1. Tο ΕΚΣΕΔ έχει ως αποστολή την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα στην περιοχή ευθύνης του (Search and rescue region S.R.R.).
2. Το μέγεθος και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής ευθύνης ΕΚΣΕΔ καθώς και της θαλάσσιας κυκλοφορίας αποτυπώνονται ενδεικτικά στα ακόλουθα στοιχεία:
• Θαλάσσια περιοχή με ακτογραμμή 18,400km , 9.800 νήσοι ,νησίδες, βραχονησίδες, βράχοι, 1354 κόλπους και όρμους, στενά και θαλάσσιοι δίαυλοι 161, λιμένες 520 και συνολική περιοχή έρευνας διάσωσης εμβαδού 1,150,000 km2
• Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται περί τα 10.000 σκάφη αναψυχής και 115.000 αλιευτικά σκάφη.
• Ενώ μόνο για το Β΄ Τρίμηνο 2010 διακινήθηκαν στους ελληνικούς λιμένες 10.605.691 επιβάτες.
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ3. Το έτος 2010 το ΕΚΣΕΔ επελήφθη σε 1144 περιστατικά, με 2046 εμπλεκόμενα άτομα εντός της Ελληνικής περιοχής έρευνας & διάσωσης (SRR) και 203 περιστατικά εκτός περιοχής FIR, στα οποία ήταν το πρώτο κέντρο που έλαβε τον συναγερμό κινδύνου. H κατανομή των περιστατικών εντός και εκτός FIR, καθώς και το είδος αυτών, φαίνεται στον παρακάτω πίνακα.
ΕΙΔΟΣ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ ΕΝΤΟΣ ΕΚΤΟΣ
ΕΛΛΑΔΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΑΓΝΟΟΥΜΕΝΟ ΣΚΑΦΟΣ 22 1
ΑΝΕΥΡΕΣΗ ΣΚΑΦΟΥΣ ΧΩΡΙΣ ΕΠΙΒΑΙΝΟΝΤΕΣ 8 0
ΑΓΝΟΟΥΜΕΝΟΣ ΚΟΛΥΜΒΗΤΗΣ/ΨΑΡΟΤΟΥΦΕΚΑΣ 33 0
ΑΚΥΒΕΡΝΗΣΙΑ 120 3
ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ ΑΠΟ ΠΛΟΙΟ 17 3
ΒΥΘΙΣΗ 18 0
ΕΙΣΡΟΗ ΥΔΑΤΩΝ 20 0
ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΗ ΣΚΑΦΟΥΣ 7 0
ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΑΣΘΕΝΗ/ΤΡΑΥΜΑΤΙΑ (ΑΠΟ ΠΛΟΙΟ) 67 11
ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΒΛΑΒΗ 197 1
ΠΡΟΣΑΡΑΞΗ 76 11
ΠΡΟΣΚΡΟΥΣΗ 9 1
ΠΛΟΙΟ/ΣΚΑΦΟΣ ΣΕ ΚΙΝΔΥΝΟ 14 2
ΠΥΡΚΑΙΑ 20 2
ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ 10 6
ΕΥΡΗΜΑΤΑ ΝΑΥΑΓΙΟΥ 4 0
ΦΩΤΙΣΤΙΚΑ ΣΗΜΑΤΑ ΚΙΝΔΥΝΟΥ 82 0
ΛΑΘΡΟΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ 23 8
ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ 48 1
ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΟΣ ΚΙΝΔΥΝΟΣ 75 0
ΔΙΑΦΟΡΑ 138 40
ΣΥΝΟΛΑ 1008 90
ΕΚΠΟΜΠΗ COSPAS/SARSAT 76 47
ΑΣΥΡΜΑΤΕΣ ΕΚΠΟΜΠΕΣ 60 66
ΣΥΝΟΛΑ ΔΟΡΥΦΟΡΙΚΩΝ ALERTS 136 113
ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ 1144 203
ΥΠτΠ/Λ.Σ./ΔΑΝ-Β'
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΥΠτΠ/ΕΚΣΕΔ ΚΑΤΑ ΤΟ ΕΤΟΣ 2009
Το Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και διάσωσης του Υπουργείου
Προστασίας του Πολίτη κατά το Έτος 2009
απασχόλησαν τα παρακάτω περιστατικά και συμβάντα.
