Μετά το μεγάλο σεισμό της Ιαπωνίας, οι ναύλοι των LNG Carriers εκτοξεύτηκαν στα επίπεδα των 160.000 δολαρίων.
Επισημαίνεται ότι η αγορά των LNG carriers είναι μία πολλά υποσχόμενη αγορά, καθώς η κατανάλωση υγροποιημένου φυσικού αερίου αυξάνει από χρόνο σε χρόνο σημαντικά. Η αγορά LNG παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη αναφέρουν διεθνείς αναλυτές, λόγω της ανακάλυψης νέων κοιτασμάτων στην Αφρική και στην Αυστραλία, γεγονός, το οποίο, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, απειλεί τα μονοπώλια των παραδοσιακών δυνάμεων πετρελαίου και φυσικού αερίου στη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη.
Επισημαίνεται ότι η αγορά των LNG carriers είναι μία πολλά υποσχόμενη αγορά, καθώς η κατανάλωση υγροποιημένου φυσικού αερίου αυξάνει από χρόνο σε χρόνο σημαντικά. Η αγορά LNG παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη αναφέρουν διεθνείς αναλυτές, λόγω της ανακάλυψης νέων κοιτασμάτων στην Αφρική και στην Αυστραλία, γεγονός, το οποίο, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, απειλεί τα μονοπώλια των παραδοσιακών δυνάμεων πετρελαίου και φυσικού αερίου στη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη.
Oι Ελληνες εφοπλιστές ελέγχουν το 46% του υπό παραγγελία στόλου των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, σύμφωνα με έρευνα του διεθνούς ναυλομεσιτικού οίκου Clarkson. Ο ναυλομεσιτικός οίκος αναφέρει ότι οκτώ από τους κορυφαίους Ελληνες εφοπλιστές έχουν επενδύσει περισσότερα από 7,4 δισ. δολ. για την κατασκευή συνολικά 38 πλοίων, σε ένα σύνολο παραγγελιών 82 πλοίων παγκοσμίως.
Ιδιαίτερη ώθηση δόθηκε στη αγορά των LNG carriers από πέρυσι μετά το μεγάλο σεισμό της Ιαπωνίας που έβγαλε εκτός λειτουργίας τις πυρηνικές μονάδες παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος στη Φουκουσίμα.
Αποτέλεσμα των εξελίξεων αυτών ήταν οι ναύλοι των LNG Carriers να εκτοξευτούν στα επίπεδα των 160.000 δολαρίων την ημέρα, ενώ οι εξελίξεις αυτές αποτέλεσαν το έναυσμα για πολλές παραγγελίες, κυρίως, στα ναυπηγεία της Κορέας, νέων πλοίων.
Οι Ελληνες
Σύμφωνα με τους αναλυτές της Societe Generale, οι Ελληνες εφοπλιστές δεν απουσιάζουν από έναν κλάδο ο οποίος μέχρι το 2030 αναμένεται να μεταφέρει το δεύτερο πιο σημαντικό καύσιμο στον κόσμο και σήμερα απασχολεί ένα στόλο από 434 πλοία.
Τις μεγαλύτερες παραγγελίες σε νεότευκτα έχει ένας από τους πιο παραδοσιακούς στην συγκεκριμένη αγορά, ο όμιλος Αγγελικούση με συνολικά 11 πλοία αξίας άνω των 2 δισ. δολ. Σημειώνεται ότι ένα LNG Carriers είναι αξίας 200 εκατ. δολ. περίπου. Ο όμιλος Αγγελικούση μέσω της Maran Gas έχει ήδη σε λειτουργία πέντε LNG Carriers.
Μετά τον όμιλο Αγγελικούση ακολουθεί η εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης Gas Log, του κ. Πήτερ Λιβανού, με οκτώ πλοία υπό παραγγελία. Πρόκειται για ένα επενδυτικό πρόγραμμα αξίας άνω των 1,6 δισ. δολαρίων. Η παράδοση των υπό ναυπήγηση πλοίων θα ξεκινήσει το 2013 και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2015. Συνολικά, σήμερα, η εταιρεία διαχειρίζεται 14 LNG carriers, εκ των οποίων τα 11 προέρχονται από την BP Group, τα δύο είναι πλοιοκτησίας Gaslog και στο ένα η εταιρεία έχει μερίδιο 25%.
Επόμενη στον «κατάλογο» η Dynagas του κ. Γιώργου Προκοπίου με επτά υπό παραγγελία πλοία. Η Dynagas ανήκει στους πιο παραδοσιακούς Ελληνες «παίκτες» όπως και οι δυο προαναφερόμενες εταιρείες, καθώς έχει ήδη υπό λειτουργία τρία πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Στην επόμενη θέση βρίσκεται η Cardiff Marine του Γιώργου Οικονόμου ο οποίος με μία παραγγελία τεσσάρων πλοίων στοχεύει να εισέλθει στην αγορά του LNG μετά την επέκταση του στην αγορά των drills ships μέσω της Ocean Rig.
Η Thenamaris του κ. Ντίνου Μαρτίνου, είναι μία ακόμη ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία η οποία εισέρχεται στην πολλά υποσχόμενη αγορά με τρία υπό ναυπήγηση πλοία, ενώ στην επόμενη θέση της σχετικής κατάταξης βρίσκεται ο κ. Χρήστος Κανελλάκης της Alpha Tankers με δύο υπό παραγγελία πλοία και την οκτάδα συμπληρώνουν η Almi gas του Κώστα Φωστηρόπουλου με δύο πλοία υπό παραγγελία και η Tsakos Energy Navigation (TEN) του Ομίλου Τσάκου, με ένα πλοίο υπό παραγγελία και οψιόν για τη ναυπήγηση ενός ακόμη. Η εταιρεία έχει ήδη ένα πλοίο υπό λειτουργία εδώ και μερικά χρόνια, ενώ σκοπεύει μέσα σε έξι χρόνια να ναυπηγήσει άλλα οκτώ πλοία μεταφοράς LNG.
Οι ναύλοι
Στην παρούσα φάση οι ναύλοι κυμαίνονται στα 130.000 δολάρια την ημέρα, ενώ για το τελευταία τρίμηνο του έτους αναμένονται να κυμανθούν στα επίπεδα των 125.000 δολαρίων την ημέρα και για το πρώτο τρίμηνο του 2013 θα ανέλθουν στα 150.000 δολάρια, σύμφωνα με τον οίκο Fearnley Securities AS.
Πάντως, βραχυπρόθεσμα ο οίκος RS Platou Markets AS αναθεωρεί προς τα κάτω τις προβλέψεις του για τους ναύλους των LNG Carriers, στα 138.000 δολ. και 84.000 δολ. για το 2013 και 2014 αντιστοίχως από 142.000 δολ. και 104.000 δολ., λόγω επιβράδυνσης του ρυθμού αύξησης της παγκόσμιας παραγωγής.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr
Πηγή:naftemporiki.gr