Το μεγαλύτερο deal μέσα στο 2012, αξίας
1,2 δισ. δολαρίων, σε ό,τι αφορά την αγορά των containerships, έκλεισε η Enesel
S.A., συμφερόντων της οικογένειας Λαιμού. Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, η
Enesel, με πρόεδρο τον κ. Αντώνη Λαιμό, εκμεταλλεύτηκε την αδυναμία της KIAMCO να
συμφωνήσει με την Evergreen και να χρηματοδοτήσει τελικά τη ναυπήγηση 10
containerships χωρητικότητας 13.800 teu το καθένα, οπότε πραγματοποιεί δυναμικό
άνοιγμα στη συγκεκριμένη αγορά.
Πιο συγκεκριμένα, η ταϊβανέζικη ναυτιλιακή
εταιρεία τακτικών γραμμών Evergreen σχεδίαζε να ακολουθήσει τη συνταγή της
Maersk και να «μπει» και αυτή στα πολύ μεγάλα containerships. Η απόφαση που πήρε
ήταν να συμφωνήσει με έναν επενδυτή να χρηματοδοτήσει τη ναυπήγησή τους, και στη
συνέχεια να τα ναυλώσει με leasing.
Ο επενδυτής αρχικά ήταν η Korea
Infrastructure Investments Asset Management Co (KIAMCO), και οι δύο πλευρές έφτασαν
πολύ κοντά σε συμφωνία. Ομως η KIAMCO, παρόλο που τα πλοία θα κτιστούν στα κορεάτικα
ναυπηγεία Hyundai, έκανε πίσω. Σύμφωνα με τους αναλυτές η κυριότερη αιτία που «χάλασε»
σε πρώτη φάση η συμφωνία ήταν η μεγάλη αξία της επένδυσης.
Σε δεύτερο χρόνο, ως εμπόδια αναφέρθηκαν τόσο
το ύψος των ναύλων, αφού ανακοινώθηκε ότι η KIAMCO ζήτησε ναύλο 50.000 δολαρίων
την ημέρα ανά πλοίο, όσο και η τιμή κτίσης των πλοίων από τη πλευρά της
Evergreen στο τέλος της δεκαετούς ναύλωσης, που είχε συμφωνηθεί. Η KIAMCO είχε θεωρήσει
το αντάλλαγμα πολύ μικρό.
Το κενό
Το «κενό» αυτό που δημιουργήθηκε στα σχέδια
της Evergreen ήρθε να καλύψει η Enesel, συμφερόντων οικογένειας Λαιμού, που είναι
από τις παλαιότερες και μεγαλύτερες εφοπλιστικές οικογένειες της χώρας. Οι δύο πλευρές
συμφώνησαν και η Enesel θα επενδύσει περίπου 1,2 δισ. δολάρια για τη ναυπήγηση των
10 containerhips, τα οποία και θα τα διαθέσει με leasing στην Evergreen, για πέντε
χρόνια με option για παράταση του χρόνου ναύλωσης.
Σημειώνεται ότι το ποσό της ημερήσιας ναύλωσης
των πλοίων δεν έχει γίνει γνωστό, ενώ η παράδοσή τους από τα ναυπηγεία της
Hyundai αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα του 2014.
Η συμφωνία
«Αξιοσημείωτη» χαρακτήρισαν τη συμφωνία αυτή
τα ναυπηγεία της Hyundai, αφού η τρέχουσα αγορά της ναυπηγικής βιομηχανίας θεωρείται
υποτονική. Επίσης τα ναυπηγεία σημείωσαν ότι αναμένουν κάποιες νέες παραγγελίες
για το δεύτερο εξάμηνο του έτους ώστε να πιάσουν τους στόχους για το 2012.
Από πλευράς Evergreen, η είσοδός της στην
αγορά των containerships χωρητικότητας άνω των 10.000 teu αποτελεί στροφή 180 μοιρών
στη στρατηγική που ακολουθούσε τα προηγούμενα χρόνια, αφού η διοίκηση της εταιρείας
έκρινε ότι οι επενδύσεις σε τόσο μεγάλα πλοία είναι πολύ υψηλού ρίσκου. Με τον τρόπο
αυτό η εταιρεία ακολουθεί τα βήματα της Maersk και της CMA CGM, αναμένοντας να πετύχει
οικονομίες κλίμακος.
Οπως έγινε γνωστό από τα ναυπηγεία, τα πλοία
αυτά θα διαθέτουν φιλική προς το περιβάλλον τεχνολογία αφού θα καταναλώνουν 175
τόνους καύσιμα την ημέρα, από 245 τόνους που καταναλώνουν ανάλογα πλοία για τα οποία
κατατέθηκε παραγγελία πριν από το 2009.
H Enesel
Η οικογένεια Λαιμού δραστηριοποιείται στη
ναυτιλία από το 1848, ενώ η Enesel ιδρύθηκε το 2003 και είναι αποτέλεσμα της συγχώνευσης
των εταιρειών Avra Shipmanagement S.A. και Sealuck Shipping Corporation.
Η εταιρεία σήμερα διαχειρίζεται ένα στόλο
από πέντε δεξαμενόπλοια, εκ των οποίων τα τρία είναι VLCC και τα δύο aframaxes,
και τρία supramax bulk carriers, ενώ στο στόλο της θα προστεθεί και ένα
containership χωρητικότητας 9.800 teu, το οποίο θα παραδοθεί από τα ναυπηγεία της
Huyndai το 2014. Ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου είναι τα 4,75 έτη.
ΠΗΓΗ:Ναυτεμπορική - marinews.gr
ΑΝΤΩΝΗΣ
ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr