Ενέκρινε τους νέους αναθεωρημένους κανόνες για την αξιολόγηση των κρατικών ενισχύσεων στη ναυπηγική βιομηχανία της Ε.Ε. η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Το νέο πλαίσιο θα ισχύσει για δύο χρόνια από την 1/1/2012 μέχρι το τέλος του 2013, ενώ το σημερινό πλαίσιο τέθηκε σε ισχύ το 2004 και θα λήξει στο τέλος του 2011.
Μεταξύ άλλων, παρατείνει και απλοποιεί τους κανόνες για τις ενισχύσεις για την καινοτομία στη ναυπηγική βιομηχανία και επεκτείνει το πεδίο εφαρμογής των κανόνων αυτών σε νέα εξειδικευμένα τμήματα της αγοράς. Το νέο πλαίσιο δύναται, υπό προϋποθέσεις, εφόσον αποφασιστεί συγκεκριμένη αναπτυξιακή πολιτική για τη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας, να δώσει περαιτέρω ώθηση στον κλάδο. Σημειώνεται ότι το προηγούμενο πλαίσιο δεν κατέστη εφικτό να χρησιμοποιηθεί από ελληνικά ναυπηγεία, παρότι έγιναν προσπάθειες.
Ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής αρμόδιος για την πολιτική ανταγωνισμού, J. Αlmunia δήλωσε: «Η ενθάρρυνση της καινοτομίας στη ναυπηγική βιομηχανία είναι ζωτικής σημασίας για την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας αυτής. Οι νέοι κανόνες θα συμβάλλουν στη διατήρηση ενός εξειδικευμένου, ανταγωνιστικού και καινοτόμου τομέα ναυπηγικής βιομηχανίας στην Ευρώπη».
Το νέο πλαίσιο διευρύνει το πεδίο εφαρμογής των ισχυόντων κανόνων για τα πλοία εσωτερικής ναυσιπλοΐας, καθώς και στα πλωτά ναυπηγήματα όπως πλατφόρμες, ενώ όπως επισημαίνεται παρέχει βελτιωμένους κανόνες για τις ενισχύσεις στον τομέα της καινοτομίας. Οι κανόνες σχετικά με τις εξαγωγικές πιστώσεις και τις περιφερειακές ενισχύσεις παραμένουν αμετάβλητες, ενώ το νέο πλαίσιο δεν περιέχει ειδικές διατάξεις σχετικά με ενισχύσεις για το κλείσιμο επιχειρήσεων, ενισχύσεις για την απασχόληση.
Μετά την περίοδο αυτή, η Επιτροπή προβλέπει ότι οι διατάξεις σχετικά με την ενίσχυση της καινοτομίας στη ναυπήγηση θα ενσωματωθούν στο πλαίσιο της Ε.Ε. για τις κρατικές ενισχύσεις για την έρευνα την ανάπτυξη και την καινοτομία και τις διατάξεις για τις περιφερειακές ενισχύσεις.
Οι προϋποθέσεις
Σύμφωνα με το πλαίσιο, οι ενισχύσεις που χορηγούνται υπέρ της καινοτομίας για τη ναυπήγηση, την επισκευή ή και μετατροπή πλοίων δύνανται να θεωρηθούν συμβατές με την εσωτερική αγορά έως μέγιστου ορίου ακαθάριστης έντασης ενίσχυσης 20%, υπό την προϋπόθεση ότι αφορούν τη βιομηχανική εφαρμογή καινοτόμων προϊόντων και μεθόδων, δηλαδή νέα ή ουσιαστικά βελτιωμένα από τεχνολογικής άποψης προϊόντα και διαδικασίες σε σχέση με την κατάσταση της τεχνολογίας στη ναυπηγική βιομηχανία εντός της Ένωσης, που ενέχουν κίνδυνο τεχνολογικής ή βιομηχανικής αποτυχίας.
Τα καινοτόμα προϊόντα και διαδικασίες κατά την παραπάνω έννοια περιλαμβάνουν βελτιώσεις στον περιβαλλοντικό τομέα, οι οποίες αφορούν την ποιότητα και την απόδοση, όπως η βελτιστοποίηση της κατανάλωσης καυσίμων, των εκπομπών των κινητήρων, των αποβλήτων και της ασφάλειας.