ΕΙΔΟΣ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ ΕΝΤΟΣ ΕΚΤΟΣ
ΕΛΛΑΔΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΑΓΝΟΟΥΜΕΝΟ ΣΚΑΦΟΣ 15 3
ΑΝΕΥΡΕΣΗ ΣΚΑΦΟΥΣ ΧΩΡΙΣ ΕΠΙΒΑΙΝΟΝΤΕΣ 7 0
ΑΓΝΟΟΥΜΕΝΟΣ ΚΟΛΥΜΒΗΤΗΣ/ΨΑΡΟΤΟΥΦΕΚΑΣ 46 1
ΑΚΥΒΕΡΝΗΣΙΑ 119 1
ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ ΑΠΟ ΠΛΟΙΟ 23 4
ΒΥΘΙΣΗ 13 2
ΕΙΣΡΟΗ ΥΔΑΤΩΝ 18 1
ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΗ ΣΚΑΦΟΥΣ 8 1
ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΑΣΘΕΝΗ/ΤΡΑΥΜΑΤΙΑ (ΑΠΟ ΠΛΟΙΟ) 65 7
ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΑΣΘΕΝΗ/ΤΡΑΥΜΑΤΙΑ (ΑΠΟ ΝΗΣΙ) 118 0
ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΒΛΑΒΗ 184 1
ΠΡΟΣΑΡΑΞΗ 81 4
ΠΡΟΣΚΡΟΥΣΗ 14 1
ΠΛΟΙΟ/ΣΚΑΦΟΣ ΣΕ ΚΙΝΔΥΝΟ 14 1
ΠΥΡΚΑΙΑ 14 3
ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ 17 8
ΕΥΡΗΜΑΤΑ ΝΑΥΑΓΙΟΥ 5 0
ΦΩΤΙΣΤΙΚΑ ΣΗΜΑΤΑ ΚΙΝΔΥΝΟΥ 88 0
ΛΑΘΡΟΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ 163 20
ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ 48 0
ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΟΣ ΚΙΝΔΥΝΟΣ 106 0
ΔΙΑΦΟΡΑ 119 40
ΣΥΝΟΛΑ 1285 98
ΕΚΠΟΜΠΗ COSPAS/SARSAT 75 29
ΑΣΥΡΜΑΤΕΣ ΕΚΠΟΜΠΕΣ 39 33
ΣΥΝΟΛΑ ΔΟΡΥΦΟΡΙΚΩΝ ALERTS 144 62
ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ 1399 160
Για περιστατικά έρευνας διάσωσης εντός FIR παρασχέθηκε βοήθεια
σε (5218) άτομα.
ΔΙΑΣΠΟΡΑ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΩΝ4. Αν αποτυπώσουμε στον Ελληνικό χάρτη την διασπορά των περιστατικών, θα διαπιστώσουμε ότι αυτά συγκεντρώνονται στην περιοχή του Σαρωνικού κόλπου, τις Κυκλάδες και τα νησιά του Ιονίου πελάγους. Αυτό συμβαίνει διότι συνήθως τα σκάφη που παθαίνουν βλάβη ή γενικά βρίσκονται σε δυσχερή θέση είναι συνήθως μικρά σκάφη αναψυχής, με μικρή εμπειρία του κυβερνήτη τους.
