Σκαφάτοι θα είναι πλέον όσοι έχουν ακόμη και
μία… βάρκα με κουπιά. Εν ολίγοις, «σκαφάτοι με κουπιά». Η φορολόγηση σκαφών αναψυχής
δεν αφορά πλέον τους ιδιοκτήτες υπερπολυτελών θαλαμηγών που «γεμίζουν» τις μαρίνες
των νησιών κάθε γιορτή και σχόλη αλλά και τους ιδιοκτήτες που έχουν μικρές βάρκες
ακόμη και αν αυτές δεν έχουν μηχανή.
Λόγω των αυξημένων τεκμηρίων διαβίωσης περίπου
4.000 σκάφη έχουν οδηγηθεί σε ακινησία. Σε μία χώρα όπως η Ελλάδα, με ακτογραμμές
εκατοντάδων χιλιάδων μέτρων και σχεδόν 3.000 νησιά και βραχονησίδες, όπου τα μικρά
πλεούμενα είναι σαν τα ποδήλατα που έχουν στα Κάτω Χώρες οι κάτοικοι και κάνουν
βόλτες, η στόχευση των κατόχων μικρών σκαφών-πλεούμενων δημιουργεί απορίες αλλά
και προβληματισμό. Είναι που είναι προβληματικός ο Θαλάσσιος Τουρισμός αφού η έλλειψε
των αναγκαίων μέτρων τον οδηγεί στον μαρασμό προς όφελος της Κροατίας και της Τουρκίας
τώρα μπήκαν στο στόχαστρο και οι ιδιώτες που έχουν ένα πλεούμενο με…κουπιά.
«Με βάση τις διατάξεις ν. 2238/1994 το εισόδημα
προσδιορίζεται αντικειμενικά με βάση τη συνολική ετήσια δαπάνη του φορολογούμενου,
της συζύγου του και των προσώπων που συνοικούν και τον βαρύνουν. Για την εφαρμογή
τις διάταξης λαμβάνεται υπόψη και η αντικειμενική δαπάνη της χρήσης σκάφους αναψυχής.
Θα πρέπει όμως να τονίσουμε ότι όταν αναφερόμαστε
σε σκάφος αναψυχής για φορολογικούς λόγους, δεν αναφερόμαστε μόνο στα μεγάλα σκάφη
που βλέπουμε στις μαρίνες της χώρας, άλλα και στις μικρές βάρκες που είτε έχουν
μηχανή, είτε έχουν κουπιά» επισημαίνει στο «Πρώτο ΘΕΜΑ» ο Αντώνης Μουζάκης λογιστής-φοροτεχνικός
και προσθέτει:
«Η ετήσια λοιπόν αντικειμενική δαπάνη με βάση
τα σκάφη αναψυχής ιδιωτικής χρήσης, κυριότητας ή κατοχής του φορολογουμένου, της
συζύγου του ή των προσώπων που τους βαρύνουν εκτιμάται με βάση το κόστος τελών ελλιμενισμού,
ασφαλίστρων, καυσίμων, συντήρησης και πρακτόρευσης και ορίζεται, ανάλογα με τα μέτρα
ολικού μήκους του σκάφους.
• Τα ποσά της ετήσιας τεκμαρτής δαπάνης μειώνονται
κατά ποσοστό 50% προκειμένου για ιστιοφόρα σκάφη.
• Επίσης κατά ποσοστό 50% μειώνονται και για
πλοία αναψυχής που έχουν κατασκευασθεί ή κατασκευάζονται στην Ελλάδα εξ ολοκλήρου
από ξύλο, τύπων «τρεχαντήρι», «βαρκαλάς», «πέραμα», «τσερνίκι» και «λίμπερτυ», που
προέρχονται από την ελληνική ναυτική παράδοση».
Το ποσό της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης
για κάθε σκάφος μειώνεται ανάλογα με την παλαιότητα του, η οποία υπολογίζεται από
το έτος που νηολογήθηκε για πρώτη φορά. Από 5 έως 10 έτη 15% και πάνω από 10 έτη
30%.
Από 5 έως 10 έτη 15%
Πάνω από 10 έτη 30%
• Για σκάφη με μόνιμο πλήρωμα ναυτολογημένο
για ολόκληρο ή μέρος του έτους, στην παραπάνω δαπάνη προστίθεται και η αμοιβή του
πληρώματος.
• Τα σκάφη επαγγελματικής χρήσης δεν λαμβάνονται
υπόψη για την αντικειμενική δαπάνη.
«Για την απόδειξη του χρόνου ακινησίας πρέπει
να συνυποβάλλεται με τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος βεβαίωση της αρμόδιας Λιμενικής
Αρχής για το ακριβές χρονικό διάστημα (χρόνος έναρξης και λήξης ακινησίας ή συνέχιση
της ακινησίας κατά την 31η Δεκεμβρίου του έτους), που θα προκύπτει από τις αντίστοιχες
καταχωρήσεις σε σχετικό βιβλίο που θα τηρείται από αυτή. (Αριθ. πρωτ.:
2119.3/05/11-14.3.11 ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ )» τονίζει ο Αντώνης Μουζάκης.
Του
Μηνά Τσαμόπουλου
για το Πρώτο ΘΕΜΑ
Αναδημοσίευση