Πάνω από 210 εκατ. ευρώ έσοδα έχασε την τριετία 2008-2010, λόγω της κρίσης, ο κλάδος της ακτοπλοΐας στο σύνολό του, γεγονός που εξηγεί σε συνδυασμό και με το σημαντικά αυξημένο κόστος καυσίμων, τις μεγάλες ζημιές που εμφανίζει τα τελευταία χρόνια.
Όπως αναφέρεται σε μελέτη που εκπόνησε η "Στόχασις" Σύμβουλοι Επιχειρήσεων ΑΕ, στο πλαίσιο της σειράς μελετών Κλαδικές Στοχεύσεις, ο κλάδος της ακτοπλοΐας βρίσκεται σε κρίσιμο σημείο, καθώς η πτωτική του πορεία σε επίπεδα 7%-10% συνεχίσθηκε και το 2011.
H οικονομική κατάσταση των εταιρειών του κλάδου χαρακτηρίζεται από αυξομειούμενες συνθήκες ρευστότητας, με αδυναμία κάλυψης των χρηματοοικονομικών δαπανών. Ο κλάδος είναι σε επικίνδυνη θέση να αντεπεξέλθει σε περαιτέρω αρνητικές μεταβολές του οικονομικού περιβάλλοντος, προστίθεται στη μελέτη.
Ειδικότερα, η μελέτη της "Στόχασις" εξετάζει τις γραμμές της ακτοπλοΐας, τις πορθμειακές γραμμές και τη γραμμή Ελλάδας - Ιταλίας (Αδριατική). Όπως αναφέρει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της "Στόχασις", Βασίλης Ρεγκούζας, η συνολική αγορά υπολογίζεται σε 1,38 δισ. ευρώ για το έτος 2010, με τον μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής της τριετίας 2008-2010, να είναι αρνητικός και να διαμορφώνεται σε -6,8%.
Με βάση υπολογισμού τα έσοδα του συνόλου των εταιρειών εκτιμάται ότι το 54% των εσόδων προέρχεται από την εσωτερική ακτοπλοΐα, το 37% από τις γραμμές της Αδριατικής και το 9% από την αγορά των πορθμείων.
Οι πέντε μεγαλύτεροι όμιλοι του κλάδου, (ΑΝΕΚ Lines, Attica Group, Minoan Lines Hellenic Seaways, Nel Lines) κατέχουν περίπου τα 2/3 της συνολικής αγοράς (σε αξία) για το 2010. Ειδικότερα, οι ίδιοι όμιλοι κατέχουν το 74% της αγοράς της ακτοπλοΐας, ενώ οι τρείς εξ αυτών (ΑΝΕΚ Lines, Attica Group, Minoan Lines) κατέχουν το 69% της αγοράς της Αδριατικής. Στη δρομολογιακή περίοδο (2011-2012) δραστηριοποιούνται 155 επιχειρήσεις και 210 πλοία στις γραμμές τακτικής δρομολόγησης.
Όσον αφορά στη διακίνηση επιβατών και οχημάτων στις εξεταζόμενες γραμμές, το 2010 σε σύγκριση με το 2009 παρουσιάστηκε μείωση κατά 3% και 6% αντίστοιχα. Σημειώνεται ότι, το 56% της επιβατικής κίνησης και το 70% των μεταφερθέντων οχημάτων το 2010, αφορούν σε πορθμειακές τοπικές συγκοινωνίες.
Πέντε μεγάλοι
Οι πέντε μεγαλύτεροι όμιλοι του κλάδου, (ΑΝΕΚ Lines, Attica Group, Minoan Lines, Hellenic Seaways, Nel Lines) κατέχουν περίπου τα 2/3 της συνολικής αγοράς (σε αξία) για το 2010.
Ειδικότερα, οι ίδιοι όμιλοι κατέχουν το 74% της αγοράς της ακτοπλοΐας, ενώ οι τρεις εξ αυτών (ΑΝΕΚ Lines, Attica Group, Minoan Lines) κατέχουν το 69% της αγοράς της Αδριατικής. Στη δρομολογιακή περίοδο (2011-2012) δραστηριοποιούνται 155 επιχειρήσεις και 210 πλοία στις γραμμές τακτικής δρομολόγησης.
Μερική Αναδημοσίευση
από την εφημερίδα
Ναυτεμπορική
ΑΠΟ-marinews.gr