Λιμάνια: Ενοποίηση Ραφήνας,Ελευσίνας και Λαυρίου υπότον ΟΛΠ με στόχο την ανεύρεσηστρατηγικού επενδυτή. |
Το ελληνικό Δημόσιο, μόλις ψηφισθεί ο νόμος στη Βουλή, θα παραχωρήσει στον ΟΛΠ [OLPr.AT] τη μία και μοναδική μετοχή των τριών υπόλοιπων λιμανιών, των Οργανισμών Λιμένων Λαυρίου, Ελευσίνας και Ραφήνας.
Η συγκεκριμένη διάταξη αφορά την επίσπευση των διαδικασιών σε ό,τι αφορά τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά, ο οποίος είναι εταιρεία εισηγμένη στο Χ.Α. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» το ελληνικό Δημόσιο, μόλις ψηφισθεί ο νόμος στη Βουλή, θα παραχωρήσει στον ΟΛΠ τη μία και μοναδική μετοχή των τριών υπολοίπων λιμανιών, των Οργανισμών Λιμένων Λαυρίου, Ελευσίνας και Ραφήνας.Το πρώτο βήμα για την είσοδο στρατηγικού επενδυτή στην ελληνική βιομηχανία της χώρας έκανε χθες το υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας. Ο ΥΘΥΝΑΛ κατέθεσε χθες στη Γενική Γραμματεία της κυβέρνησης προκειμένου να προγραμματιστεί δεύτερη ανάγνωση και έγκριση από το υπουργικό Συμβούλιο, το Νομοσχέδιο του ΥΘΥΝΑΛ «Θαλάσσιος και Αλιευτικός Τουρισμός και Λοιπές Διατάξεις» στο οποίο ενσωματώνονται και οι διατάξεις για το «Αττικό Λιμενικό Σύστημα» με την ενοποίηση των Λιμανιών της Ραφήνας, της Ελευσίνας και του Λαυρίου υπό τον ΟΛΠ Α.Ε.
Στη συνέχεια θα γίνει η αποτίμηση της νέας αξίας του ΟΛΠ, ενώ παράλληλα ο ειδικός σύμβουλος που θα έχει προσληφθεί θα προτείνει στη κυβέρνηση τρόπους βάσει των οποίων θα γίνει η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου στο οποίο το ελληνικό Δημόσιο θα έχει ποσοστό που θα ξεπερνά σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις το 85%. Σε τρίτη φάση θα προχωρήσει η προσφορά των μετοχών στους επενδυτές.
Η κυβέρνηση θεωρεί ότι δεδομένου ότι ο μέχρι τώρα μεσομακροπρόθεσμος σχεδιασμός γινόταν αποσπασματικά και ξεχωριστά για κάθε λιμενικό οργανισμό, η ενοποίηση κάτω από ενιαίο φορέα επιβάλλει τον επαναπροσδιορισμό των στόχων μέσα σε ένα πλαίσιο οριζόντιας στρατηγικής ανάπτυξης του λιμενικού συστήματος συνολικά της Αττικής, ούτως ώστε να λειτουργεί αποτελεσματικότερα, προς όφελος των πολιτών, των μετόχων και της οικονομίας.
Πάντως σύμφωνα με εκτιμήσεις η διαδικασία δεν πρόκειται να έχει ολοκληρωθεί, στην καλύτερη περίπτωση, πριν από τις αρχές του 2012.
Τα ερωτηματικά
Πάντως τα ερωτηματικά για τις προθέσεις της κυβέρνησης, σε ό,τι αφορά το ποσοστό που θα κρατήσει υπό το δημόσιο έλεγχο παραμένουν. Από το υπουργείο Οικονομικών σύμφωνα με την επίσημη παρουσίαση αφήνεται ανοικτό το ενδεχόμενο να πουληθεί ολόκληρη η κρατική συμμετοχή στα δύο λιμάνια, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.
Πηγές από το υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας ανέφεραν χθες στη «Ν» ότι είναι προφανές ότι το ελληνικό Δημόσιο θα κρατήσει τον έλεγχο στο Αττικό Λιμενικό Σύστημα, αφού εκτός τον άλλων ασκεί και ρόλο Λιμενικής Αρχής.
Εξήγησαν επίσης στη «Ν» ότι τα λιμάνια εκτός από την επιχειρηματική δράση που ασκούν, ασκούν και κοινωνική πολιτική, και έφεραν ως παράδειγμα τα λιμενικά τέλη για την ακτοπλοΐα. Σημειώνεται ότι ο ΥΘΥΝΑΛ στις τελευταίες δηλώσεις που έκανε για το θέμα μίλησε για είσοδο στρατηγικού επενδυτή και πώληση μεριδίων του Δημοσίου στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά και στον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης, για τον οποίο δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμα το αν θα απορροφήσει τα λιμάνια της Βορείου Ελλάδος και μετά θα προχωρήσει η αποκρατικοποίηση.
Δεν αποκλείεται επίσης, και αφού εισέλθουν στα λιμάνια στρατηγικοί επενδυτές, να προχωρήσουν ακόμα πιο γρήγορα και άλλες παραχωρήσεις όπως έγινε στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά που παραχωρήθηκε στην κινεζική Cosco.
Και αυτό γιατί παράλληλα αναμένεται να προχωρήσει και το σχέδιο του fast track για μεγάλες επενδύσεις στα λιμάνια. Την ευθύνη για την άμεση προώθηση των μεγάλων λιμενικών έργων θα έχει Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ). Ο μόνος τομέας που θα αφορά τα λιμενικά έργα και δεν θα είναι υπό την ΕΣΑΛ θα είναι οι περιβαλλοντικές μελέτες.
Συνεχίζονται οι αντιδράσεις
Πάντως και χθες συνεχίστηκαν οι αντιδράσεις σχετικά με το ενδεχόμενο πώλησης του ΟΛΠ και του ΟΛΘ. Σε δηλώσεις του ο δήμαρχος Πειραιά Βασίλης Μιχαλολιάκος δήλωσε: «Δεν υπάρχει περίπτωση να πωληθεί το λιμάνι του Πειραιά».
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος Γιώργος Γεωργακόπουλος δήλωσε: «Θεωρούμε πως τα λιμάνια θα πρέπει να είναι κατά πλειοψηφία στη λειτουργία και εκμετάλλευσή τους από δημόσιο φορέα».
Χθες σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Εκτελωνιστών Θεσσαλονίκης αναφέρει: «Εμείς δεν θέλουμε το λιμάνι να αλλάξει ιδιοκτησιακό καθεστώς τώρα ούτε και στο μέλλον, αλλά να παραμείνει υπό κρατικό έλεγχο, ως εθνικός πλούτος της Χώρας και της πόλης μας».
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr
ΑΠΟ-naftemporiki.gr