Τα παραπάνω είναι εμφανή από τον παρακάτω χάρτη όπου απεικονίζονται τα περιστατικά του Ιουλίου 2010.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
5. Με βάση τα ανωτέρω στατιστικά στοιχεία προκύπτει ότι κατά το Έτος 2010:
• Το ΕΚΣΕΔ, παρά τον μεγάλο αριθμό περιστατικών που διαχειρίστηκε, ανταποκρίθηκε με επιτυχία σε όλα τα περιστατικά έρευνας & διάσωσης, επιτυγχάνοντας με τον κατάλληλο συντονισμό των διαθέσιμων μέσων, το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
• Δεν υπήρξε καμία απώλεια ανθρώπινης ζωής κατά τις συνήθεις θαλάσσιες μεταφορές και μετακινήσεις εντός της Ελληνικής περιοχής «έρευνας-διάσωσης».
• Οι κύριες αιτίες απώλειας ανθρώπινης ζωής ήταν και για το 2010 οι θαλάσσιες δραστηριότητες αναψυχής (κολύμβηση, υποβρύχια αλιεία κλπ).
• Επίσης 67 (εξήντα επτά) άτομα είτε ως ασθενείς είτε ως τραυματίες αποβιβάστηκαν από πλοία, από αυτά τα άτομα τα 16 (δέκα έξι) αποβιβάστηκαν με ελικόπτερο και τα 51 (πενήντα ένα) με πλωτά μέσα.
ΠΕΙΡΑΤΕΙΑ
6. Πέραν των ανωτέρω αποστολών του το ΕΚΣΕΔ, ανταποκρινόμενο στις απαιτήσεις του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (International Maritime Organization – IMO) ήταν ο αρχικός αποδέκτης σε 23 (είκοσι τρεις) συναγερμούς για περιστατικά πειρατείας σε πλοία, ανεξαρτήτου σημαίας, στην ευρύτερη περιοχή του Κέρατος της Αφρικής (Horn of Africa) και Ινδικό Ωκεανό. Άμεσα ανταποκρίθηκε ενημερώνοντας τα αρμόδια κέντρα καταπολέμησης πειρατείας καθώς και τα κράτη της σημαίας των πλοίων (για μη Ελληνικά πλοία). Από τους 23 (είκοσι τρεις) συναγερμούς οι 5 (πέντε) αφορούσαν ελληνικά πλοία και οι 18 (δέκα οκτώ) πλοία με ξένη σημαία.
ΑΠΟ-marinews.gr
2. Το μέγεθος και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής ευθύνης ΕΚΣΕΔ καθώς και της θαλάσσιας κυκλοφορίας αποτυπώνονται ενδεικτικά στα ακόλουθα στοιχεία:
• Θαλάσσια περιοχή με ακτογραμμή 18,400km , 9.800 νήσοι ,νησίδες, βραχονησίδες, βράχοι, 1354 κόλπους και όρμους, στενά και θαλάσσιοι δίαυλοι 161, λιμένες 520 και συνολική περιοχή έρευνας διάσωσης εμβαδού 1,150,000 km2
• Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται περί τα 10.000 σκάφη αναψυχής και 115.000 αλιευτικά σκάφη.
• Ενώ μόνο για το Β΄ Τρίμηνο 2010 διακινήθηκαν στους ελληνικούς λιμένες 10.605.691 επιβάτες.
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ3. Το έτος 2010 το ΕΚΣΕΔ επελήφθη σε 1144 περιστατικά, με 2046 εμπλεκόμενα άτομα εντός της Ελληνικής περιοχής έρευνας & διάσωσης (SRR) και 203 περιστατικά εκτός περιοχής FIR, στα οποία ήταν το πρώτο κέντρο που έλαβε τον συναγερμό κινδύνου. H κατανομή των περιστατικών εντός και εκτός FIR, καθώς και το είδος αυτών, φαίνεται στον παρακάτω πίνακα.
