Σε επιχειρηματικό «θρίλερ» εξελίσσεται η υπόθεση αποκρατικοποίησης των Οργανισμού Λιμένος Πειραιά Α.Ε. και του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.
Μεγάλοι όμιλοι εταιρειών από το εξωτερικό παραμένουν «ζεστοί», παρ' όλο που η καθυστέρηση, που έχει παρουσιαστεί στην προβλεπόμενη πώληση, τουλάχιστον σε πρώτη φάση, του 23% των μετοχών, από το 74% που κατέχει περίπου στα δύο λιμάνια το Δημόσιο, είναι μεγάλη.
Ωστόσο, παρά τις καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμα, που αρχικά προέβλεπε την πώληση των μετοχών έως το τέλος του 2011 και τώρα έχει μετατεθεί για το δεύτερο τρίμηνο του 2012, αυτό που «καίει», ουσιαστικά, είναι το πλειοψηφικό πακέτο των δύο εταιρειών.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», οι ενδιαφερόμενοι «καραδοκούν» για την τελική απόφαση που θα λάβει το ταμείο μετά την ολοκλήρωση της σχετικής μελέτης, για το υπόλοιπο ποσοστό που θα κατέχει το Δημόσιο. Οπως επισημαίνουν κύκλοι της αγοράς στη «Ν», σε περίπτωση που αποφασισθεί να διατεθεί το πλειοψηφικό πακέτο, έστω και σε δύο φάσεις, το τίμημα που θα είναι διατεθειμένοι να καταβάλουν οι υποψήφιοι επενδυτές θα είναι αναλογικά πολύ μεγαλύτερο από αυτό που θα καταβάλουν για το 23% και μόνο.
Η αφορμή
Αφορμή για την αλλαγή στάσης των υποψήφιων επενδυτών αποτέλεσε η προσεκτική ανάγνωση της αιτιολογικής έκθεσης του Μεσοπρόθεσμου.
Σε αυτό προβλέπεται ότι, σε πρώτη φάση, θα πουληθούν το 23,1% και 23,3% αντίστοιχα και, στη συνέχεια, «προγραμματίζεται περαιτέρω πώληση μετοχών των λιμανιών ή δικαιωμάτων εκμετάλλευσης σε θυγατρικές το 1ο τρίμηνο του 2012, με την είσοδο στρατηγικών επενδυτών».
Ο αντίλογος
Οι υποψήφιοι επενδυτές κρατούν στάση αναμονής, έχοντας όμως ξεκαθαρίσει το ενδιαφέρον τους να αποκτήσουν, σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», το πλειοψηφικό πακέτο μέσω του Ταμείου, σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης, αλλά και στην Ελλάδα.
Σημειώνεται ότι, στην πρόσφατη γενική συνέλευση του European Sea Ports Organisation, η στάση που προκρίθηκε είναι υπέρ του μοντέλου της εισόδου στα λιμάνια των ιδιωτικών κεφαλαίων μέσω παραχωρήσεων, ενώ απορρίφθηκε ως αποτυχημένο το μοντέλο των ιδιωτικοποιήσεων. Επισημαίνουν ότι το μοντέλο των παραχωρήσεων αποφέρει σε βάθος χρόνου πολύ μεγαλύτερα κέρδη στην εθνική, αλλά και τις τοπικές οικονομίες.
Σημειώνεται ότι, για παράδειγμα, η σημερινή αξία του 75% του ΟΛΠ ανέρχεται σε 250 εκατομμύρια ευρώ.
Ωστόσο, επειδή τα χρονοδιαγράμματα του μνημονίου είναι στενά και χρειάζονται άμεσες αποδόσεις για την ελληνική οικονομία, είναι πιθανόν, στο άμεσο μέλλον, η τρόικα να ζητήσει έσοδα και να πιέσει προς την είσοδο στρατηγικού επενδυτή στα δύο λιμάνια, οι οποίοι θα διαθέτουν στο τέλος και το πλειοψηφικό πακέτο.
