Σε συνεχή αναζήτηση για τη χρησιμοποίηση νέων μορφών ενέργειας λιγότερο ρυπογόνων για το περιβάλλον βρίσκεται η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Στόχος ο περιορισμός του φαινομένου του θερμοκηπίου.
Στο πλαίσιο αυτό τα βλέμματα έχουν στραφεί στη χρήση φυσικού αερίου ως καυσίμου στα πλοία. Πρόκειται για ένα από τα θέματα συζήτησης στη ναυτιλία …«receiving a lot of attention», που έχουν με λίγα λόγια προσελκύσει την προσοχή της θαλάσσιας βιομηχανίας. Οι ειδικοί επιμένουν ότι το LNG είναι το καύσιμο του μέλλοντος αν και είχε χρησιμοποιηθεί από ένα μικρό αριθμό πλοίων, τα λεγόμενα gas ships, για κάποιο χρονικό διάστημα.
Σήμερα όμως υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός προτάσεων για την κατασκευή μηχανών για πλοία που θα μπορούν να χρησιμοποιούν φυσικό αέριο ως καύσιμο.
Σε πρώτη φάση το φυσικό αέριο θα χρησιμοποιηθεί στη ναυτιλία μικρών αποστάσεων και στα επιβατηγά πλοία.
Ήδη οι Φιλανδοί μέσω της STX Finland και την ViKing Line σε συνεργασία με τo Lloyd’s Register κατασκευάζουν το πρώτο επιβατηγό-ferry που θα χρησιμοποιεί ως καύσιμο το LNG. Θα κατασκευαστεί στα φιλανδικά ναυπηγεία STX Turku. Το τεράστιο πλοίο θα παραδοθεί στις αρχές του 2013 και θα είναι παγκοσμίως το φιλικό προς το περιβάλλον επιβατηγό πλοίο με ελάχιστες εκπομπές CO2. Θα έχει μεταφορική ικανότητα 2.800 επιβατών και 1.100 lane metres για ιχ αυτοκίνητα και υπηρεσιακή ταχύτητα 22 κόμβων.
«Το LNG ως καύσιμο τείνει να ταιριάζει καλύτερα στα ferries από κάθε άλλο τύπο πλοίου, αφού κάνουν συγκεκριμένα δρομολόγια ανάμεσα σε συγκεκριμένα λιμάνια με ειδικά LNG Terminals που διευκολύνουν τον ανεφοδιασμό τους» επισημαίνει στο «Πρώτο ΘΕΜΑ» ο Απόστολος Πουλοβασίλης Lloyd's Register Regional Marine Manager για την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική και προσθέτει: «Ανάλογες υπηρεσίες δεν υπάρχουν για άλλου τύπου πλοίου συμπεριλαμβανομένων και των κρουαζιερόπλοιων.»
Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα της χρήσης φυσικού αερίου για καύσιμο στα πλοία είναι ότι μειώνει σε μεγάλο βαθμό τα επίπεδα ρύπανσης.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες, μεταξύ των οποίων και ελληνικών συμφερόντων μελετάνε το θέμα πολύ σοβαρά αφού κοιτάνε να δώσουν νέες παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων ώστε να γίνει η εγκατάσταση των ειδικών για LNG μηχανών από την αρχή και να μην χρειαστεί να τις μετατρέψουν στη συνέχεια, κίνηση που θα είναι κοστοβόρος.
Μάλιστα στον ΙΜΟ υπάρχει κώδικας για τα chemical tankers τον οποίο τα επόμενα χρόνια θα τον τροποποιήσουν για να βάλουν διατάξεις για τα πλοία που θα κινούνται με φυσικό αέριο.
Η ναυτιλία δεκαετίες τώρα συνεισφέρει σημαντικά σε μεγάλο ποσοστό στις μεταφορές σε παγκόσμιο επίπεδο. Από περιβαλλοντικής πλευράς οι θαλάσσιες μεταφορές έχουν αρκετά πλεονεκτήματα: καταναλώνουν σχετικά μικρές ποσότητες ενέργειας και οι απαιτήσεις σε υποδομή είναι κατά πολύ μικρότερες από αυτές των χερσαίων μεταφορών. Λόγω της μικρής ενεργειακής τους κατανάλωσης οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) από τη ναυτιλία είναι σε χαμηλά επίπεδα συγκρινόμενες πάντα με το μεταφερόμενο όγκο φορτίου.
Όλα αυτά είχαν ως αποτέλεσμα να μην αντιμετωπισθούν σε βάθος διάφορα περιβαλλοντικά προβλήματα τα οποία είχαν σχέση με τους εκπεμπόμενους ρύπους από τη ναυτιλία. Η αίσθηση ότι γενικά η ναυτιλία, συγκριτικά με τις χερσαίες μεταφορές, έχει λιγότερο σημαντικά περιβαλλοντικά προβλήματα οδήγησε στο γεγονός να μην έχουν θεσπισθεί όρια εκπομπών ρύπων από τα πλοία. Η απουσία αυτών των ορίων οδήγησε σε αυξημένα προβλήματα ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΜΟ έχει υπολογισθεί ότι «οι εκπομπές διοξειδίου του θείου και οξειδίων του αζώτου από τη ναυτιλία στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα φθάσουν και θα ξεπεράσουν αυτές από τις χερσαίες πηγές εκπομπής γύρω στο 2020. Επίσης για το διοξείδιο του άνθρακα αντίστοιχα οι εκπομπές υπολογίζονται σε 176 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, για του υδρογονάνθρακες σε 574 χιλιάδες μετρικούς τόνους ενώ για τα σωματίδια και το μονοξείδιο του άνθρακα αντίστοιχα σε 1,19 εκατομμύρια και 1,08 εκατομμύρια μετρικούς τόνους.»
Για το θέμα αυτό έχει ξεσπάσει ένας παγκόσμιος πόλεμος μεταξύ κυβερνήσεων και εφοπλιστικών Ενώσεων και Οργανισμών.
Η υπόθεση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τα πλοία βρίσκεται σε πρώτη προτεραιότητα.
«Οι εκπομπές της ναυτιλίας που επιδρούν στο παγκόσμιο κλίμα είναι ελάχιστες συγκρινόμενες με άλλων μέσων μεταφοράς με βάση τις παρεχόμενες υπηρεσίες μεταφοράς (2-4% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα)» τονίζουν εφοπλιστικοί κύκλοι.
ΑΠΟ-marinews.gr
Του: Μηνά Τσαμόπουλου
για το Πρώτο ΘΕΜΑ
Μερική αναδημοσίευση
Στο πλαίσιο αυτό τα βλέμματα έχουν στραφεί στη χρήση φυσικού αερίου ως καυσίμου στα πλοία. Πρόκειται για ένα από τα θέματα συζήτησης στη ναυτιλία …«receiving a lot of attention», που έχουν με λίγα λόγια προσελκύσει την προσοχή της θαλάσσιας βιομηχανίας. Οι ειδικοί επιμένουν ότι το LNG είναι το καύσιμο του μέλλοντος αν και είχε χρησιμοποιηθεί από ένα μικρό αριθμό πλοίων, τα λεγόμενα gas ships, για κάποιο χρονικό διάστημα.
Σήμερα όμως υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός προτάσεων για την κατασκευή μηχανών για πλοία που θα μπορούν να χρησιμοποιούν φυσικό αέριο ως καύσιμο.
Σε πρώτη φάση το φυσικό αέριο θα χρησιμοποιηθεί στη ναυτιλία μικρών αποστάσεων και στα επιβατηγά πλοία.
Ήδη οι Φιλανδοί μέσω της STX Finland και την ViKing Line σε συνεργασία με τo Lloyd’s Register κατασκευάζουν το πρώτο επιβατηγό-ferry που θα χρησιμοποιεί ως καύσιμο το LNG. Θα κατασκευαστεί στα φιλανδικά ναυπηγεία STX Turku. Το τεράστιο πλοίο θα παραδοθεί στις αρχές του 2013 και θα είναι παγκοσμίως το φιλικό προς το περιβάλλον επιβατηγό πλοίο με ελάχιστες εκπομπές CO2. Θα έχει μεταφορική ικανότητα 2.800 επιβατών και 1.100 lane metres για ιχ αυτοκίνητα και υπηρεσιακή ταχύτητα 22 κόμβων.
