Σε «παρτίδα πόκερ» για δυνατούς παίκτες έχει εξελιχθεί η υπόθεση των δύο μεγάλων λιμανιών της χώρας, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Το μνημόνιο 2 που ψηφίστηκε την περασμένη Κυριακή στη Βουλή άνοιξε το δρόμο για τη πλήρη ιδιωτικοποίησή τους, αφού προβλέπει την μεταβίβαση στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου του συνόλου των μετοχών που κατέχει το Δημόσιο, για την εκμετάλλευσή τους.
Το Ταμείο έχει πάρει ήδη του 23% των μετοχών του Δημοσίου στα δύο λιμάνια, και έχει ζητήσει σε προφορικό επίπεδο να του μεταβιβαστεί σύντομα και το υπόλοιπο 50,1% που παραμένει στο υπουργείο Οικονομικών.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», το Ταμείο προσανατολίζεται να πουλήσει σε ιδιώτες το σύνολο των μετοχών των δύο λιμανιών, να προχωρήσει δηλαδή στη πλήρη ιδιωτικοποίησή τους. Αν και ακόμη δεν έχουν ληφθεί τελικές αποφάσεις, η ανάγκη που έχει το ελληνικό δημόσιο να συγκεντρώσει, το συντομότερο δυνατό, κεφάλαια που θα χρησιμοποιηθούν για την αποπληρωμή των δανείων που έχει λάβει η χώρα, σε συνδυασμό με την εντύπωση που έχουν σχηματίσει τα στελέχη του για τη τιμή που μπορούν να πιάσουν τα δύο λιμάνια από τους υποψήφιους επενδυτές, ενισχύουν την άποψη αυτή στους κόλπους του Ταμείου.
Μάλιστα, στελέχη του Ταμείου έχουν αναπτύξει το επιχείρημα ότι και στην περίπτωση πώλησης των δύο λιμανιών, στην ουσία και πάλι για διαδικασία παραχώρησης θα πρόκειται, αφού το ελληνικό κράτος έχει παραχωρήσει για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (40 έτη) και δεν έχει δωρίσει τη λιμενική ζώνη στις δύο εταιρείες.
30 - 40 ευρώ
Πιο συγκεκριμένα, το ύψος του ανταλλάγματος για το σύνολο των μετοχών του λιμανιού του Πειραιά, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα υποστηρίζεται ότι δεν θα πέσει κάτω από τα 30 ευρώ ανά μετοχή, ενώ μπορεί να φτάσει ακόμα και τα 40 ευρώ ανά μετοχή υπό προϋποθέσεις. Για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά Α.Ε. για τον οποίο το μεγαλύτερο ενδιαφέρον έχει εκφράσει ο κινέζικος κρατικός όμιλος Cosco στον οποίο έχει παραχωρηθεί ήδη και ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ το τελικό τίμημα θα ξεκινά δηλαδή από τα 560 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται όμως ότι, περίπου ανάλογο είναι το ποσό, υπολογισμένο σε καθαρή παρούσα αξία που έχει δώσει η Cosco μόνο για την παραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ. Η Cosco, σύμφωνα με πληροφορίες έχει εκφράσει την προθυμία της έχει να αγοράσει και τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης, εφόσον χρειαστεί.
Σε περίπτωση μάλιστα που επιλεχθεί η λύση της πώλησης του συνόλου των μετοχών των δύο λιμανιών, είναι αμφίβολο αν θα προχωρήσει και η διαδικασία παραχώρησης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, αφού οι επενδυτές εκφράζουν την άποψη ότι θα πρέπει να γίνει λιμάνι διακίνησης χύδην φορτίου. Και αυτό γιατί ο Πειραιάς θα έχει σε λίγα χρόνια ετήσια δυνατότητα διακίνησης 4,6 εκατ. teu ετησίως και η Maersk συμφώνησε να αναπτύξει νέο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων στα παράλια της Τουρκίας, με δυνατότητα διακίνησης 1,5 εκατ. teu ετησίως.
Μάλιστα, η διοίκηση του ΟΛΘ πρόσφατα ενημέρωσε το Ταμείο ότι είναι έτοιμη να «ανοίξει» τη διαδικασία παραχώρησης του Σ.ΕΜΠΟ της Θεσσαλονίκης, αλλά το Ταμείο «πάγωσε» τη διαδικασία αφού απάντησε ότι δεν έχουν λάβει ακόμη αποφάσεις.
Η διπλωματία
Για τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας φαίνεται πάντως ότι έχει αναπτυχθεί και έντονο διπλωματικό παρασκήνιο. Και αυτό γιατί, σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν» είναι τα μόνα για τα οποία το μνημόνιο 2 δεν αναφέρει ρητά την πλήρη ιδιωτικοποίησή τους, σε αντίθεση με άλλες κερδοφόρες ΔΕΚΟ, και αφήνει στην ελληνική κυβέρνηση τη δυνατότητα να λάβει τις τελικές αποφάσεις. Το στοίχημα που θέλει να κερδίσει η Ε.Ε. σε αυτή την περίπτωση, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές φαίνεται πως είναι η αποφυγή δημιουργίας ιδιωτικών «μονοπωλίων» σε ορισμένες λιμενικές υπηρεσίες στη χώρα μας.
Τα άλλα 10
Τέλος σε ότι αφορά τα υπόλοιπα 10 λιμάνια της χώρας που έχουν τη μορφή Ανωνύμων Εταιρειών, επειδή το Ταμείο έχει διαπιστώσει ότι δεν υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον για εξαγορές, προσανατολίζεται να δημιουργήσει εταιρεία ειδικού σκοπού και να προχωρήσει σε παραχωρήσεις, εκεί που θα υπάρχει ενδιαφέρον για ανάπτυξη συγκεκριμένων λιμενικών υπηρεσιών, όπως είναι για παράδειγμα η κρουαζιέρα.
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική - marinews.gr
Μερική Αναδημοσίεσυη