Ο δείκτης των Clarkson (New building Price Index) βρέθηκε τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους στις 134,2 μονάδες χαμηλότερος κατά 1,1 μονάδα από τον προηγούμενο μήνα.
Η πτώση του αριθμού νέων παραγγελιών συνεχίστηκε και τον Απρίλιο επιβεβαιώνοντας την τάση του τριμήνου για "αποχή" των πλοιοκτητών από τα ναυπηγεία.
Ωστόσο την τελευταία εβδομάδα, από ελληνικής πλευράς τουλάχιστον, είχαμε την μετά από αρκετές ήμερες παραγγελία ναυπήγησης σε κινεζικά και κορεατικά ναυπηγεία.
Ειδικότερα σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό οίκο Golden Destiny η ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρεία Laskaridis Shipping προχώρησε στην υπογραφή συμβολαίων για δύο πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου μεταφορικής ικανότητας 64.000 dwt στα ναυπηγεία Jinhai H.I. της Κίνας με τίμημα 26 εκατ. δολ. το ένα. Η παράδοσή τους αναμένεται για Μάρτιο και Σεπτέμβριο του 2014.
Επίσης ένα joint venture μεταξύ της JP Morgan Global Maritime Investment Fund και της ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακής εταιρείας Ceres, συμφώνησαν με τα ναυπηγεία SPP Shipbuilding της Κορέας για τη ναυπήγηση τεσσάρων δεξαμενοπλοίων μεταφορικής ικανότητας 50.000 dwt αντί 33,5 εκατ. δολ το ένα, με οψιόν για την κατασκευή επιπλέον τεσσάρων. Η συμφωνία περιλαμβάνει και ναύλωση των πλοίων στην Valero για πέντε χρόνια με μέσο ημερήσιο ναύλο 17.000 δολ.
Οι παραγγελίες αυτές και ορισμένες ακόμη από ξένες ναυτιλιακές εταιρείας, δεν μεταβάλλουν την τάση που χαρακτηρίζει το ρυθμό νέων παραγγελιών το 2012, μία τάση "αποχής" όπως προαναφέρθηκε, λόγω υπερπροσφοράς.
Τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με το διεθνή ναυλομεσιτικό οίκο Clarkson, οι νέες παραγγελίες αφορούσαν σε μόλις 51 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 1,8 εκατ. dwt μειωμένες κατά 30% σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα.
Σε επίπεδο τετραμήνου, τα υπό παραγγελία πλοία ανέρχονται σε 277, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 12 εκατ. Dwt και 5,2 εκατ. Gt, το πιο χαμηλό ρεκόρ που έχουν καταγράψει ποτέ οι Clarksons για τη συγκεκριμένη περίοδο. Αξίζει να τονισθεί ότι το ίδιο διάστημα πέρυσι τα υπό παραγγελία πλοία ήταν 622 (σημειώθηκε δηλαδή μία μείωση κατά 55% σε αριθμό πλοίων).
Η συνολική αξία των επενδύσεων για το φετινό τετράμηνο ανέρχεται σε 18,5 δισ. δολ. μειωμένη κατά 45% σε σύγκριση με πέρυσι.
Παράλληλα με την πτώση του ρυθμού παραγγελιών, κινούνται και οι τιμές ναυπήγησης. Ο δείκτης των Clarkson (New building Price Index) βρέθηκε τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους στις 134,2 μονάδες χαμηλότερος κατά 1,1 μονάδα από τον προηγούμενο μήνα. Τη μεγαλύτερη μείωση σημείωσε ο δείκτης των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς το πρώτο τετράμηνο του έτους δόθηκαν μόλις επτά παραγγελίες για containerships. Αντιθέτως, το ενδιαφέρον που παρατηρήθηκε για άλλες κατηγορίες πλοίων όπως είναι τα δεξαμενόπλοια medium range (MR) ώθησαν το κόστος ναυπήγησής τους τον Απρίλιο λίγο υψηλότερα από τον προηγούμενο μήνα, στα 34 εκατ. δολ. από 33,5 εκατ. δολ. το Μάρτιο.
Στο μεταξύ τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους παραδόθηκαν από τα ναυπηγεία 140 νεότευκτα πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 11,3 εκατ.dwt., ενώ συνολικά το πρώτο τετράμηνο παραδόθηκαν 807, 56,8 εκατ. dwt νέο ρεκόρ παράδοσης με όρους dwt για το συγκεκριμένο διάστημα. Η αύξηση είναι της τάξης του 1,6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.
Ανά τύπο πλοίου, ο μεγαλύτερος αριθμός αφορούσε σε bulkers (428). Επίσης παραδόθηκαν 112 πλοία διαφόρων τύπων που έχουν σχέση με θαλάσσιες γεωτρήσεις για υδρογονάνθρακες, 104 δεξαμενόπλοια, 67 containerships κ.ά. Τα ναυπηγεία της Κορέας παρέδωσαν 195 νεότευκτα 21,2 εκατ. dwt, ενώ η Κίνα παρέδωσε 332 πλοία, 21,9 εκατ. dwt., στα οποία το 78% ήταν bulkers.
To συνολικό βιβλίο παραγγελιών περιλαμβάνει 5.553 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 327,6 εκατ. dwt.
Τα Bulkers αποτελούν το 57% του συνόλου των παραγγελιών με βάση τους dwt. Σύμφωνα με τους Clarksons, στα κινεζικά ναυπηγεία ανήκει το 44% του συνόλου του βιβλίου (146 εκατ. dwt), ενώ στη Νότια Κορέα το 29,9% (98 εκατ. dwt ) και στην Ιαπωνία 61 εκατ. dwt (18,6%).
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporki.gr
ΠΗΓΗ: naftemporiki.gr