Η παγκόσμια αγορά LNG και οι προοπτικές της κυριάρχησαν κατά την ημερίδα που διοργάνωσε σήμερα (3/2/2012) το Ινστιτούτο Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης (ΙΕΝΕ), με θέμα, «Energy and Shipping». Κοινή διαπίστωση υπήρξε ότι η μεταφορά LNG αποτελεί το μέλλον για την παγκόσμια ναυτιλία, καθώς η ζήτηση του προϊόντος παρουσιάζει αυξητικές τάσεις.
Με δεδομένο ότι η αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου θεωρείται αναπτυσσόμενη, εκτιμάται ότι είναι καλή στιγμή για να επεκταθεί η ναυτιλία στην επιχειρηματική δραστηριότητα μεταφοράς του LNG.
Με δεδομένο ότι η αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου θεωρείται αναπτυσσόμενη, εκτιμάται ότι είναι καλή στιγμή για να επεκταθεί η ναυτιλία στην επιχειρηματική δραστηριότητα μεταφοράς του LNG.
Τις εργασίες της ημερίδας η οποία πραγματοποιήθηκε στο Ίδρυμα Ευγενίδου στο Π. Φάληρο, άνοιξε ο καθηγητής του ΕΜΠ Χαρίλαος Ψαραύτης, ο οποίος επισήμανε ότι η βασική πρόκληση για τη ναυτιλία είναι ο συνδυασμός κερδοφορίας με την ενεργειακή απόδοση, με παρονομαστή τη μείωση εκπομπών ρύπων. Ήδη η Κομισιόν έχει θέσει ως στόχο τη μείωση εκπομπών CO2 σε όλη τη μεταφορική αλυσίδα κατά 60% ως το 2050. Ο κ. Ψαραύτης άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο η Ε.Ε. να εντάξει και τη ναυτιλία στον ευρωπαϊκό μηχανισμό εκπομπών (European Emission System-ETS), όπως έγινε με τις αερομεταφορές, αν και έχουν καταγραφεί αντιδράσεις για ορισμένες περιφερειακές μετρήσεις. Ο ομιλητής υπογράμμισε τη ανάγκη να υπάρξει μια συνολική προσέγγιση για το θέμα αυτό από την πλευρά της ναυτιλίας, προκειμένου να αποφευχθούν ανεξέλεγκτες συνέπειες.
Για την οικονομία των μεταφορών πετρελαίου και φυσικού αερίου μίλησε ο Δρ Κωνσταντίνος Γκόνης, από το Τμήμα Ερευνών της Barry Rogliano Salles, στο Παρίσι. Η μεταφορά πετρελαίου αποτελεί, όπως είπε, μια παραδοσιακή δραστηριότητα, ανταγωνιστική, με πολλούς παίκτες και με χαμηλό κόστος. Αντίθετα, η μεταφορά LNG αποτελεί μια αναπτυσσόμενη αγορά, είναι το μέλλον, συνιστά ένα κλειστό κλαμπ με περιορισμένους παίκτες και έχει το πιο ακριβό κόστος. Τα 2/3 της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου μεταφέρεται δια θαλάσσης, με 2.400 τάνκερς, ενώ η πλειοψηφία της αγοράς ελέγχεται από ανεξάρτητες ναυτιλιακές εταιρίες. Αντίθετα, το 30% του παγκόσμιου εμπορίου φυσικού αερίου μεταφέρεται με 360 πλοία (975 δισ. κ.μ. το 2010), με τη συντριπτική πλειοψηφία των εταιριών φυσικού αερίου να ελέγχουν αυτή τη δραστηριότητα, ενώ μειοψηφία, έστω και αυξανόμενη, είναι οι ανεξάρτητοι πλοιοκτήτες.
Σήμερα, τα ενεργειακά φορτία κυριαρχούν στις θαλάσσιες μεταφορές, με ποσοστό που υπερβαίνει το 50%, με την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία να είναι υπεύθυνη για τη μεταφορά του 90% του παγκόσμιου εμπορίου. Το κόστος μικρών φορτίων είναι κατά πολύ υψηλότερο, σε σχέση με τα μεγάλα φορτία, κάτι το οποίο υπαγορεύει την ανάγκη οικονομιών κλίμακας.
Για την οικονομία των μεταφορών πετρελαίου και φυσικού αερίου μίλησε ο Δρ Κωνσταντίνος Γκόνης, από το Τμήμα Ερευνών της Barry Rogliano Salles, στο Παρίσι. Η μεταφορά πετρελαίου αποτελεί, όπως είπε, μια παραδοσιακή δραστηριότητα, ανταγωνιστική, με πολλούς παίκτες και με χαμηλό κόστος. Αντίθετα, η μεταφορά LNG αποτελεί μια αναπτυσσόμενη αγορά, είναι το μέλλον, συνιστά ένα κλειστό κλαμπ με περιορισμένους παίκτες και έχει το πιο ακριβό κόστος. Τα 2/3 της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου μεταφέρεται δια θαλάσσης, με 2.400 τάνκερς, ενώ η πλειοψηφία της αγοράς ελέγχεται από ανεξάρτητες ναυτιλιακές εταιρίες. Αντίθετα, το 30% του παγκόσμιου εμπορίου φυσικού αερίου μεταφέρεται με 360 πλοία (975 δισ. κ.μ. το 2010), με τη συντριπτική πλειοψηφία των εταιριών φυσικού αερίου να ελέγχουν αυτή τη δραστηριότητα, ενώ μειοψηφία, έστω και αυξανόμενη, είναι οι ανεξάρτητοι πλοιοκτήτες.
Σήμερα, τα ενεργειακά φορτία κυριαρχούν στις θαλάσσιες μεταφορές, με ποσοστό που υπερβαίνει το 50%, με την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία να είναι υπεύθυνη για τη μεταφορά του 90% του παγκόσμιου εμπορίου. Το κόστος μικρών φορτίων είναι κατά πολύ υψηλότερο, σε σχέση με τα μεγάλα φορτία, κάτι το οποίο υπαγορεύει την ανάγκη οικονομιών κλίμακας.
Με δεδομένα ότι, το ατύχημα στη Φουκουσίμα ανάγκασε την Ιαπωνία να αυξήσει κατά 12,2% τις εισαγωγές LNG το 2011, τις νέες ανακαλύψεις shale gas στις ΗΠΑ και τη διαφοροποίηση τιμών ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση, ο ομιλητής εξέφρασε την πεποίθηση ότι είναι καλή εποχή για τη ναυτιλία να ενισχύσει το στόλο της για τη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου. Αναφερόμενος ειδικότερα στα ελληνικά δεδομένα, είπε ότι αυτή τη στιγμή παραδίδονται σε Έλληνες πλοιοκτήτες 12 πλοία μεταφοράς LNG (το 3% του παγκόσμιου νέου στόλου), ενώ υπό παραγγελία είναι άλλα 28 πλοία (το 42% του παγκόσμιου νέου στόλου).
Τη βούληση του ομίλου Τσάκου να επεκταθεί και σε νέους ενεργειακούς τομείς, όπως, η μεταφορά LNG, ανέλυσε ο επικεφαλής της TEN Limited Γιώργος Σαρόγλου. Το υγροποιημένο αέριο, είπε, αναμένεται να είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη ενεργειακή πηγή στα επόμενα 10-20 χρόνια. Το 2010 το φυσικό αέριο κάλυπτε το 24% της παγκόσμιας ενεργειακής αγοράς, με τη Βόρεια Αμερική να είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής, αλλά την Ασία να παρουσιάζει τη μεγαλύτερη αύξηση της ζήτησης, η οποία διαμορφώνεται σε 14,3% σε σχέση με τα επίπεδα του 2009. Οι χώρες που εισάγουν LNG αυξήθηκαν σε 23 το 2010 από 10 που ήταν το 2000. Το 30% του παγκόσμιου εμπορίου φυσικού αερίου μεταφέρεται δια θαλάσσης με τη μορφή LNG.