Ο αντίλογος σε αυτή τη προοπτική είναι το επιχείρημα ότι, από τη στιγμή που σε όλη την Ε.Ε. προωθείται το μοντέλο των παραχωρήσεων, δεν είναι λογικό στην Ελλάδα να επιλεχθεί άλλο μοντέλο εισόδου ιδιωτικών κεφαλαίων στα λιμάνια.
Σε δηλώσεις του, ο υφυπουργός Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Αδωνις Γεωργιάδης, επεσήμανε ότι είναι αναφανδόν υπέρ του μοντέλου των παραχωρήσεων.
«Πρέπει να σας πω ότι οι παραχωρήσεις είναι το ευρωπαϊκό μοντέλο όσον αφορά τα λιμάνια. Αρα, λοιπόν, δεν υπάρχει κανένας λόγος να μην ακολουθήσουμε αυτό το μοντέλο. Κατά συνέπεια, είμαι βέβαιος πως όλη η προσπάθεια της ελληνικής πολιτείας θα πάει προς εκείνη την κατεύθυνση με τη συνδρομή όλων μας και του δικού σας κόμματος, που πλέον, ως γνωστόν, συμμετέχει και αυτό στην κυβέρνηση και στο Ταμείο Αξιοποίησης Κρατικής Περιουσίας, ώστε να μη χάσουμε άλλο χρόνο».
Η Ν.Δ.
«Γνώμονάς μας είναι η άμεση αξιοποίηση των υποδομών μας, όχι όμως η εκποίησή τους ''αντί πινακίου φακής''». Την επισήμανση αυτή έκανε ο βουλευτής της Ν.Δ., Γιάννης Πλακιωτάκης, σχολιάζοντας το θολό τοπίο που υπάρχει σήμερα σχετικά με την εκμετάλλευση των δύο μεγάλων λιμανιών της χώρας.
«Η Νέα Δημοκρατία θεωρεί ότι η ισχυρή εμπορική ναυτιλία προϋποθέτει ορθή λιμενική πολιτική και ότι οι δημόσιες υποδομές πρέπει να αξιοποιηθούν, αλλά όχι να ξεπουληθούν όσο - όσο. Προς αυτή την κατεύθυνση, κληροδοτήθηκε Χρηματοδοτικό Πρωτόκολλο, ύψους 3 δισ. ευρώ, το οποίο δυστυχώς ελάχιστα αξιοποιήθηκε», σημείωσε και προσέθεσε:
«Παράλληλα, παραδόθηκε το ιδιαίτερα πετυχημένο, στρατηγικά και οικονομικά, πρότυπο της Σύμβασης Παραχώρησης ΟΛΠ - Cosco, το οποίο, επίσης, δεν έγινε αντικείμενο εκμετάλλευσης, παρά το έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον, γεγονός που καταδεικνύει παντελή έλλειψη σχεδιασμού».
Περαιτέρω βελτίωση των κερδών του ΟΛΘ
Περαιτέρω βελτίωση για το σύνολο της τρέχουσας χρήσης, της ήδη θεαματικά αυξημένης (κατά 78%) στο εννεάμηνο κερδοφορίας του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης προανήγγειλε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού, Στέλιος Αγγελούδης, από το βήμα συνέντευξης Τύπου για την ανακοίνωση της ολοκλήρωσης της ανάπλασης της πρώτης προβλήτας και της πραγματοποίησης σχετικών εορταστικών εκδηλώσεων «επιστροφής του λιμανιού στην πόλη» το ερχόμενο Σάββατο, σε συνεργασία με το Δήμο Θεσσαλονίκης και τοπικούς φορείς και οργανισμούς.
Η εν λόγω πρόσθετη βελτίωση των κερδών, σύμφωνα με τον κ. Αγγελούδη, θα προέλθει από την ανάκαμψη των χύδην φορτίων-μεταλλευμάτων, που καταγράφεται στο τελευταίο τρίμηνο και ιδιαίτερα στη διάρκεια του Δεκεμβρίου, ενώ επίσης εξέφρασε αισιοδοξία ότι το 2012 θα είναι μία χρονιά με ακόμη μεγαλύτερη αύξηση των εργασιών, αλλά και των κερδών του ΟΛΘ.