Στις περιπτώσεις στις οποίες η καινοτομία έχει ως στόχο την αύξηση της προστασίας του περιβάλλοντος και συνεπάγεται τη συμμόρφωση με εγκεκριμένα από την Ένωση πρότυπα τουλάχιστον ένα έτος πριν από την έναρξη ισχύος των εν λόγω προτύπων, ή αυξάνει το επίπεδο προστασίας του περιβάλλοντος ελλείψει προτύπων της Ένωσης ή επιτρέπει την υπέρβαση προτύπων της Ένωσης, το μέγιστο όριο ακαθάριστης ενίσχυσης μπορεί να αυξηθεί στο 30%. Υπό την προϋπόθεση ότι πληρούν τα κριτήρια, τα καινοτόμα προϊόντα αναφέρονται είτε σε μια νέα κατηγορία πλοίων εφόσον πρόκειται για το πρώτο σκάφος μιας δυνητικής σειράς πλοίων (πρωτότυπο), είτε σε καινοτόμα μέρη πλοίου, τα οποία μπορούν να απομονωθούν από το πλοίο ως χωριστό στοιχείο.
Επίσης οι καινοτόμες διαδικασίες θα αναφέρονται στην ανάπτυξη και εφαρμογή νέων διαδικασιών στους τομείς της παραγωγής, της διαχείρισης, της εφοδιαστικής και της μηχανικής. Οι ενισχύσεις καινοτομίας μπορούν να θεωρηθούν συμβατές με την εσωτερική αγορά μόνον εφόσον χορηγούνται για την πρώτη βιομηχανική εφαρμογή καινοτόμων προϊόντων και διαδικασιών.
Εξαγωγικές πιστώσεις
Οι ενισχύσεις στη ναυπηγική βιομηχανία υπό μορφή πιστωτικών διευκολύνσεων με την υποστήριξη του κράτους χορηγούμενων σε εθνικούς και μη πλοιοκτήτες ή τρίτα μέρη για τη ναυπήγηση ή τη μετατροπή πλοίων, μπορούν να θεωρηθούν συμβατές με την εσωτερική αγορά.
Υπό την προϋπόθεση ότι συνάδουν με τους όρους του διακανονισμού του ΟΟΣΑ του 1998 περί των κατευθυντηρίων γραμμών στον τομέα των εξαγωγικών πιστώσεων που τυγχάνουν δημόσιας στήριξης και με την τομεακή συμφωνία για τις εξαγωγικές πιστώσεις για τα πλοία, καθώς και οποιουσδήποτε άλλους όρους θεσπιστούν μεταγενέστερα με έναν τέτοιο διακανονισμό ή με άλλο διακανονισμό που θα τον αντικαταστήσει.
Κατασκευή, μετατροπή ή επισκευή
Οι ενισχύσεις περιφερειακού χαρακτήρα υπέρ της ναυπήγησης, της επισκευής ή της μετατροπής πλοίων δύνανται να θεωρηθούν συμβατές με την εσωτερική αγορά, εφόσον πληρούν, συγκεκριμένα, τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) οι ενισχύσεις πρέπει να χορηγούνται για επενδύσεις αναβάθμισης ή εκσυγχρονισμού υφιστάμενου(ων) ναυπηγείου(ων) που δεν συνδέονται με τη χρηματοοικονομική αναδιάρθρωση των υπόψη ναυπηγείων, με στόχο τη βελτίωση της παραγωγικότητας των υφιστάμενων εγκαταστάσεων,
β) στις περιοχές για τις οποίες γίνεται λόγος στο άρθρο 107 παράγραφος 3 στοιχείο α) της Συνθήκης και οι οποίες συμμορφώνονται με το χάρτη που ενέκρινε η Επιτροπή για κάθε κράτος μέλος όσον αφορά τη χορήγηση ενίσχυσης περιφερειακού χαρακτήρα, η ένταση της ενίσχυσης δεν πρέπει να υπερβαίνει το 22,5% του ακαθάριστου ισοδύναμου επιδότησης,
γ) στις περιοχές για τις οποίες γίνεται λόγος στο άρθρο 107 παράγραφος 3 στοιχείο γ) της Συνθήκης και οι οποίες συμμορφώνονται με τον χάρτη που ενέκρινε η Επιτροπή για κάθε κράτος μέλος όσον αφορά τη χορήγηση ενίσχυσης περιφερειακού χαρακτήρα, η ένταση ενίσχυσης δεν πρέπει να υπερβαίνει το 12,5% του ακαθάριστου ισοδύναμου επιδότησης ή το ισχύον μέγιστο όριο ενίσχυσης περιφερειακού χαρακτήρα, αναλόγως του ποιου εκ των δύο είναι χαμηλότερο,
δ) η ενίσχυση πρέπει να περιορίζεται στη στήριξη επιλέξιμων δαπανών.