ΕΙΔΟΣ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ ΕΝΤΟΣ ΕΚΤΟΣ
ΕΛΛΑΔΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΑΓΝΟΟΥΜΕΝΟ ΣΚΑΦΟΣ 22 1
ΑΝΕΥΡΕΣΗ ΣΚΑΦΟΥΣ ΧΩΡΙΣ ΕΠΙΒΑΙΝΟΝΤΕΣ 8 0
ΑΓΝΟΟΥΜΕΝΟΣ ΚΟΛΥΜΒΗΤΗΣ/ΨΑΡΟΤΟΥΦΕΚΑΣ 33 0
ΑΚΥΒΕΡΝΗΣΙΑ 120 3
ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ ΑΠΟ ΠΛΟΙΟ 17 3
ΒΥΘΙΣΗ 18 0
ΕΙΣΡΟΗ ΥΔΑΤΩΝ 20 0
ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΗ ΣΚΑΦΟΥΣ 7 0
ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΑΣΘΕΝΗ/ΤΡΑΥΜΑΤΙΑ (ΑΠΟ ΠΛΟΙΟ) 67 11
ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΒΛΑΒΗ 197 1
ΠΡΟΣΑΡΑΞΗ 76 11
ΠΡΟΣΚΡΟΥΣΗ 9 1
ΠΛΟΙΟ/ΣΚΑΦΟΣ ΣΕ ΚΙΝΔΥΝΟ 14 2
ΠΥΡΚΑΙΑ 20 2
ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ 10 6
ΕΥΡΗΜΑΤΑ ΝΑΥΑΓΙΟΥ 4 0
ΦΩΤΙΣΤΙΚΑ ΣΗΜΑΤΑ ΚΙΝΔΥΝΟΥ 82 0
ΛΑΘΡΟΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ 23 8
ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ 48 1
ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΟΣ ΚΙΝΔΥΝΟΣ 75 0
ΔΙΑΦΟΡΑ 138 40
ΣΥΝΟΛΑ 1008 90
ΕΚΠΟΜΠΗ COSPAS/SARSAT 76 47
ΑΣΥΡΜΑΤΕΣ ΕΚΠΟΜΠΕΣ 60 66
ΣΥΝΟΛΑ ΔΟΡΥΦΟΡΙΚΩΝ ALERTS 136 113
ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ 1144 203
ΥΠτΠ/Λ.Σ./ΔΑΝ-Β'
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΥΠτΠ/ΕΚΣΕΔ ΚΑΤΑ ΤΟ ΕΤΟΣ 2009
Το Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και διάσωσης του Υπουργείου
Προστασίας του Πολίτη κατά το Έτος 2009
απασχόλησαν τα παρακάτω περιστατικά και συμβάντα.
ΕΙΔΟΣ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ ΕΝΤΟΣ ΕΚΤΟΣ
ΕΛΛΑΔΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΑΓΝΟΟΥΜΕΝΟ ΣΚΑΦΟΣ 15 3
ΑΝΕΥΡΕΣΗ ΣΚΑΦΟΥΣ ΧΩΡΙΣ ΕΠΙΒΑΙΝΟΝΤΕΣ 7 0
ΑΓΝΟΟΥΜΕΝΟΣ ΚΟΛΥΜΒΗΤΗΣ/ΨΑΡΟΤΟΥΦΕΚΑΣ 46 1
ΑΚΥΒΕΡΝΗΣΙΑ 119 1
ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ ΑΠΟ ΠΛΟΙΟ 23 4
ΒΥΘΙΣΗ 13 2
ΕΙΣΡΟΗ ΥΔΑΤΩΝ 18 1
ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΗ ΣΚΑΦΟΥΣ 8 1
ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΑΣΘΕΝΗ/ΤΡΑΥΜΑΤΙΑ (ΑΠΟ ΠΛΟΙΟ) 65 7
ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΑΣΘΕΝΗ/ΤΡΑΥΜΑΤΙΑ (ΑΠΟ ΝΗΣΙ) 118 0
ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΒΛΑΒΗ 184 1
ΠΡΟΣΑΡΑΞΗ 81 4
ΠΡΟΣΚΡΟΥΣΗ 14 1
ΠΛΟΙΟ/ΣΚΑΦΟΣ ΣΕ ΚΙΝΔΥΝΟ 14 1
ΠΥΡΚΑΙΑ 14 3
ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ 17 8
ΕΥΡΗΜΑΤΑ ΝΑΥΑΓΙΟΥ 5 0
ΦΩΤΙΣΤΙΚΑ ΣΗΜΑΤΑ ΚΙΝΔΥΝΟΥ 88 0
ΛΑΘΡΟΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ 163 20
ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ 48 0
ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΟΣ ΚΙΝΔΥΝΟΣ 106 0
ΔΙΑΦΟΡΑ 119 40
ΣΥΝΟΛΑ 1285 98
ΕΚΠΟΜΠΗ COSPAS/SARSAT 75 29
ΑΣΥΡΜΑΤΕΣ ΕΚΠΟΜΠΕΣ 39 33
ΣΥΝΟΛΑ ΔΟΡΥΦΟΡΙΚΩΝ ALERTS 144 62
ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ 1399 160
Για περιστατικά έρευνας διάσωσης εντός FIR παρασχέθηκε βοήθεια
σε (5218) άτομα.
