Συνεργασίες: Με άξονες την καλύτερη απόδοση, τη μείωση κόστους και τη βελτίωση αποτελεσμάτων
Στον αστερισμό των συνεργασιών έχουν εισέλθει για τα καλά οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών (liners) προκειμένου να μειώσουν το κόστος και να βελτιώσουν τα αποτελέσματά τους σε μια περίοδο έντασης της οικονομικής κρίσης, αυξημένης προσφοράς χωρητικότητας και συγκράτησης του ρυθμού αύξησης του παγκόσμιου εμπορίου. Χθες ανακοινώθηκε μια ακόμη μεγάλη συνεργασία ναυτιλιακών εταιρειών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ως απάντηση σε ανάλογες κινήσεις που είχαν γίνει γνωστές τις προηγούμενες ημέρες.
Συνασπισμός των πέντε
Πέντε ασιατικές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνασπίζονται προκειμένου να βελτιώσουν την απόδοση των γραμμών και να αντιμετωπίζουν το πρόβλημα της σημαντικής πτώσης των ναύλων.
Πρόκειται για τις εταιρείες China Cosco Holdings, Evergreen, Yang Ming Line, Hanjin Shipping και Kawasaki Kisen Kaisha, οι οποίες θα παρέχουν 12 εβδομαδιαία service στη Ευρώπη και τη Μεσόγειο Θάλασσα με πλοία μεταφορικής ικανότητας 13.000 TEU το κάθε ένα, ανέφερε σε μια ανακοίνωσή της η εταιρεία Hanjin Shipping Co, μια από τις συμμετέχουσες στη νέα συμμαχία.
Η συνεργασία θα ξεκινήσει στο δεύτερο τρίμηνο του 2012. Οι ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων προσπαθούν μέσω συνεργασιών να μειώσουν το κόστος, σημειώνουν οι αναλυτές.
Εκτιμούμε ότι η συνεργασία μας θα βελτιώσει τα κέρδη των εταιρειών μας, καθώς θα μειωθεί το κόστος στα λιμάνια, ανέφερε η Hanjin Shipping στη δήλωσή της.
«G6 Συμμαχία»
Την περασμένη εβδομάδα ανακοινώθηκε μια νέα συνεργασία η επονομαζόμενη «G6 Συμμαχία» από τις εταιρείες Hapag-Lloyd, NYK, OOCL, APL, HMM και MOL στη γραμμή Ασίας - Ευρώπης. Η κίνηση αυτή έρχεται έπειτα από μια πρωθύστερη ανακοίνωση συνεργασίας των MSC και CMA CGM στην ίδια ναυτιλιακή ρότα.
Ολες οι παραπάνω πρωτοβουλίες στοχεύουν να αντιμετωπίσουν τη Maersk, η οποία προσφέρει αυτή τη στιγμή πλήρη κάλυψη στη γραμμή με την πρωτοβουλία «Daily Maersk», που παρουσίασε τον περασμένο Οκτώβριο. Αυτές οι εξελίξεις προοιωνίζονται έναν πόλεμο ναύλων στη γραμμή Ασίας - Ευρώπης, ο οποίος μπορεί να είναι καταστροφικός για τις ναυτιλιακές εταιρείες.
Ενδεικτικό είναι το γεγονός, σύμφωνα με την Alphaliner, ότι δεν εφαρμόστηκε από πολλές ναυτιλιακές εταιρείες μια πολιτική αύξησης των τιμών στα μέσα του Δεκεμβρίου λόγω αύξησης της κίνησης, η οποία όμως δεν ήρθε. Οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν, προσθέτει η Alphaliner, μια ευκαιρία ακόμη να αυξήσουν τους ναύλους μέχρι τις 23 Ιανουαρίου, πριν από την κινεζική πρωτοχρονιά.
Ομως με τις μειωμένες προσδοκίες για τις κινεζικές εξαγωγές το 2012, οποιοδήποτε κέρδος από τυχόν αύξηση των ναύλων τίθεται μεσοπρόθεσμα υπό αμφισβήτηση. Η ελπίδα για τον εξορθολογισμό της γραμμής έρχεται από μια μείωσης της προσφοράς χωρητικότητας, η οποία δεν είναι βέβαια ότι θα επιτευχθεί το τρέχον έτος.
Στατιστικά
Στη γραμμή Ασία - Ευρώπη τα φορτία αναμένεται να αυξηθούν το 2012 κατά 3%, ενώ ο στόλος των containerships περί το 8%. Ηδη το 2011 υπολογίζεται ότι 219 πλοία με μια μεταφορική ικανότητα 546.000 TEU είναι αδρανοποιημένα μέχρι και τη 19η Δεκεμβρίου έναντι 526.000 TEU μία εβδομάδα πριν, σύμφωνα με την Alphaliner. Επίσης, οι πλοιοκτήτες έστειλαν για διάλυση το μήνα Δεκέμβριο το μεγαλύτερο αριθμό πλοίων κατά τους τελευταίους 24 μήνες.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr
ΑΠΟ-naftemporiki.gr