Εντείνεται το πρόβλημα χρηματοδότησης της ναυτιλίας και όλα δείχνουν ότι το θέμα αυτό θα κυριαρχήσει τους πρώτους μήνες του νέους έτους, όσο οι πιέσεις στους ναύλους θα παραμένουν και η κρίση χρέους στην ευρωζώνη θα βαθαίνει.
Αυτό που έχει συμβεί τώρα σε αντίθεση με προηγούμενες κρίσεις που έχουν ταλαιπωρήσει στο παρελθόν τη ναυτιλία είναι η σημαντική αδυναμία που επιδεικνύουν οι τράπεζες, σημειώνει στη «Ν» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Petrofin Research, Τεντ Πετρόπουλος.
Υπερπροσφορά και ναύλοι
Η ναυτιλιακή κρίση της υπερπροσφοράς πλοίων και των χαμηλών ναύλων συναντάται με την κρίση χρέους της ευρωζώνης η οποία πιέζει τις τράπεζες για εξεύρεση κεφαλαίων και αναδιάρθρωση των χαρτοφυλακίων τους, προσθέτει.
Οι μεγάλες τράπεζες με παράδοση στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση όλο και μειώνουν την συμμετοχή τους στην ναυτιλία στην προσπάθεια τους να αντεπεξέλθουν στην ευρωπαϊκή κρίση χρέους. Από την άλλη η ανάγκη χρηματοδότησης των ναυτιλιακών εταιριών είναι ιδιαίτερα μεγάλη καθώς τα έσοδα τους είναι μειωμένα λόγω των χαμηλών ναύλων, σημειώνει ο Γιώργος Λογοθέτης της G. Moundreas.
Είναι γεγονός ότι οι ελληνικές, οι γερμανικές και τελευταία και οι γαλλικές τράπεζες αντιμετωπίζουν τα μεγαλύτερα προβλήματα. Οι Γαλλικές BNP Paribas Societe Generale και Credit Agricole όχι μόνο σταμάτησαν τις πιστώσεις αλλά κλείνουν τις μονάδες που ασχολούνται με το Shipping, ενώ οι δύο πρώτες σχεδιάζουν να πουλήσουν στοιχεία ενεργητικού 300 δισ. δολ. συμπεριλαμβανομένων και των δανείων της ναυτιλίας, προθέτει ο κ. Λογοθέτης.
Υπολογίζεται ότι το παγκόσμιο δανειακό χαρτοφυλάκιο της ναυτιλίας ξεπερνά τα 460 δισ. δολ. εκ των οποίων τα 229,6 δισ. δολ. ανήκουν στα δέκα μεγαλύτερα τραπεζικά δανειακά χαρτοφυλάκια, σύμφωνα με την Petrofin. Η συντριπτική πλειονότητατων δανείων ανήκει σε ευρωπαϊκές τράπεζες, ενώ περίπου 10% αυτού ανήκει σε κινεζικές και κορεατικές τράπεζες και πιστωτικούς φορείς. Αντιστοίχως οι δανειακές υποχρεώσεις των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών υπερβαίνουν τα 60 δισ. δολ. εκ των οποίων τα 15 δισ. δολ. αφορούν ελληνικές τράπεζες.
Η έλλειψη χρηματοδότησης έχει και έναν "θετικό" αντίκτυπο στη ναυτιλία, καθώς λειτουργεί ρυθμιστικά στο μέτωπο των νέων παραγγελιών. Η μη εξασφάλιση τραπεζικής χρηματοδότησης οδηγεί συνήθως σε ακυρώσεις παραγγελιών, ενώ περιορίζει βέβαια και το αριθμό νέων συμβολαίων. Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα που μετέδωσε πρόσφατα το πρακτορείο Reuters ότι τα ναυπηγεία Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering δέχθηκαν αίτημα από Ελληνα πλοιοκτήτη για ακύρωση παραγγελίας δυο VLCC και δύο πλοίων ξηρού φορτίου συνολικής αξίας 514 εκατ. δολ.
ΠΗΓΗ: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
Μερική ΑναδημοσίευσηΧΑ
ΑΠΟ-marinews.gr