Ο διεθνής οργανισμός, παρά τις πιέσεις για ταχύτητα, επιμένει στη διεξοδική διερεύνηση του θέματος
Ισχυρές αντιστάσεις στις πιέσεις που δέχεται από διάφορες κυβέρνησης, προκειμένου να νομοθετήσει «στο πόδι» για την ένταξη ενός τόσο πολύπλοκου κλάδου όπως η ναυτιλία, στο διεθνές σύστημα εμπορίας ρύπων, ως μέσο μείωσης της εκπομπής αερίων ρύπων (MBM), προβάλει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός.
Στο σκεπτικό του ΙΜΟ είναι ότι οποιοδήποτε μέτρο εμπορίας για τη ναυτιλία θα πρέπει να κριθεί για την αποτελεσματικότητά του όσον αφορά τα οφέλη για το περιβάλλον, δηλαδή, τη συνολική μείωση εκπομπών που θα προκύψουν από το μέτρο, παρά από τα έσοδα που θα δημιουργήσει.
Το πρόβλημα είναι ότι υπάρχει πολύ σοβαρός κίνδυνος τα MBM να μην είναι κυρίως αποτελεσματικά στην μείωση εκπομπών από τη ναυτιλία, καθώς τα αγαθά θα εξακολουθήσουν να μεταφέρονται ανεξάρτητα από τις πρόσθετες επιβαρύνσεις. Θα αυξήσουν επομένως το κόστος της μεταφοράς αγαθών δια θαλάσσης και ουσιαστικά θα είναι ένα τέλος επί του παγκόσμιου δια θαλάσσης εμπορίου.
Έτσι η Επιτροπή Περιβάλλοντος (Marine Environment Protection Committee- MEPC) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού IMO που συνεδρίασε στο Λονδίνο αν και εξέτασε ενδελεχώς την υπόθεση, και τα προτεινόμενα μέτρα, αποφάσισε ότι τυχόν MBM θα είναι συμπληρωματικά των τεχνικών και επιχειρησιακών μέτρων που είτε έχουν ληφθεί, είτε θα ληφθούν στο προσεχές μέλλον με ισχύ από την 1/1/2013.
Στο πλαίσιο αυτό η Επιτροπή αποφάσισε να επανεξετάσει τις εν λόγω προτάσεις στην επόμενη συνεδρίασή της που είναι προγραμματισμένη για τον Οκτώβριο του 2012. Οι προτάσεις αυτές αφορούν στη συνεισφορά επιβολής συγκεκριμένου τέλους σε ολόκληρη τη ναυτιλιακή βιομηχανία, ή μόνο στα πλοία που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις που θα θέτουν τα τεχνικά μέτρα, δηλαδή το Σχεδιαστικό Δείκτη Ενεργειακής Επίδοσης (EEDI) και το Σχέδιο Διαχείρισης της Ενεργειακής Επίδοσης Πλοίου (SEEMP).
Η Επιτροπή θα αξιολογήσει της επιπτώσεις των προτάσεων που έχουν κατατεθεί για τα MBM. Αυτό θα γίνει αναλυτικά και στη βάση της μεθοδολογίας και των κριτηρίων πάνω στα οποία θα βασιστεί η υλοποίηση τυχόν προτάσεων.
Οι αποφάσεις
Σε ότι αφορά τα τεχνικά μέτρα για τα περιβαλλοντικά αποδοτικά πλοία, η Επιτροπή ενέκρινε τέσσερις δέσμες κατευθυντηρίων γραμμών που προορίζονται να βοηθήσουν στην εφαρμογή των δεσμευτικών κανονισμών για την ενεργειακή απόδοση στα πλοία στο παράρτημα VI της MARPOL, και οι οποίες αναμένεται να τεθούν σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2013.
Η πρώτη αφορά στη μέθοδο υπολογισμού του EEDI για τα νέα πλοία, η δεύτερη στις επιθεωρήσεις και τις πιστοποιήσεις του EEDI, η τρίτη στην ανάπτυξη του SEEMP και η τέταρτη στον υπολογισμό των παραμέτρων που θα χρησιμοποιηθούν για το EEDI.
Η προσπάθεια αυτή στοχεύει στο να γίνει υποχρεωτικό το EEDI για όλα τα νέα πλοία και το SEEMP για όλα τα πλοία στον κόσμο.
Η Επιτροπή συμφώνησε επίσης να προχωρήσει σε επικαιροποίηση σχεδίου εργασίας, ώστε να εκδώσει κατευθυντήριες γραμμές για την ενεργειακή απόδοση πλοίων που δεν καλύπτονται από το EEDI.
Η βιομηχανία
Στην ένταξη της ναυτιλίας στο διεθνές σύστημα εμπορίας ρύπων, αντιτίθεται το σύνολο των διεθνών εφοπλιστικών ενώσεων, το επονομαζόμενο Round Table of Ιnternational Shipping Associations (RT).
Οι εφοπλιστικές ενώσεις, μεταξύ των οποίων και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, επιβεβαιώνουν την υποστήριξή τους στα τεχνικά και λειτουργικά μέτρα μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Σύμφωνα με την Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών ο μηχανισμός θα πρέπει να σχεδιασθεί, αναπτυχθεί και εφαρμοσθεί από τον ΙΜΟ, ως το μόνο διεθνές νομοθετικό σώμα για τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
ΠΗΓΗ:naftemporiki.gr