«Υπάρχει ακόμα cabotage;»

- Oμιλία Πυθαγόρα Νάγου Εμπορικού Διευθυντή της Louis Hellenic Cruises.
«Αρχικά θα ήθελα εκ μέρους του Εκτελεστικού Προέδρου του Ομίλου Louis κ. Κωστάκη Λοΐζου να μεταφέρω αφενός τις ευχαριστίες του στους διοργανωτές για την τιμή να τον προσκαλέσουν σε αυτό το πολύ ενδιαφέρον συνέδριο, όπου δυστυχώς λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων δεν κατέστη δυνατό να παραβρεθεί, αφετέρου τα συγχαρητήριά του για τη σημαντική αυτή πρωτοβουλία. 


Ελπίζουμε ότι μέσα από το γόνιμο διάλογο και την ουσιαστική ανταλλαγή απόψεων να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα για το μέλλον του θαλάσσιου τουρισμού και της ναυτιλίας, για τον οποίο όλοι εμείς εργαζόμαστε με συνέπεια και προσήλωση.

Το θέμα στο οποίο θα ήθελα σήμερα να αναφερθώ, σεβόμενος τον πολύτιμο χρόνο σας, είναι ο ελληνικός θαλάσσιος τουρισμός και η αμιγώς ελληνική κρουαζιέρα, την οποία εκπροσωπεί η Louis Hellenic Cruises.

Επιτρέψτε μου όμως, για όσους τυχόν δεν γνωρίζουν, μία σύντομη παρουσίαση του Ομίλου Louis. Σήμερα, ο Όμιλος Louis είναι ένας από τους μεγαλύτερους τουριστικούς ομίλους στην περιοχή της Μεσογείου, με παράδοση 76 ετών στο χώρο του τουρισμού, διαθέτοντας 19 ξενοδοχεία τεσσάρων και πέντε αστέρων στην Ελλάδα και την Κύπρο και 5 κρουαζιερόπλοια.

Με τα κρουαζιερόπλοια της εταιρείας μας μεταφέρονται ετησίως περισσότεροι από 400,000 επιβάτες, γεγονός που μας κάνει υπερήφανους, αφού κάθε χρόνο επιλέγουν να ζήσουν την εμπειρία της κρουαζιέρας μαζί μας στην Ελλάδα και στον ευρύτερο χώρο της Μεσογείου.

Είναι πράγματι γεγονός ότι η Ελλάδα είναι ιδανική για κρουαζιέρες και συγκαταλεγόταν πάντα ανάμεσα στους κορυφαίους προορισμούς. Ταυτόχρονα όλοι αναγνωρίζουμε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα σήμερα.

Οι Ελληνικοί Σύνδεσμοι Ναυτιλίας και πιο πρόσφατα, η CLIA (Παγκόσμιος Σύνδεσμος Εταιρειών κρουαζιέρας), το Ευρωπαϊκό συμβούλιο κρουαζιέρας (ECC) καθώς και διεθνείς εταιρείες κρουαζιέρας, προσπάθησαν σύσσωμοι να τονίσουν τα μεγάλα προβλήματα που υπάρχουν για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην Ελλάδα.

Παράλληλα, έχουν προτείνει λύσεις για θέματα που ταλανίζουν εδώ και χρόνια τον κλάδο ώστε να μπορέσουν στη συνέχεια να προωθήσουν την Ελλάδα ως προορισμό κρουαζιέρας και να αναπτυχθεί μια πραγματικά πολλά υποσχόμενη και με θετικές προοπτικές αγορά, είτε πρόκειται στην ανάπτυξη του home porting (λιμάνι εκκίνησης κρουαζιέρας από την Ελλάδα) είτε να συμπεριλάβουν στα προγράμματά τους ελληνικούς προορισμούς.

Το ενδιαφέρον τόσο της ευρωπαϊκής όσο και της διεθνούς βιομηχανίας κρουαζιέρας, σταδιακά αυξάνεται, ακριβώς για το λόγο που προανέφερα ότι δηλαδή αποτελεί ένα ιδανικό προορισμό και μάλιστα για κρουαζιέρες όλο το χρόνο, καθώς είναι η μοναδική χώρα της Μεσογείου που έχει αρχιπέλαγος νησιών, με ιδιαίτερο και ξεχωριστό χρώμα το καθένα και ποικιλία αξιοθέατων, σε μικρές αποστάσεις και στρατηγική θέση σχετικά με την πρόσβαση προς όλους τους σημαντικούς προορισμούς της Ανατολικής Μεσογείου, ιδανικές κλιματολογικές συνθήκες, μακραίωνη ιστορία και πολιτισμό.