«Το LNG ως καύσιμο τείνει να ταιριάζει καλύτερα στα ferries από κάθε άλλο τύπο πλοίου, αφού κάνουν συγκεκριμένα δρομολόγια ανάμεσα σε συγκεκριμένα λιμάνια με ειδικά LNG Terminals που διευκολύνουν τον ανεφοδιασμό τους» επισημαίνει στο «Πρώτο ΘΕΜΑ» ο Απόστολος Πουλοβασίλης Lloyd's Register Regional Marine Manager για την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική και προσθέτει: «Ανάλογες υπηρεσίες δεν υπάρχουν για άλλου τύπου πλοίου συμπεριλαμβανομένων και των κρουαζιερόπλοιων.»
Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα της χρήσης φυσικού αερίου για καύσιμο στα πλοία είναι ότι μειώνει σε μεγάλο βαθμό τα επίπεδα ρύπανσης.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες, μεταξύ των οποίων και ελληνικών συμφερόντων μελετάνε το θέμα πολύ σοβαρά αφού κοιτάνε να δώσουν νέες παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων ώστε να γίνει η εγκατάσταση των ειδικών για LNG μηχανών από την αρχή και να μην χρειαστεί να τις μετατρέψουν στη συνέχεια, κίνηση που θα είναι κοστοβόρος.
Μάλιστα στον ΙΜΟ υπάρχει κώδικας για τα chemical tankers τον οποίο τα επόμενα χρόνια θα τον τροποποιήσουν για να βάλουν διατάξεις για τα πλοία που θα κινούνται με φυσικό αέριο.
Η ναυτιλία δεκαετίες τώρα συνεισφέρει σημαντικά σε μεγάλο ποσοστό στις μεταφορές σε παγκόσμιο επίπεδο. Από περιβαλλοντικής πλευράς οι θαλάσσιες μεταφορές έχουν αρκετά πλεονεκτήματα: καταναλώνουν σχετικά μικρές ποσότητες ενέργειας και οι απαιτήσεις σε υποδομή είναι κατά πολύ μικρότερες από αυτές των χερσαίων μεταφορών. Λόγω της μικρής ενεργειακής τους κατανάλωσης οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) από τη ναυτιλία είναι σε χαμηλά επίπεδα συγκρινόμενες πάντα με το μεταφερόμενο όγκο φορτίου.
Όλα αυτά είχαν ως αποτέλεσμα να μην αντιμετωπισθούν σε βάθος διάφορα περιβαλλοντικά προβλήματα τα οποία είχαν σχέση με τους εκπεμπόμενους ρύπους από τη ναυτιλία. Η αίσθηση ότι γενικά η ναυτιλία, συγκριτικά με τις χερσαίες μεταφορές, έχει λιγότερο σημαντικά περιβαλλοντικά προβλήματα οδήγησε στο γεγονός να μην έχουν θεσπισθεί όρια εκπομπών ρύπων από τα πλοία. Η απουσία αυτών των ορίων οδήγησε σε αυξημένα προβλήματα ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΜΟ έχει υπολογισθεί ότι «οι εκπομπές διοξειδίου του θείου και οξειδίων του αζώτου από τη ναυτιλία στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα φθάσουν και θα ξεπεράσουν αυτές από τις χερσαίες πηγές εκπομπής γύρω στο 2020. Επίσης για το διοξείδιο του άνθρακα αντίστοιχα οι εκπομπές υπολογίζονται σε 176 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, για του υδρογονάνθρακες σε 574 χιλιάδες μετρικούς τόνους ενώ για τα σωματίδια και το μονοξείδιο του άνθρακα αντίστοιχα σε 1,19 εκατομμύρια και 1,08 εκατομμύρια μετρικούς τόνους.»
Για το θέμα αυτό έχει ξεσπάσει ένας παγκόσμιος πόλεμος μεταξύ κυβερνήσεων και εφοπλιστικών Ενώσεων και Οργανισμών.
Η υπόθεση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τα πλοία βρίσκεται σε πρώτη προτεραιότητα.
«Οι εκπομπές της ναυτιλίας που επιδρούν στο παγκόσμιο κλίμα είναι ελάχιστες συγκρινόμενες με άλλων μέσων μεταφοράς με βάση τις παρεχόμενες υπηρεσίες μεταφοράς (2-4% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα)» τονίζουν εφοπλιστικοί κύκλοι.
ΑΠΟ-marinews.gr
Του: Μηνά Τσαμόπουλου
για το Πρώτο ΘΕΜΑ
Μερική αναδημοσίευση