Τη βούληση του ομίλου Τσάκου να επεκταθεί και σε νέους ενεργειακούς τομείς, όπως, η μεταφορά LNG, ανέλυσε ο επικεφαλής της TEN Limited Γιώργος Σαρόγλου. Το υγροποιημένο αέριο, είπε, αναμένεται να είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη ενεργειακή πηγή στα επόμενα 10-20 χρόνια. Το 2010 το φυσικό αέριο κάλυπτε το 24% της παγκόσμιας ενεργειακής αγοράς, με τη Βόρεια Αμερική να είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής, αλλά την Ασία να παρουσιάζει τη μεγαλύτερη αύξηση της ζήτησης, η οποία διαμορφώνεται σε 14,3% σε σχέση με τα επίπεδα του 2009. Οι χώρες που εισάγουν LNG αυξήθηκαν σε 23 το 2010 από 10 που ήταν το 2000. Το 30% του παγκόσμιου εμπορίου φυσικού αερίου μεταφέρεται δια θαλάσσης με τη μορφή LNG.
Το Κατάρ είναι αυτή τη στιγμή ο μεγαλύτερος εξαγωγέας LNG (το 25,4% του παγκόσμιου εμπορίου), ενώ ο μεγαλύτερος εισαγωγέας είναι η Ιαπωνία, ακολουθούμενη από την Κορέα και την Ισπανία. Ο όμιλος Τσάκου διαθέτει αυτή τη στιγμή ένα πλοίο μεταφοράς LNG και επιδιώκει σύντομα να αυξήσει τον αριθμό αυτό. Ανερχόμενο αστέρι στις θαλάσσιες μεταφορές χαρακτήρισε το LPG ο εκπρόσωπος της StealthGas Inc. Christian Krohn-Hansen, παρουσιάζοντας αναλυτικά τα δεδομένα και τις προοπτικές στον τομέα αυτό.
Στην ημερίδα παρουσιάσθηκε το project του πλωτού τερματικού σταθμού LNG, στην Αλεξανδρούπολη, χωρητικότητας 135, 000 κυβ. μέτρων και δυναμικότητας 2,6 BCM’s, που σχεδιάζεται από τον όμιλο Κοπελούζου μέσω της θυγατρικής του GASTRADE S.A., και ο οποίος πρόκειται να λειτουργήσει, όπως ανακοινώθηκε, το 2015. Ήδη, ο υπεράκτιος σταθμός παραλαβής και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου έχει εξασφαλίσει άδεια παραγωγής από τη ΡΑΕ και πρόκειται να αγκυροβοληθεί 22 χλμ νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης. Ο σταθμός θα παρέχει φυσικό αέριο μέσω υποθαλάσσιου αγωγού και στη συνέχεια μέσω χερσαίου αγωγού στο εθνικό σύστημα φυσικού αερίου, αλλά και στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Τέλος, ο αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής του ΙΕΝΕ Κωστής Σταμπολής αναφέρθηκε στις επιπτώσεις που θα έχει στην διεθνή αγορά πετρελαίου το εμπάργκο της Ε.Ε. στο Ιράν. Η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου το 2012, είπε ο ομιλητής, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 90 εκατ. βαρέλια την ημέρα, από 89 εκατ. βαρέλια που ήταν το 2011 (αύξηση 1,3%). Ως τα τέλη Φεβρουαρίου περί τα 600.000 βαρέλια Ιρανικού πετρελαίου την ημέρα υπολογίζεται ότι θα χάσει η Ευρώπη, εξαιτίας του εμπάργκο. Η Ελλάδα είναι από τις χώρες που εισάγει ιρανικό πετρέλαιο, καλύπτοντας το 5% των ιρανικών εξαγωγών. Μαζί με την Ιταλία (το 11%), την Ισπανία (το 6,5%) και την Γαλλία (3,5%) θα είναι οι τέσσερις ευρωπαϊκές χώρες που θα χρειασθεί να αναζητήσουν αλλού την κάλυψη των αναγκών τους σε αργό πετρέλαιο. Ο κ. Σταμπολής εξέφρασε την άποψη ότι οι διεθνείς τιμές πετρελαίου εξαιτίας του εμπάργκο κατά του Ιράν θα καταγράψουν υψηλότερες τιμές στο αμέσως επόμενο διάστημα και θα διαμορφωθούν πάνω από την περιοχή των 110 δολαρίων το βαρέλι για την ποικιλία Brent, χωρίς, να αποκλείεται να φθάσουν ακόμη και τα 150 - 160 δολάρια εάν τελικά σημειωθούν εχθροπραξίες στον Περσικό Κόλπο ή εάν επιχειρηθεί από το Ιράν - με αφορμή τους έλεγχους για την πρόληψη τρομοκρατικών ενεργειών – ο περιορισμός στην διέλευση πετρελαιοφόρων πλοίων μέσω των Στενών του Ορμούζ.
Στην ημερίδα παρουσιάσθηκε το project του πλωτού τερματικού σταθμού LNG, στην Αλεξανδρούπολη, χωρητικότητας 135, 000 κυβ. μέτρων και δυναμικότητας 2,6 BCM’s, που σχεδιάζεται από τον όμιλο Κοπελούζου μέσω της θυγατρικής του GASTRADE S.A., και ο οποίος πρόκειται να λειτουργήσει, όπως ανακοινώθηκε, το 2015. Ήδη, ο υπεράκτιος σταθμός παραλαβής και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου έχει εξασφαλίσει άδεια παραγωγής από τη ΡΑΕ και πρόκειται να αγκυροβοληθεί 22 χλμ νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης. Ο σταθμός θα παρέχει φυσικό αέριο μέσω υποθαλάσσιου αγωγού και στη συνέχεια μέσω χερσαίου αγωγού στο εθνικό σύστημα φυσικού αερίου, αλλά και στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Τέλος, ο αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής του ΙΕΝΕ Κωστής Σταμπολής αναφέρθηκε στις επιπτώσεις που θα έχει στην διεθνή αγορά πετρελαίου το εμπάργκο της Ε.Ε. στο Ιράν. Η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου το 2012, είπε ο ομιλητής, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 90 εκατ. βαρέλια την ημέρα, από 89 εκατ. βαρέλια που ήταν το 2011 (αύξηση 1,3%). Ως τα τέλη Φεβρουαρίου περί τα 600.000 βαρέλια Ιρανικού πετρελαίου την ημέρα υπολογίζεται ότι θα χάσει η Ευρώπη, εξαιτίας του εμπάργκο. Η Ελλάδα είναι από τις χώρες που εισάγει ιρανικό πετρέλαιο, καλύπτοντας το 5% των ιρανικών εξαγωγών. Μαζί με την Ιταλία (το 11%), την Ισπανία (το 6,5%) και την Γαλλία (3,5%) θα είναι οι τέσσερις ευρωπαϊκές χώρες που θα χρειασθεί να αναζητήσουν αλλού την κάλυψη των αναγκών τους σε αργό πετρέλαιο. Ο κ. Σταμπολής εξέφρασε την άποψη ότι οι διεθνείς τιμές πετρελαίου εξαιτίας του εμπάργκο κατά του Ιράν θα καταγράψουν υψηλότερες τιμές στο αμέσως επόμενο διάστημα και θα διαμορφωθούν πάνω από την περιοχή των 110 δολαρίων το βαρέλι για την ποικιλία Brent, χωρίς, να αποκλείεται να φθάσουν ακόμη και τα 150 - 160 δολάρια εάν τελικά σημειωθούν εχθροπραξίες στον Περσικό Κόλπο ή εάν επιχειρηθεί από το Ιράν - με αφορμή τους έλεγχους για την πρόληψη τρομοκρατικών ενεργειών – ο περιορισμός στην διέλευση πετρελαιοφόρων πλοίων μέσω των Στενών του Ορμούζ.
ΠΗΓΗ-reporter.gr