Επιλέξιμες δαπάνες για προώθηση της καινοτομίας
Οι επιλέξιμες δαπάνες για τις ενισχύσεις καινοτομίας υπέρ της ναυπηγικής βιομηχανίας αφορούν:
1) Νέα κατηγορία πλοίων. Για την κατασκευή μιας νέας κατηγορίας πλοίων επιλέξιμης για ενισχύσεις καινοτομίας, θεωρούνται επιλέξιμες οι ακόλουθες δαπάνες: α) οι δαπάνες ανάπτυξης της αρχικής ιδέας, β) οι δαπάνες σχεδιασμού της αρχικής ιδέας, γ) οι δαπάνες λειτουργικού σχεδιασμού, δ) οι δαπάνες λεπτομερούς σχεδιασμού, ε) οι δαπάνες για μελέτες, δοκιμές και μακέτες, και συναφείς δαπάνες σχετιζόμενες με την ανάπτυξη και τον σχεδιασμό του πλοίου, στ) οι δαπάνες για τον προγραμματισμό της εφαρμογής του σχεδιασμού, ζ) οι δαπάνες για δοκιμές και ελέγχους του προϊόντος, η) Οριακό εργατικό και πάγιο κόστος για μια νέα κατηγορία πλοίων (καμπύλη εκμάθησης).
Εξαιτίας των τεχνικών προκλήσεων που συνδέονται με την κατασκευή ενός πρωτοτύπου, το κόστος παραγωγής του πρώτου πλοίου κατά κανόνα υπερβαίνει το κόστος παραγωγής των επακόλουθων πλοίων της ίδιας σειράς. Ως πρόσθετες δαπάνες παραγωγής ορίζεται η διαφορά μεταξύ, αφενός, του εργατικού κόστους και των συναφών παγίων εξόδων για το πρώτο από μια νέα κατηγορία πλοίων και, αφετέρου, του κόστους παραγωγής των επακόλουθων πλοίων της ίδιας σειράς (αδελφά πλοία).
Το εργατικό κόστος περιλαμβάνει τους μισθούς και τις δαπάνες κοινωνικής ασφάλισης.
2) Νέα μέρη ή συστήματα πλοίου. Για νέα μέρη και συστήματα πλοίων που είναι επιλέξιμα για ενισχύσεις καινοτομίας, επιλέξιμες είναι οι ακόλουθες δαπάνες στο μέτρο που συνδέονται αυστηρά με την καινοτομία: α) οι δαπάνες σχεδιασμού και ανάπτυξης, β) οι δαπάνες δοκιμής του καινοτόμου μέρους, μακέτες, γ) οι δαπάνες για υλικά και εξοπλισμό, δ) σε εξαιρετικές περιπτώσεις, οι δαπάνες κατασκευής και εγκατάστασης ενός νέου μέρους ή συστήματος.
3) Νέες διαδικασίες. Για τις νέες διαδικασίες που είναι επιλέξιμες για ενισχύσεις καινοτομίας, επιλέξιμες είναι οι ακόλουθες δαπάνες στο βαθμό που συνδέονται αυστηρά με την καινοτόμο διαδικασία: α) οι δαπάνες σχεδιασμού και ανάπτυξης, β) οι δαπάνες για υλικά και εξοπλισμό, γ) οι δαπάνες δοκιμής της νέας διαδικασίας, κατά περίπτωση, δ) οι δαπάνες για μελέτες σκοπιμότητας που πραγματοποιήθηκαν εντός του 12μήνου που προηγήθηκε της υποβολής της αίτησης ενίσχυσης.
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική
ΑΠΟ-marinews.gr