Επομένως, το καίριο ερώτημα που πρέπει να τίθεται είναι, γιατί παρά το αυξανόμενο ενδιαφέρον για την Ελλάδα, δεν έχει η χώρα αξιοποιήσει τα μοναδικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματά της, ώστε να μεγιστοποιήσει τα οφέλη από αυτό το ταχύτατα αναπτυσσόμενο κλάδο;

Τελευταία έχουμε γίνει όλοι αποδέκτες της τεράστιας δημοσιότητας και των πολλών συζητήσεων για το περιβόητο θέμα του «καμποτάζ» που έχει στοχοποιηθεί από πολλούς ως η κύρια αιτία για τη στασιμότητα της κρουαζιέρας στην Ελλάδα. Προσωπικά, δεν πιστεύω ότι το καμποτάζ ή πολυδιαφημιζόμενη άρση του είναι ή ήταν ποτέ, ο καταλύτης των εξελίξεων ή ακόμα και η τροχοπέδη στην ανάπτυξή της.

Όπως ήταν η κατάσταση μέχρι πριν από ένα χρόνο, η μοναδική απαγόρευση που ίσχυε για τις εταιρείες που ξεκινούσαν τις κρουαζιέρες από τον Πειραιά – δηλαδή το δικαίωμα επιβίβασης και αποβίβασης από την Ελλάδα, ίσχυε μόνο για τα πλοία που έφεραν σημαία τρίτων χωρών, αφού ήδη η ευρωπαϊκή είχε εξισωθεί με την ελληνική.

Για ποιο λόγο επομένως τα πλοία που έχουν ευρωπαϊκή σημαία στην πλειοψηφία τους, δεν επέλεγαν να δραστηριοποιηθούν στην Ελλάδα ή ακόμα και αν το έπρατταν, έπειτα από λίγο αναγκάζονταν να εγκαταλείψουν το home port σε άλλες γειτονικές χώρες;

Μετά την ευρεία δημοσιότητα και τις διαστάσεις που έλαβε το θέμα της «άρσης του καμποτάζ» στα Μέσα Ενημέρωσης, η ελληνική κυβέρνηση σχεδίασε και εισήγαγε ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο που ουσιαστικά επιτρέπει σε πλοία με σημαία τρίτων χωρών να ξεκινούν κρουαζιέρες από τον Πειραιά.

Τουλάχιστον αυτός ήταν ο αρχικός στόχος. Στο τέλος, όμως οι όροι και οι προϋποθέσεις που τίθενται είναι τόσο αυστηροί και σε αντίθεση με ό,τι ισχύει στις περισσότερες χώρες, που η κατάσταση έγινε ακόμα πιο περίπλοκη και προβληματική από πριν.

Ταυτόχρονα, η νέα νομοθεσία είναι αρκετά θολή και ασαφής με συνέπεια να οδηγεί σε αρκετές παρερμηνείες. Όπως γίνεται πλέον από όλους αντιληπτό αυτή εξέλιξη περιπλέκει ακόμα περισσότερο τα πράγματα.

Η άποψή μας είναι ότι η ελληνική κρουαζιέρα μπορεί να αναπτυχθεί μόνο αν η ελληνική σημαία γίνει ανταγωνιστική και ‘φιλική’ προς τους διοργανωτές ταξιδίων κρουαζιέρας.

Αυτός θα πρέπει να είναι ο κοινός στόχος και επιδίωξη όλων των εμπλεκομένων φορέων, δεδομένου ότι μια τέτοια εξέλιξη θα ήταν και προς το συμφέρον των Ελλήνων αξιωματικών, των ναυτικών, της τοπικής αλλά και της εθνικής οικονομίας.

