Καθυστέρηση στην ανάκαμψη της αγοράς χύδην ξηρού φορτίου δείχνουν τα σημάδια από την παγκόσμια οικονομική ύφεση, αλλά και από την υπερπροσφορά χωρητικότητας στα bulk carriers.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Indermodal, δεν θα πρέπει να αναμένονται σημάδια ανάκαμψης πριν από το δεύτερο εξάμηνο του 2011.
Ανάλογες είναι και οι δηλώσεις του προέδρου της Cosco capt. Wei Jiafou, ο οποίος επεσήμανε ότι η εικόνα θα γίνει πιο ζοφερή τουλάχιστον για τους επόμενους έξι μήνες, ως αποτέλεσμα της παγκόσμιας ύφεσης, των νέων πλοίων που πέφτουν στη θάλασσα και την πτώση της ναυλαγοράς.
Οπως επισημαίνει η Intermodal, η αργή ανάπτυξη του διεθνούς εμπορίου κρατά τους ναύλους του χύδην ξηρού φορτίου σε χαμηλά επίπεδα. Ο δείκτης Baltic Dry Index έχει πέσει πάνω από το μισό σε σχέση με το 2010. Πιο συγκεκριμένα, ο ετήσιος μέσος όρος του φέτος ανέρχεται σε 1.367 μονάδες, ενώ στα μισά του 2010 «έτρεχε» στις 2.758 μονάδες.
Το γεγονός αυτό δείχνει ξεκάθαρα ότι μέσα στο 2011 το πρόσημο προσφοράς και ζήτησης στην αγορά είναι αρνητικό, κάτι το οποίο πιέζει καθοδικά τους ναύλους όλων των πλοίων ανεξαρτήτως μεγεθών και τύπων.
Η τρέχουσα κρίση χρέους σε ΗΠΑ και Ευρωζώνη δημιουργεί μεγάλη αβεβαιότητα και αποτελεί τροχοπέδη για τις προοπτικές στις εμπορευματικές αγορές, τουλάχιστον σε βραχυπρόθεσμό και μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.
Το «κράτει» στις εμπορευματικές αγορές ως αποτέλεσμα της μειωμένης ζήτησης των πελατών είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα και δεν περιορίζεται μόνο στο δυτικό κόσμο.
Η Κίνα είχε ένα πλεονέκτημα κόστους από την κατανάλωση μεγαλύτερων ποσοτήτων σιδηρομεταλλευμάτων προερχόμενα από τις τοπικές βιομηχανίες έναντι των εισαγομένων. Καθώς όμως οι τιμές των εμπορευμάτων πέφτουν, η μείωση της διαφοράς ανάμεσα στο τοπική παραγωγή σιδηρομεταλλευμάτων και των εισαγόμενων δίνει ώθηση στη ναυλαγορά και στα capesize καλύτερες συνθήκες απασχόλησης.
Κοιτώντας στο δείκτη βιομηχανικής παραγωγής της Κίνας παρατηρούμε ότι στη διάρκεια του Ιουλίου έπεσε στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 29 μηνών, κάτι που πιθανώς να σηματοδοτεί ότι η οικονομία δεν αναπτύσσεται πλέον.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η Κίνα για το 1ο εξάμηνο του 2011 προσπαθεί να δημιουργήσει αποπληθωριστικές πιέσεις στην οικονομία της. Πάντως, σύμφωνα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο η ανάπτυξης της Κίνας στο δεύτερο εξάμηνο του 2011 προβλέπεται να φτάσει το 9,5%, κάτι που εάν επαληθευτεί σημαίνει καλά νέα για τη ναυτιλία.
Η αγορά
Το τελευταίο διάστημα γίναμε μάρτυρες ενός ανοδικού ράλι στους ναύλους των capes, οι οποίοι ανέβαιναν για 12 συνεχόμενες ημέρες, μέχρι την Πέμπτη 18 Αυγούστου. Από την 1η Αυγούστου ο δείκτης BCI αυξήθηκε περισσότερο από 45% και έχει ξεπεράσει τα 17.000 δολάρια την ημέρα, ενώ τέσσερις εβδομάδες πριν τα capes μόλις που κατάφερναν να πιάσουν τις 10.000 δολάρια την ημέρα. Ομως η μεταβλητότητα και η μεγάλη αβεβαιότητα είναι οι βασικοί παράγοντες που περιβάλλουν τις αγορές ξηρού φορτίου.