ΔΙΑΣΠΟΡΑ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΩΝ4. Αν αποτυπώσουμε στον Ελληνικό χάρτη την διασπορά των περιστατικών, θα διαπιστώσουμε ότι αυτά συγκεντρώνονται στην περιοχή του Σαρωνικού κόλπου, τις Κυκλάδες και τα νησιά του Ιονίου πελάγους. Αυτό συμβαίνει διότι συνήθως τα σκάφη που παθαίνουν βλάβη ή γενικά βρίσκονται σε δυσχερή θέση είναι συνήθως μικρά σκάφη αναψυχής, με μικρή εμπειρία του κυβερνήτη τους.
Τα παραπάνω είναι εμφανή από τον παρακάτω χάρτη όπου απεικονίζονται τα περιστατικά του Ιουλίου 2010.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
5. Με βάση τα ανωτέρω στατιστικά στοιχεία προκύπτει ότι κατά το Έτος 2010:
• Το ΕΚΣΕΔ, παρά τον μεγάλο αριθμό περιστατικών που διαχειρίστηκε, ανταποκρίθηκε με επιτυχία σε όλα τα περιστατικά έρευνας & διάσωσης, επιτυγχάνοντας με τον κατάλληλο συντονισμό των διαθέσιμων μέσων, το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
• Δεν υπήρξε καμία απώλεια ανθρώπινης ζωής κατά τις συνήθεις θαλάσσιες μεταφορές και μετακινήσεις εντός της Ελληνικής περιοχής «έρευνας-διάσωσης».
• Οι κύριες αιτίες απώλειας ανθρώπινης ζωής ήταν και για το 2010 οι θαλάσσιες δραστηριότητες αναψυχής (κολύμβηση, υποβρύχια αλιεία κλπ).
• Επίσης 67 (εξήντα επτά) άτομα είτε ως ασθενείς είτε ως τραυματίες αποβιβάστηκαν από πλοία, από αυτά τα άτομα τα 16 (δέκα έξι) αποβιβάστηκαν με ελικόπτερο και τα 51 (πενήντα ένα) με πλωτά μέσα.
ΠΕΙΡΑΤΕΙΑ
6. Πέραν των ανωτέρω αποστολών του το ΕΚΣΕΔ, ανταποκρινόμενο στις απαιτήσεις του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (International Maritime Organization – IMO) ήταν ο αρχικός αποδέκτης σε 23 (είκοσι τρεις) συναγερμούς για περιστατικά πειρατείας σε πλοία, ανεξαρτήτου σημαίας, στην ευρύτερη περιοχή του Κέρατος της Αφρικής (Horn of Africa) και Ινδικό Ωκεανό. Άμεσα ανταποκρίθηκε ενημερώνοντας τα αρμόδια κέντρα καταπολέμησης πειρατείας καθώς και τα κράτη της σημαίας των πλοίων (για μη Ελληνικά πλοία). Από τους 23 (είκοσι τρεις) συναγερμούς οι 5 (πέντε) αφορούσαν ελληνικά πλοία και οι 18 (δέκα οκτώ) πλοία με ξένη σημαία.
ΑΠΟ-marinews.gr