Κρουαζιέρα
Παράλληλα, ο πρόεδρος του ΟΛΘ ανακοίνωσε ότι σε προ ολίγων ημερών επίσκεψη εκπροσώπου της εταιρείας Aida Cruises γνωστοποιήθηκε ότι η συγκεκριμένη εταιρεία θα διπλασιάσει τις αφίξεις της στη Θεσσαλονίκη το 2012 -αναμένονται από επτά έως δέκα αφίξεις- ενώ για το 2013 και δεδομένης της αναμενόμενης πλήρους άρσης του καμποτάζ, προβλέπεται και η διανυκτέρευση των μισών τουλάχιστον πλοίων της στη Θεσσαλονίκη.
Περαιτέρω, από το ίδιο βήμα, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, γνωστοποίησε ότι στην πρόσφατη επίσκεψή του στη Διεθνή Έκθεση Τουρισμού της Σμύρνης, το Επιμελητήριο Σμύρνης και η Ένωση Τουριστικών Πρακτορείων Τουρκίας (TURSAD) εξέφρασαν την πρόθεση αλλά και την ετοιμότητά τους να συνδέσουν ακτοπλοϊκά τη Θεσσαλονίκη με τη Σμύρνη, με ferry boat χωρητικότητας 600 οχημάτων, που θα εκτελεί το δρομολόγιο Σμύρνη - Θεσσαλονίκη - Σκιάθο - Σκόπελο και ζητούμενο είναι η επιδότηση της σύνδεσης από τις δύο χώρες, με προτεινόμενη επιδότηση από τα Επιμελητήρια των δύο πόλεων.
Η επέκταση της έκτης προβλήτας
Αίσιες είναι παράλληλα οι εξελίξεις και όσον αφορά το μεγάλο έργο της επέκτασης της έκτης προβλήτας, αλλά και το «μέτωπο» της κρουαζιέρας:
Για τη μεν επέκταση του έκτης προβλήτας ο κ. Αγγελούδης δήλωσε ότι μόλις προ ολίγων ημερών ήρθη από το Συμβούλιο της Επικρατείας προσφυγή, που είχε κατατεθεί από εταιρεία, που είχε συμμετάσχει στο διαγωνισμό, και αναμένεται η θετική απάντηση από το Ελεγκτικό Συνέδριο Εφόσον αυτή σταλεί, εκτιμάται ότι το έργο «μπορεί να αρχίσει να κινείται» εντός διμήνου.
Όσον αφορά το διαγωνισμό για την παραχώρηση μέρους της τέταρτης προβλήτας και του υφιστάμενου σιλό δημητριακών σε ιδιώτη, που θα κληθεί να κατασκευάσει και άλλα σιλό, ο κ. Αγγελούδης δήλωσε ότι την ερχόμενη Τρίτη ή Τετάρτη θα δημοσιευτεί η τελική προκήρυξη του διαγωνισμού, η οποία έχει ήδη σταλεί προς έγκριση στην Ε.Ε, μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης.
Για τη μαρίνα σκαφών αναψυχής στην πρώτη προβλήτα εξέφρασε, επίσης, αισιοδοξία ότι εφόσον δεν υπάρξουν δικαστικές προσφυγές, μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου θα έχουν υποβληθεί οι οικονομικές προσφορές των υποψηφίων επενδυτών (επί του παρόντος εξετάζονται οι φάκελοι ενδιαφέροντος που έχουν κατατεθεί από τρεις υποψηφίους επενδυτές), οι οποίες θα αξιολογηθούν εντός 20-25 ημερών και εφόσον εκ νέου δεν υπάρξουν δικαστικές προσφυγές ο ανάδοχος θα έχει εγκατασταθεί μέχρι τα τέλη Μαρτίου.
ΠΗΓΗ:
Ναυτεμπορική
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ, ΒΑΣΩ ΒΕΓΙΡΗ
ΑΠΟ-marinews.gr