Εδώ χαρακτηριστικά θα αναφέρω το παράδειγμα της Ιταλίας, που είναι ενδεικτικό τι μπορεί να επιτευχθεί αν πρώτα ενισχύσεις και κάνεις ανταγωνιστικό και φιλόξενο το εθνικό νηολόγιο.

Δυστυχώς στη δική μας περίπτωση, η ελληνική σημαία είναι η πιο ακριβή και η πιο απαιτητική σημαία στην Ευρώπη, ενώ αν δεν υπήρχαν τα δύο κρουαζιερόπλοια της Louis Cruises, δεν θα υπήρχε κανένα πλοίο στο ελληνικό νηολόγιο.

Για να μπορέσουμε να πάμε ένα βήμα μπροστά, θα πρέπει να αλλάξουμε νοοτροπία, να αλλάξει το δυσλειτουργικό και αναχρονιστικό σύστημα και κυρίως να απαλειφθούν οι δαιδαλώδεις γραφειοκρατικές διαδικασίες και να αντιμετωπιστεί η απροθυμία των εμπλεκομένων αποδεχτούν τις αλλαγές.

Η έλλειψη σαφούς και ξεκάθαρου νομικού πλαισίου, η συνεχώς μεταβαλλόμενη στρατηγική και η άρνηση των συνδικαλιστικών ενώσεων να δουν, όχι «το δέντρο αλλά ολόκληρο το δάσος», αποτελούν ανασχετικοί παράγοντες στην ανάπτυξη της ελληνικής κρουαζιέρας.

Επιπρόσθετα δεν υπάρχει δυστυχώς συντονισμός μεταξύ των διαφόρων θεσμικών φορέων, καμία ξεκάθαρη και σταθερή στρατηγική, αφού κάθε φορά που αλλάζει ο επικεφαλής στο αρμόδιο Υπουργείο αλλάζει και η ομάδα χειρισμού των θεμάτων, πόσο μάλλον όταν αλλάζει και το πολιτικό κόμμα που βρίσκεται στην εξουσία.

Αρκεί να επισημάνω ότι τα τελευταία 3 χρόνια έχουν πραγματοποιηθεί 4 αλλαγές δομής και λειτουργίας στο Υπουργείο που ανάμεσα σε άλλα σοβαρά θέματα ασχολείται και με τη Ναυτιλία, καθώς και ισάριθμοι νέοι Υπουργοί. Και εδώ να σημειωθεί ότι κατά γενική και αντικειμενική παραδοχή, η ναυτιλία είναι η πιο επιτυχημένη οικονομική δραστηριότητα της Ελλάδα.

Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι στην κορυφή σε παγκόσμιο επίπεδο και παρόλα αυτά, οι διάφορες κυβερνήσεις στην Ελλάδα δεν έχουν ακόμη καταφέρει να καθιερώσουν μια σαφή στρατηγική και μια ενιαία και αποκλειστική Αρμόδια Αρχή που θα μπορέσει να αξιοποιήσει το όφελος από αυτό το τεράστιο κεφάλαιο της εθνικής μας οικονομίας.

Η Ελλάδα χρειάζεται ένα πολύ ισχυρό Υπουργείο Ναυτιλίας, που θα ωθήσει την οικονομία της προς τα εμπρός και να επωφεληθεί τα μέγιστα για το σύνολο της χώρας.

Είναι αδιανόητο ότι, ακόμη και τους πιο δημοφιλείς προορισμούς στην Ελλάδα, όπως στη Μύκονο ή στη Σαντορίνη να μη διαθέτουν σύγχρονες και φιλόξενες λιμενικές υποδομές, με αποτέλεσμα τα προβλήματα να διογκώνονται συνεχώς αντί να επιλύονται, για όλους εμάς που ασχολούμαστε με την κρουαζιέρα.

Για να υπάρξει η τόσο αναγκαία οικονομική ανάπτυξη, ειδικά σε αυτή τη δυσχερή συγκυρία που βιώνουμε, πρέπει να υπάρχουν επενδύσεις σε τομείς που μπορούν πραγματικά να δώσουν το έναυσμα για την «επανεκκίνηση» της ελληνικής οικονομίας.

Η Κρουαζιέρα και ο τουρισμός γενικότερα είναι οι πιο πολλά υποσχόμενοι τομείς όπου η Ελλάδα θα πρέπει με συνέπεια, όραμα και εθνικό σχεδιασμό να επικεντρωθεί.

Τα οφέλη είναι πολλαπλά και δεν αποτυπώνονται μόνο σε αριθμούς αλλά διαπερνούν το σύνολο της οικονομίας και της κοινωνίας. Οι τοπικές οικονομίες στα νησιά, τα καταστήματα, τα εστιατόρια, οι προμηθευτές των διαφόρων προϊόντων και υπηρεσιών, οι μεταφορές, τα ξενοδοχεία στην Αθήνα και σε άλλα μέρη, είναι μερικοί μόνο από τους τομείς που επωφελούνται σημαντικά από την κρουαζιέρα.

Ως Louis Cruises έχουμε επανειλημμένως καλέσει όλους τους εμπλεκόμενους με την κρουαζιέρα φορείς, για να συμμετάσχουν σε συζητήσεις ώστε όλοι να μπορέσουμε να δούμε την ευρύτερη εικόνα και να προχωρήσουμε στην εφαρμογή διαφόρων αναγκαίων μέτρων.

Τα πραγματικά και απτά οφέλη του κλάδου μας για την ελληνική οικονομία βρίσκονται εκεί, αλλά την ίδια στιγμή θα πρέπει να επιλυθούν το συντομότερο δυνατόν τα προβλήματα και οι δυσλειτουργίες, καθώς και να αποκατασταθούν τυχόν λάθη του παρελθόντος με τη λήψη κατάλληλων μέτρων.

Είναι επίσης επιτακτική ανάγκη να αποφεύγονται απρογραμμάτιστες και τελευταίας στιγμής αποφάσεις. Απλά να αναφέρω ένα παράδειγμα, ενώ στα τέλη του περασμένου έτους, όλοι προσπαθούσαν να προωθήσουν την κρουαζιέρα στην Ελλάδα, ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς, με χρόνο ειδοποίησης ελάχιστους μήνες, προχώρησε στην αύξηση των λιμενικών τελών επιβίβασης και αποβίβασης με αστρονομικές αυξήσεις που μεταφράζονται σε αυξήσεις πάνω από 200%.

Είναι αυτονόητο ότι μια τέτοια ξαφνική ενέργεια που στερείται λογικής, κάθε άλλο παρά ευπρόσδεκτη θα ήταν από τους διεθνείς οργανωτές κρουαζιέρας, οι οποίοι μπορούν πολύ εύκολα να οδηγήσουν τα πλοία τους σε άλλους ανταγωνιστικούς προορισμούς με πιο ελκυστικές και συμφέρουσες τιμές.

Όπως όλοι γνωρίζουμε, φέτος, λόγω της αστάθειας στην περιοχή της Βόρειας Αφρικής και τις συνακόλουθες αλλαγές στα δρομολόγια, ήμασταν όλοι αναγκασμένοι αλλάξουμε προορισμούς και φυσικά να ανακατευθυνθούμε προς τον Πειραιά και σε άλλα ελληνικά λιμάνια.

Επομένως, υπήρξε στην πραγματικότητα μια αύξηση στον αριθμό των προσεγγίσεων, στην οποία προσέβλεπε η Λιμενική Αρχή Πειραιά και αποτέλεσε φυσικά και ευκαιρία να θριαμβολογήσει και φυσικά να δημοσιοποιήσει ότι, παρά τις υψηλές αυξήσεις των λιμενικών τελών, το λιμάνι παρουσιάζει αύξηση των προσεγγίσεων!

Και ενώ φυσικά φέτος ήταν αναπόφευκτη αύξηση λόγω της Β. Αφρικής, κανείς δε λέει ότι στα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Κρουαζιέρας για το 2010, όπου συμμετέχει και η Louis Cruises, η Ελλάδα φαίνεται ότι έχασε περίπου 500.000 επιβάτες, αφού πέρυσι επισκέφτηκαν 4.473.000 τουρίστες κρουαζιέρας. Έπεσε δηλαδή στην τρίτη θέση, ενώ αντίστοιχα το 2009 είχε καταλάβει την πρώτη ως κορυφαίος προορισμός κρουαζιέρας για την Ευρώπη.

Από την άλλη πλευρά επίσης δεν αναφέρουν ότι στον Πειραιά, το κύριο λιμάνι της χώρας, ενώ το 2009 οι επιβάτες κρουαζιέρας από τον Πειραιά ήταν 503.000, το 2010 περίπου 336.000 με μερίδιο για την Ευρωπαϊκή αγορά της τάξης του 6,4%, φέτος σημειώθηκε ακόμα περαιτέρω μείωση του αριθμού στην επιβίβαση των επιβατών κατά περίπου 10%!

Η Ελλάδα αντιμετωπίζει μια πολύ δύσκολη οικονομική κατάσταση. Ιδιαίτερα σκληρά μέτρα έχουν ήδη ληφθεί και άλλα φαίνεται να ακολουθούν στη συνέχεια, προκειμένου να ανταποκριθεί στην αποπληρωμή του υψηλού χρέους της χώρας.

Αυτό οδήγησε σε κοινωνική αναταραχή, απεργίες, διαμαρτυρίες και διαδηλώσεις διαφόρων κλάδων που δημιουργούν, δυστυχώς, μια πολύ αρνητική εικόνα για την Ελλάδα στα διεθνή μέσα ενημέρωσης και επηρεάζουν τον τουρισμό με το χειρότερο δυνατό τρόπο. Είναι αδιανόητο, οι τουρίστες και τα κρουαζιερόπλοια να στοχοποιούνται από τους συνδικαλιστές, προκειμένου να εκβιάσουν την πολιτεία.

Αυτό που ζήσαμε φέτος στον Πειραιά, το Ηράκλειο και αλλού, είναι εντελώς απαράδεκτο. Οι τουρίστες δεν θα πρέπει να τιμωρηθούν για κάτι που δεν δημιούργησαν οι ίδιοι. Αντίθετα η επίσκεψή τους είναι ιδιαίτερα επωφελής για τις προσπάθειες που καταβάλλει η Ελλάδα για την αντιμετώπιση της κρίσης.

Τελειώνοντας να πω ότι πιστεύω ότι πραγματικά η Ελλάδα θα βρει τελικά τη σωστή πορεία της και θα καταφέρει να λύσει τα περισσότερα από τα προβλήματά της. Η χώρα χρειάζεται στήριξη σε αυτό το κρίσιμο σταυροδρόμι και αυτός είναι μέρει ο λόγος που η Louis Cruises εστιάζει περισσότερο τις δραστηριότητές της στον Πειραιά από το 2012 και μετά.

Ο τομέας της κρουαζιέρας μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στην τόνωση της οικονομίας της χώρας, ενώ ο τουρισμός σε γενικές γραμμές μπορεί να η κινητήρια δύναμη της για να εξέλθει από το αδιέξοδο. Αλλά για να αξιοποιήσουμε αυτή την ευκαιρία, πρέπει να δράσουμε τώρα, κάνοντας τις απαραίτητες αλλαγές και επενδύσεις, στην ουσία να «φυτεύσουμε» τους σπόρους για ένα ευοίωνο και καρποφόρο μέλλον».






ΑΠΟ-marinews.gr

Geo & Art Boutique Hotel

Geo & Art Boutique Hotel
Geo & Art Boutique Hotel αποτελείται από νεόκτιστα δωμάτια, προσφέροντας κομψό σχεδιασμό και ποιοτική διαμονή. Σε μια προνομιακή τοποθεσία στη Χιμάρα 50 μέτρα από το κέντρο, μόλις μια ανάσα μακριά από τις παραλίες, το ξενοδοχείο μας είναι μια θαυμάσια επιλογή για διακοπές για όσους επιθυμούν να απολαύσουν τον τρόπο ζωής της Χιμάρας και οπλοκατοχής και πεντακάθαρες παραλίες του. Η πανοραμική θέα προς τη θάλασσα και το κέντρο της Χειμάρας από το δωμάτιο είναι εκθαμβωτική, αν ημέρας ή της νύχτας, ενώ η εσωτερική διακόσμηση του ξενοδοχείου προσθέτει ένα ιδιαίτερο στυλ. Αυτό που θέλουμε είναι να προσφέρει στους ταξιδιώτες μια όαση ηρεμίας και χαλάρωσης.