Οπως όμως σημειώνει η Intermodal, οποιαδήποτε πρόωρα σημάδια της ανάκαμψης της παγκόσμιας οικονομίας και της πολυαναμενόμενης ανόδου της αγοράς ξηρού φορτίου δεν πρέπει να αναμένονται πριν από το δεύτερο μισό του 2012.
Την ίδια στιγμή η απομάκρυνση των μεγάλων σε ηλικία πλοίων από τον παγκόσμιο εμπορικό στόλο είναι έντονη φέτος και αναμένεται να μειώσει την αρνητική επίδραση που θα έχει για την αγορά από τις παραδόσεις των νεότευκτων. Παραδόσεις οι οποίες έφτασαν σε αριθμό στο οκτάμηνο του 2011.
Από τον Ιανουάριο του 2010 ο παγκόσμιος στόλος χύδην ξηρού φορτίου έχει αυξηθεί κατά 130 εκατ. τόνους και έχει φτάσει στους 570 εκατ. τόνους στις 23 Αυγούστου 2011. Η αύξηση της χωρητικότητας κατά 30% είναι ιδιαίτερα αρνητικός και θα είχε ακόμα μεγαλύτερο αντίκτυπο εάν δεν υπήρχαν και οι περίπου 25 εκατ. τόνοι που πουλήθηκαν για διάλυση φέτος.
Τα σχέδια για επενδύσεις
Οπως σημειώνει και η Golden Destiny, τα σχέδια των ναυτιλιακών εταιρειών για νέες επενδύσεις οι και αγορές από τη second hand market επηρεάζονται από την κατάσταση της παγκόσμιας οικονομίας, που είναι πολύ πιθανό να επηρεάσει και το παγκόσμιο εμπόριο.
Οπως τονίζει, μια ξεκάθαρη απάντηση στα ερωτήματα αυτά τώρα δεν μπορεί να υπάρξει. Με μοναδική διαφοροποίηση, προς το παρόν, το φυσικό αέριο, του οποίου μετά το δυστύχημα στην Ιαπωνία, η ζήτηση έχει αυξηθεί κατακόρυφα.
ΑΠΟ-marinews.gr
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Indermodal, δεν θα πρέπει να αναμένονται σημάδια ανάκαμψης πριν από το δεύτερο εξάμηνο του 2011.
Ανάλογες είναι και οι δηλώσεις του προέδρου της Cosco capt. Wei Jiafou, ο οποίος επεσήμανε ότι η εικόνα θα γίνει πιο ζοφερή τουλάχιστον για τους επόμενους έξι μήνες, ως αποτέλεσμα της παγκόσμιας ύφεσης, των νέων πλοίων που πέφτουν στη θάλασσα και την πτώση της ναυλαγοράς.
Οπως επισημαίνει η Intermodal, η αργή ανάπτυξη του διεθνούς εμπορίου κρατά τους ναύλους του χύδην ξηρού φορτίου σε χαμηλά επίπεδα. Ο δείκτης Baltic Dry Index έχει πέσει πάνω από το μισό σε σχέση με το 2010. Πιο συγκεκριμένα, ο ετήσιος μέσος όρος του φέτος ανέρχεται σε 1.367 μονάδες, ενώ στα μισά του 2010 «έτρεχε» στις 2.758 μονάδες.
Το γεγονός αυτό δείχνει ξεκάθαρα ότι μέσα στο 2011 το πρόσημο προσφοράς και ζήτησης στην αγορά είναι αρνητικό, κάτι το οποίο πιέζει καθοδικά τους ναύλους όλων των πλοίων ανεξαρτήτως μεγεθών και τύπων.
Η τρέχουσα κρίση χρέους σε ΗΠΑ και Ευρωζώνη δημιουργεί μεγάλη αβεβαιότητα και αποτελεί τροχοπέδη για τις προοπτικές στις εμπορευματικές αγορές, τουλάχιστον σε βραχυπρόθεσμό και μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.
Το «κράτει» στις εμπορευματικές αγορές ως αποτέλεσμα της μειωμένης ζήτησης των πελατών είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα και δεν περιορίζεται μόνο στο δυτικό κόσμο.
Η Κίνα είχε ένα πλεονέκτημα κόστους από την κατανάλωση μεγαλύτερων ποσοτήτων σιδηρομεταλλευμάτων προερχόμενα από τις τοπικές βιομηχανίες έναντι των εισαγομένων. Καθώς όμως οι τιμές των εμπορευμάτων πέφτουν, η μείωση της διαφοράς ανάμεσα στο τοπική παραγωγή σιδηρομεταλλευμάτων και των εισαγόμενων δίνει ώθηση στη ναυλαγορά και στα capesize καλύτερες συνθήκες απασχόλησης.
Κοιτώντας στο δείκτη βιομηχανικής παραγωγής της Κίνας παρατηρούμε ότι στη διάρκεια του Ιουλίου έπεσε στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 29 μηνών, κάτι που πιθανώς να σηματοδοτεί ότι η οικονομία δεν αναπτύσσεται πλέον.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η Κίνα για το 1ο εξάμηνο του 2011 προσπαθεί να δημιουργήσει αποπληθωριστικές πιέσεις στην οικονομία της. Πάντως, σύμφωνα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο η ανάπτυξης της Κίνας στο δεύτερο εξάμηνο του 2011 προβλέπεται να φτάσει το 9,5%, κάτι που εάν επαληθευτεί σημαίνει καλά νέα για τη ναυτιλία.
Η αγορά
Το τελευταίο διάστημα γίναμε μάρτυρες ενός ανοδικού ράλι στους ναύλους των capes, οι οποίοι ανέβαιναν για 12 συνεχόμενες ημέρες, μέχρι την Πέμπτη 18 Αυγούστου. Από την 1η Αυγούστου ο δείκτης BCI αυξήθηκε περισσότερο από 45% και έχει ξεπεράσει τα 17.000 δολάρια την ημέρα, ενώ τέσσερις εβδομάδες πριν τα capes μόλις που κατάφερναν να πιάσουν τις 10.000 δολάρια την ημέρα. Ομως η μεταβλητότητα και η μεγάλη αβεβαιότητα είναι οι βασικοί παράγοντες που περιβάλλουν τις αγορές ξηρού φορτίου.
Οπως όμως σημειώνει η Intermodal, οποιαδήποτε πρόωρα σημάδια της ανάκαμψης της παγκόσμιας οικονομίας και της πολυαναμενόμενης ανόδου της αγοράς ξηρού φορτίου δεν πρέπει να αναμένονται πριν από το δεύτερο μισό του 2012.
Την ίδια στιγμή η απομάκρυνση των μεγάλων σε ηλικία πλοίων από τον παγκόσμιο εμπορικό στόλο είναι έντονη φέτος και αναμένεται να μειώσει την αρνητική επίδραση που θα έχει για την αγορά από τις παραδόσεις των νεότευκτων. Παραδόσεις οι οποίες έφτασαν σε αριθμό στο οκτάμηνο του 2011.
Από τον Ιανουάριο του 2010 ο παγκόσμιος στόλος χύδην ξηρού φορτίου έχει αυξηθεί κατά 130 εκατ. τόνους και έχει φτάσει στους 570 εκατ. τόνους στις 23 Αυγούστου 2011. Η αύξηση της χωρητικότητας κατά 30% είναι ιδιαίτερα αρνητικός και θα είχε ακόμα μεγαλύτερο αντίκτυπο εάν δεν υπήρχαν και οι περίπου 25 εκατ. τόνοι που πουλήθηκαν για διάλυση φέτος.
Τα σχέδια για επενδύσεις
Οπως σημειώνει και η Golden Destiny, τα σχέδια των ναυτιλιακών εταιρειών για νέες επενδύσεις οι και αγορές από τη second hand market επηρεάζονται από την κατάσταση της παγκόσμιας οικονομίας, που είναι πολύ πιθανό να επηρεάσει και το παγκόσμιο εμπόριο.
Οπως τονίζει, μια ξεκάθαρη απάντηση στα ερωτήματα αυτά τώρα δεν μπορεί να υπάρξει. Με μοναδική διαφοροποίηση, προς το παρόν, το φυσικό αέριο, του οποίου μετά το δυστύχημα στην Ιαπωνία, η ζήτηση έχει αυξηθεί κατακόρυφα.
ΑΠΟ-marinews.gr
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr