Η παγκόσμια ναυτιλία «ξορκίζει» τις πολιτικές λιτότητας που υιοθετούν οι ανεπτυγμένες οικονομίες, καθώς όπως εκτιμούν κορυφαίοι παράγοντες του κλάδου συνιστούν κίνδυνο για την παγκόσμια ανάπτυξη.
Αλλο μείωση της σπατάλης και άλλο προσήλωση στη λιτότητα. Με τέτοια πολιτική μπορεί να αποβεί καταστροφική είπε χαρακτηριστικά ο κ. Σπύρος Πολέμης πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου (ICS), μιλώντας στο διεθνές συνέδριο World Shipping Congress που οργάνωσαν στην Ελλάδα οι «Financial Times».
Όλοι σχεδόν οι ομιλητές του συνεδρίου, στο οποίο χορηγός επικοινωνίας ήταν η «Ν», αναφέρθηκαν στην ανάγκη τόνωσης της ανάπτυξης ως πολιτικής ενίσχυσης του παγκόσμιου εμπορίου και της ναυτιλίας, η οποία πλήττεται όχι μόνο από την υπερπροσφορά πλοίων, αλλά και τη μείωση της ζήτησης.
Υπάρχει επείγουσα ανάγκη για προληπτικά και συντονισμένα μέτρα από τις προηγμένες οικονομικά χώρες για την τόνωση της ζήτησης, ώστε να στηριχθεί η παγκόσμια ανάπτυξη είπε ο Dr Supachai Panitchpakdi, γενικός γραμματέας της Unctad.
Η ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου παρουσιάζει ρυθμούς επιβραδυντικούς ανέφερε ο κ. Panitchpakdi. Ο ρυθμός αύξησης από 12% το 2010, έπεσε στο 6,6% το 2011 και αναμένεται να επιβραδυνθεί περαιτέρω στο 4,4% το 2012.
Η ασθενέστερη παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη μεταξύ των αναπτυγμένων οικονομιών, πλήττει πλέον και η ζήτηση στις αναπτυσσόμενες οικονομίες, οδηγώντας έτσι σε μια νέα επιβράδυνση της ανάπτυξης του εμπορίου, πρόσθεσε, ενώ έκρουσε και τον κώδωνα επικράτησης πολιτικών προστατευτισμού.
Οι ομιλητές εστίασαν επίσης στην αρνητική ψυχολογία που επικρατεί λόγω της ύφεσης. Η ψυχολογία είναι πολύ σημαντικό θέμα είπε από την πλευρά του ο κ. Γιάννης Λύρας μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, υπογραμμίζοντας παράλληλα την ευθύνη κυβερνήσεων και τραπεζών για τον υπερβολικό δανεισμό της προηγούμενης περιόδου.
Το κλίμα μπορεί να αναστραφεί με τις επενδύσεις υπογράμμισαν οι ομιλητές. Χωρίς επενδύσεις δεν δημιουργούνται θέσεις εργασίας είπε από την πλευρά του ο κ. Thomas Franck πρόεδρος των Φινλανδών εφοπλιστών και εκτίμησε ότι η επόμενη γενιά θα χαθεί εάν δεν υπάρξουν νέες επενδύσεις.
Πάντως ορισμένοι ομιλητές όπως η κα. Tineke Netelenbos πρόεδρος των Ολλανδών Εφοπλιστών, εστίασαν περισσότερο στα θέματα είσπραξης και απόδοσης των φόρων, ενώ σημείωσαν ότι ο δανεισμός πρέπει να μειωθεί.
Ο κ. Γιώργος Καμπάνης από την Deloitte αναφέρθηκε στη σημαντική παρουσία των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών στις διεθνείς χρηματαγορές.
Μιλώντας στο συνέδριο ο γενικός γραμματέας ναυτιλίας, κ. Νίκος Λίτινας, τόνισε ότι η κυβέρνηση στηρίζει την ελληνική ναυτιλία, και υπογράμμισε την ανάγκη επανασύστασης του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.
Τέλος, από την πλευρά του ο βουλευτής της νέας Δημοκρατίας, Γιάννης Πλακιωτάκης, τόνισε ότι η Ν.Δ. θα επανασυστήσει το υπουργείο Ναυτιλίας και θα το επανενώσει με το λιμενικό Σώμα.
Υπερπροσφορά
Στο συνέδριο συζητήθηκαν ακόμη τα "καθαρά" ναυτιλιακά θέματα όπως η υπερπροσφορά πλοίων, η πειρατεία και η στενότητα στην τραπεζική χρηματοδότηση, ενώ ο πρόεδρος του ICS, Σπύρος Πολέμης πρότεινε την αυτοσυγκράτηση σε ό,τι αφορά τις νέες παραγγελίες πλοίων, προκειμένου να ισορροπήσει η αγορά.
ΠΗΓΗ:Ναυτεμπορική
marinews.gr
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr