Το ναυτιλιακό συνάλλαγμα, στο δεκάμηνο του 2011, κυμάνθηκε στα 10,531 δισ. ευρώ, έναντι 11,84 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2010.
H συμβολή της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας στη συνολική προστιθέμενη αξία της ελληνικής οικονομίας παραμένει σχετικά μικρή, μολονότι αυξήθηκε, από 2,4% το 2000, σε 4,1% το 2009 και σε 4,3% το 2010.Αυτό επισημαίνει η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank [ACBr.AT] στο Εβδομαδιαίο Δελτίο Οικονομικών Εξελίξεων, επικαλούμενη τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.
Πίεση στους ναύλους
Η πίεση στους ναύλους και η μεγάλη αβεβαιότητα που χαρακτηρίζει την εγχώρια οικονομία, στο 10μηνο του 2011, αντικατοπτρίζονται και στη μείωση των εισπράξεων από θαλάσσιες μεταφορές, αναφέρει το δελτίο και παραθέτει τα στοιχεία από την πορεία του ναυτιλιακού συναλλάγματος, το οποίο, στο δεκάμηνο του 2011, κυμάνθηκε στα 10,531 δισ. ευρώ, έναντι 11,84 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2010. Αφαιρουμένων των πληρωμών, οι καθαρές εισπράξεις ανήλθαν, στο 10μηνο του 2011, στα 6,277 δισ. ευρώ, έναντι 6,932 δισ. ευρώ το δεκάμηνο του 2010.
Το δελτίο της Alpha Bank, σχολιάζοντας τα στοιχεία της στατιστικής αρχής που αφορούν στην πορεία του ελληνικού νηολογίου, επισημαίνει ότι η χωρητικότητα των εμπορικών πλοίων (άνω των 100 κοχ.) αυξήθηκε σε 43.406,5 χιλ. κοχ. τον Οκτώβριο του 2011, από 43.356,4 χιλ. κοχ. το Σεπτέμβριο του 2011, από 43.155,7 κοχ. τον Αύγουστο του 2011 και 43.151,9 χιλ. τον Ιούλιο του 2011. Επίσης, τον Οκτώβριο του 2011, η χωρητικότητα του υπό ελληνική σημαία στόλου ήταν 43.102,7 χιλ. κοχ. Ο αριθμός των πλοίων με ελληνική σημαία διαμορφώθηκε σε 2.028 τον Οκτώβριο του 2011, όπως και το Σεπτέμβριο του 2011, από 2.032 πλοία τον Αύγουστο του 2011, και 2.109 τον Οκτώβριο του 2010.
Ανά κατηγορία
Η μείωση του αριθμού των πλοίων κατά 70 στο 10μηνο του 2011 προήλθε από τη μείωση του αριθμού των φορτηγών (27 λιγότερα από το τέλος του 2010), ακολουθούμενη από τα δεξαμενόπλοια (πέντε λιγότερα από το τέλος του 2010) και των επιβατηγών - λοιπών πλοίων (35 λιγότερα από το τέλος του 2010). Ετσι, η μέση χωρητικότητα των πλοίων αυξήθηκε σε 21.403,6 χιλ. κοχ. τον Οκτώβριο του 2011, από 21.389 χιλ. κοχ. το Σεπτέμβριο του 2011.
Η μείωση του αριθμού των πλοίων με ελληνική σημαία οφείλεται, κυρίως, στην απόσυρση παλαιότερων σκαφών και στην ενσωμάτωση νεώτερων και μεγαλύτερων, αλλά και στην έλλειψη μέτρων για την προσέλκυση πλοίων στο εθνικό νηολόγιο, αναφέρει η Alpha Bank.
Ειδικότερα, όσον αφορά στην ηλικιακή σύνθεση του συνολικού (υπό ελληνική ή άλλη σημαία) ελληνικού στόλου, στο 1ο 6μηνο του 2011, το 26% των πλοίων είχε ηλικία κάτω από τα 5 έτη και το 17% μεταξύ 6-10 έτη, με αποτέλεσμα η μέση ηλικία του υπό ελληνική ιδιοκτησία στόλου να μειωθεί σημαντικά σε 15,9 έτη το 2011, από 16,6 έτη το 2010, 18,4 έτη το 2008, έναντι 27,2 έτη το 2000. Παράλληλα, ο αριθμός των ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακών εταιρειών με πλοία έως 10 έτη αυξήθηκαν, από 30 το 2000, σε 151 το 2011.
Παρατηρήθηκε, επίσης, άνοδος του αριθμού των ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακών εταιρειών σε 762 το 2011, από 758 το 2010, 690 το 2005, έναντι 835 το 2000. Πάντως, πολλές ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων εξακολουθούν να βρίσκονται εκτός Ελλάδος. Αναφορικά με τη σύνθεση του στόλου υπό ελληνική ιδιοκτησία ανά διεθνές νηολόγιο, η ελληνική σημαία αντιπροσώπευε το 32% του συνολικού υπό ελληνική ιδιοκτησία στόλου.
ΑΠΟ-naftemporiki.gr