Σταθερή αξία οι Ελληνες, που διατηρούν την πρωτοκαθεδρία στις αγορές πλοίων από «δεύτερο χέρι»
Το έτος που από πολλούς χαρακτηρίστηκε χειρότερο από το 2008 σημαδεύθηκε από δυο ρεκόρ για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, σε ό,τι αφορά τις νέες παραλαβές, αλλά και τις διαλύσεις, τα οποία δεν ήταν ικανά να προσφέρουν μία βιώσιμη ισορροπία ανάμεσα στην προσφορά και ζήτηση χωρητικότητας, ενώ ως «παγκόσμια σταθερά» παραμένει η πρωτοκαθεδρία των Ελλήνων εφοπλιστών στις αγορές πλοίων από «δεύτερο χέρι».Η μεγαλύτερη αύξηση, η οποία έφθασε στα επίπεδα του 12%, σημειώθηκε στα πλοία ξηρού χύδην φορτίου, ενώ η μικρότερη αύξηση σημειώθηκε στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (μόλις 2,5%).
Σύμφωνα με τα στοιχεία που επικαλείται ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal ο αριθμός των πλοίων bulk carriers (μεταφορικής ικανότητας άνω των 20.000 dwt), που παρελήφθησαν το 2011 ανήλθε στα 1.094 πλοία με συνολική μεταφορική ικανότητας 94,65 εκατ. dwt, αριθμός που ισοδυναμεί με νέο ρεκόρ, καθώς ήταν περισσότερα κατά 174 πλοία από αυτά του 2010.
Ταυτόχρονα στο άλλο μέτωπο αυτό των διαλύσεων, σε σκραπ οδηγήθηκαν 388 πλοία πολύ περισσότερα από τα 262 πλοία που είχαν καταγραφεί κατά το έτος 2010, ενώ με όρους dwt ο ναυλομεσιτικός οίκος σημειώνει ότι σε σκραπ οδηγήθηκε σχεδόν διπλάσια χωρητικότητα από ό,τι το 2009 και 2010 μαζί.
Ωστόσο, το γεγονός αυτό δεν ήταν αρκετό για να υπάρξει μία θετική ισορροπία στην προσφορά και ζήτηση, καθώς ο υφιστάμενος στόλος αυξήθηκε κατά 12% περίπου σε σύγκριση με το 2010. Ο αριθμός των πλοίων υπολογίζεται στα 7.985, ενώ παραμένει ακόμη υπό παραγγελία ένας μεγάλος αριθμός πλοίων (2.378).
Στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων, ο ρυθμός αύξησης του στόλου είναι πιο μετριοπαθής, καθώς υπολογίζεται στο 4%. Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι οι διαλύσεις αφορούν, κυρίως, δεξαμενόπλοια με μικρότερη χωρητικότητα, ενώ από την άλλη πλευρά σε 63 ανήλθαν τα VLCC που παρελήφθησαν το 2011, δηλαδή περί τα πέντε πλοία κάθε μήνα του έτους.
Ο κλάδος των δεξαμενοπλοίων «υποφέρει» και αυτός από την υπερπροσφορά χωρητικότητας, γεγονός που εκδηλώθηκε τους τελευταίους μήνες του έτους με την οδήγηση σε διάλυση ακόμη και VLCC διπλού τοιχώματος.
Καλύτερη είναι η εικόνα στους κλάδους των containerships και των gas carriers, λόγω κυρίως του πιο συγκρατημένου ρυθμού αύξησης του στόλου στους δύο κλάδους και των συγκρατημένων παραγγελιών που είχαν τοποθετηθεί πριν αρχίσει η κρίση του 2008.
Ωστόσο, ο μόνος τομέας που πρόσφερε «χαμόγελα» ήταν αυτός της μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και δευτερευόντως υγραερίου χάρις στη συνεχή αύξηση της ζήτησης για πιο «πράσινη» ενέργεια.
Ο κλάδος των containerships έχει να αντιμετωπίσει και το νέο έτος τη μειωμένη ζήτηση από τους καταναλωτές των δυτικών ανεπτυγμένων οικονομιών.
Σε ό,τι αφορά το 2012 ο ναυλομεσιτικός οίκος intermodal εκτιμά ότι θα είναι και αυτό έτος των ρεκόρ, καθώς έχουν προγραμματισθεί πολλές παραδόσεις νεότευκτων πλοίων, ενώ η ζήτηση δεν αναμένεται να βελτιωθεί σημαντικά. Συνεπώς ο ρυθμός των διαλύσεων θα παραμείνει αυξημένος με το μέσο όρο ηλικίας των πλοίων που οδηγούνται σε διάλυση να μειώνεται.
Στο μεταξύ, την πρώτη θέση διατήρησαν και το 2011 οι Ελληνες εφοπλιστές στις αγορές πλοίων από δεύτερο χέρι. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου «Allied Shipbroking», οι Ελληνες επένδυσαν περισσότερα από 4,29 δισ. δολ. για την απόκτηση 181 secondhand πλοίων. Το ποσό αυτό αντιπροσωπεύει το 25% των συνολικών επενδύσεων που έγιναν στη secondhand αγορά από τους πλοιοκτήτες όλου το κόσμου (16,5 δισ. δολ.).
Οι μεγάλοι ανταγωνιστές των Ελλήνων, οι Κινέζοι, απέκτησαν 117 πλοία επενδύοντας περίπου 1,36 δισ. δολ.
Το 2010 οι Ελληνες εφοπλιστές είχαν αποκτήσει 263 πλοία επενδύοντας 6,46 δισ. δολ.
Θα πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι το 2011, λόγω της εντεινόμενης κρίσης, οι αγοραπωλησίες όπως και οι αξίες των πλοίων μειώθηκαν. «Αλλαξαν χέρια 1.004 πλοία συνολικής αξίας 16,5 δισ. δολ., ενώ το 2010, ο αριθμός των πλοίων που άλλαξαν χέρια ανήλθε στα 1.158 και ήταν αξίας 21,6 δισ. δολ. Ωστόσο οι Ελληνες εφοπλιστές και τις δυο χρονιές ήταν οι μεγάλοι πρωταγωνιστές.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr