«Παγωμένη» αρχή έκανε το 2012 στη ναυτιλία. Οπως σχολιάζουν μεγάλα μεσιτικά γραφεία του Πειραιά, οι αγοραπωλησίες πλοίων είναι ελάχιστες σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ τα ναυπηγεία φαίνεται ότι αυτή τη χρονιά θα δυσκολευτούν πάρα πολύ μέχρι να εντοπίσουν και να κλείσουν τις νέες τους δουλειές.
Το ίδιο «παγωμένη» βρήκε το 2012 και την «Ακτή Μιαούλη». Οι Ελληνες εφοπλιστές αυτές τις πρώτες μέρες έμειναν μακριά από τις ναυπηγικές κλίνες, ενώ στις αγοραπωλησίες οι αναλυτές της Golden Destiny σημείωσαν μόλις μία πράξη για ένα capesise κατασκευής του 1992.
Ουσιαστικά, όπως θα γίνει φανερό και από τις αναλύσεις που θα αρχίσουν να βγαίνουν από σήμερα στη δημοσιότητα, το 2012 κινείται στο ίδιο κλίμα επιφυλακτικότητας και σχετικής αποχής από επενδύσεις κάθε μορφής που είχε διαμορφωθεί στο τελευταίο δίμηνο του 2011. Η απουσία τραπεζικής χρηματοδότης -οι κεντρικές ναυτιλιακές τράπεζες έχουν περιορίσει πάρα πολύ τα δάνειά τους- και η αβεβαιότητα που υπάρχει για την πορεία της οικονομίας και κυρίως της Ευρώπης δυναμιτίζουν το έτσι και αλλιώς αρνητικό κλίμα που υπάρχει στα ναυτιλιακά γραφεία. Μάλιστα, υπό αυτές τις συνθήκες, πιθανότατα οι περισσότερες εταιρείες δεν θα επιχειρήσουν να επωφεληθούν ούτε από τις ευκαιρίες που συνεχώς παρουσιάζονται για νέες επενδύσεις.
Οπως είπε χαρακτηριστικά, στην «Η», στέλεχος μεσιτικού γραφείου, οι αξίες των πλοίων «πέφτουν σαν μολύβι», αλλά το ίδιο συμβαίνει και με τα επίπεδα των ναύλων. Την ίδια στιγμή, επίσης, είναι γνωστό ότι στη διετία 2012 - 2013 εκατοντάδες νεότευκτα πλοία θα «πέσουν στο νερό», παρά τις ακυρώσεις που εκτιμάται ότι θα υπάρξουν, επομένως είναι βέβαιο ότι θα συνεχιστεί η υπερπροσφορά τονάζ. Υπό αυτές τις συνθήκες, οι νέες επενδύσεις αναμένεται ότι θα είναι αρκετά μειωμένες, όπως εξάλλου συνέβη και το 2011 σε σχέση με το 2010.
Μία αχτίδα φωτός φαίνεται να προβάλει από την Ινδία, αλλά και αυτή δεν θα είναι αρκετή να επιφέρει αλλαγή στο αρνητικό κλίμα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipbroking, το 2011 στη second hand άλλαξαν χέρια 1.082 πλοία συνολικής αξίας 17 δισ. δολαρίων, ενώ το 2010 είχαν πωληθεί 1.259 πλοία συνολικής αξίας 23 δισ. δολαρίων. Το 2009, υπό την επίδραση του 2008, είχαν αλλάξει χέρια 1.164 πλοία συνολικής αξίας 15,6 δισ. δολαρίων. Τη χρονιά που πέρασε οι Ελληνες εφοπλιστές αγόρασαν 181 πλοία συνολικής αξίας 4,3 δισ. δολαρίων.
Της
Αγγελικής Καλλή
για την Ημερησία