Ενώ ο αριθμός των containerships, που είναι σε αναμονή από τις 23 Μαΐου έχει σημειώσει αύξηση, η χωρητικότητα που παραμένει «δεμένη» έχει σημειώσει κάμψη.
Αυξάνεται η πίεση στις ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται μικρά containerships, αφού ο αριθμός των πλοίων αυτής της κατηγορίας, που μένουν «δεμένα» στα λιμάνια, διογκώνεται.
Την ίδια ώρα, η παγκόσμια χωρητικότητα του στόλου των containerships ξεπέρασε τα 16 εκατ. teu την προηγούμενη εβδομάδα, κάτι που εντείνει τη δοκιμασία για τα μικρότερης χωρητικότητας πλοία, αλλά δημιουργεί προβληματισμούς και για την πορεία των μεγάλων του παγκόσμιου στόλου, εφόσον η παγκόσμια οικονομία δεν ανακάμψει το 2013, σύμφωνα με τις προβλέψεις των αναλυτών.
Παρά το γεγονός ότι ο αριθμός των containerships, που δεν έχουν εξασφαλίσει ναύλους, μειώνεται διαρκώς αυτή την περίοδο, αφού και το θαλάσσιο εμπόριο έχει ανοδικές τάσεις, αλλά και οι συνέργειες μεταξύ των εταιρειών έχουν αποδώσει καρπούς τελευταία, δεν ισχύει το ίδιο για τα μικρά πλοία σύμφωνα με τα στοιχεία του Lloyd's List Intelligence.
Εν αναμονή
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, αυτή την εβδομάδα είναι δεμένα 261 containerships, εκ των οποίων τα 17 δεν έχουν μετακινηθεί στις τελευταίες τρεις εβδομάδες, ενώ τα υπόλοιπα 245 είναι δεμένα για περίοδο άνω των 25 ημερών.
Συνολικά, ο αριθμός των πλοίων που βρίσκονται σε αναμονή ναύλων είναι μεγαλύτερος από τα 257 που είχαν καταγραφεί στις 23 Μαΐου, ωστόσο έχει μειωθεί η συνολική χωρητικότητα. Ειδικότερα, τώρα φτάνει τα 377.120 teu, από 404.606 teu το Μάιο. Σημειώνεται, επίσης, ότι η μείωση της χωρητικότητας, που παραμένει «δεμένη» σήμερα, σε σχέση με το Μάρτιο, έχει πέσει κατά 44%, αφού πριν από τρεις μήνες ήταν στα 702.096 teu.
Από τα πλοία που παραμένουν δεμένα τον Ιούνιο, κανένα δεν έχει χωρητικότητα άνω των 7.500 teu.
Η δραστηριότητα στα panamax και post - panamax παραμένει σε πολύ καλό επίπεδο, ενώ τα πλοία χωρητικότητας 5.000 έως 7.500 που είναι δεμένα σήμερα φτάνουν τα οκτώ, από 24 τον προηγούμενο Μάρτιο.
Το μεγαλύτερο δεμένο σήμερα containership είναι το «Maersk Solo», χωρητικότητας 7.226 teu, το οποίο «κάθεται» από τις 23 Μαΐου 2012, ενώ το «Zim Antwerp» βρήκε ναύλο.
Σε ό,τι αφορά τα μικρότερα πλοία, όπως φαίνεται, η πίεση αυξάνεται. Στα πλοία κάτω των 499 teu έχουν προστεθεί ακόμα τέσσερα σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, φτάνοντας τα 87 μέσα στον Ιούνιο.
Τα 50 φτάνουν τα containerships, από 500, μέχρι 999 teu, που βρίσκονται δεμένα για περισσότερες από 25 ημέρες. Ο αριθμός αυξάνεται για τα containerships με χωρητικότητα 1.000 μέχρι 2.999 teu, αφού αυτά που παραμένουν δεμένα φτάνουν τα 80, από 74 τον προηγούμενο μήνα.
Στο σύνολο των 262 πλοίων που αντιμετωπίζουν πρόβλημα εξεύρεσης ναυλοσυμφώνων, τα 101, συνολικής χωρητικότητας 169.194 teu, βρίσκονται στην Κίνα, τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία. Ακόμα 77 πλοία, χωρητικότητας 83.816 teu, βρίσκονται στο Βιετνάμ, την Ταϊλάνδη, τη Μαλαισία και την Ινδονησία.
Οι παραδόσεις
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Alpha Liner, ο παγκόσμιος στόλος containerships ξεπέρασε τα 16 εκατ. teu, με τις παραδόσεις 772.000 teu που έγιναν το τελευταίο εξάμηνο. «Παρ' όλα αυτά, χρειάστηκε να περάσουν 12 μήνες, προκειμένου από τα 15 εκατ. να φτάσουμε τα 16 εκατ. teu», σημειώνει η εταιρεία και τονίζει ότι από τα 14 εκατ. στα 15 εκατ. teu χρειάστηκαν να περάσουν εννέα μήνες.
Η επιβράδυνση της αύξησης της χωρητικότητας του στόλου εξηγείται εν μέρει από την αντίστοιχη αύξηση που παρατηρείται στις διαλύσεις, σημειώνει η Alpha Liner. Φέτος, έχουν πουληθεί για διάλυση πλοία συνολικής χωρητικότητας 163.000 teu, ενώ σε όλη τη διάρκεια του 2011 έφτασαν τα 107.000 teu.
«Η πλεονάζουσα μεταφορική ικανότητα παραμένει η βασική πρόκληση που αντιμετωπίζει η βιομηχανία κατά τους προσεχείς μήνες», σημείωσε η Alphaliner, η οποία τονίζει ότι 670.000 teu αναμένεται να παραδοθούν στις ναυτιλιακές εταιρείες κατά το δεύτερο μισό του έτους, και στην μεγάλη πλειοψηφία τους θα αποτελείται από πλοία άνω των 7.500 teu.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr
ΠΗΓΗ: naftemporiki.gr