Διέξοδο από την τρικυμία στην οποία έχει περιέλθει ψάχνει η ναυτιλιακή βιομηχανία καθώς η εικόνα που διαγράφεται, είναι εταιρείες στο χείλος του γκρεμού έτοιμες για χρεοκοπία, κατασχέσεις πλοίων ακυρώσεις παραγγελιών ελλείψει χρηματοδοτήσεων.
Ωστόσο, στον αντίποδα, δεν είναι λίγες οι επενδυτικές ευκαιρίες που παρουσιάζονται λόγω των ιδιαίτερα ελκυστικών τιμών.
Οι κλυδωνισμοί της παγκόσμιας οικονομίας έχουν επηρεάσει τη ναυτιλιακή βιομηχανία η οποία μεταφέρει το 95% του εμπορίου από άκρη σε άκρη της γης.
Τα σημάδια των καιρών είχαν κάνει αισθητή την παρουσία τους από την περασμένη χρονιά όμως όλοι ήλπιζαν ότι θα φτιάξει η κατάσταση ή τουλάχιστον θα εξισορροπηθεί.
Η ευρωπαϊκές τράπεζες αποχωρούν από τη νατιλιακή χρηματοδότηση και τη θέση τους παίρνουν χρηματοπιστωτικά ιδρύματα από τις ΗΠΑ και την Κίνα.
Στις αρχές Ιουλίου η Commerzbank – Deutsche Schiffsbank ανακοίνωσε την απόφασή της να αποσυρθεί από το Shipping Finance.
Πρόκειται για μία δύναμη του χώρου αφού κατείχε το 3ο μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο στον κόσμο και δεύτερο μεγαλύτερο στην ελληνική χρηματοδότηση με 5,5 δισ. δολάρια.
Είναι χαρακτηριστικό του μεγέθους της ότι τον Ιανουάριο του 2012 το χαρτοφυλάκιο της υπολογιζότανε, συνολικά, στα 28 δισεκατομμύρια δολάρια.
Μάλιστα η Γερμανική Ένωση Εφοπλιστών επέκρινε την απόφαση της Commerzbank να αποχωρήσει από τη χρηματοδότηση της ναυτιλίας διότι η κίνηση αυτή εκτιμάται ότι θα βλάψει τη γερμανική ναυτιλιακή βιομηχανία.
Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν και τράπεζες οι οποίες εκμεταλλεύονται ουσιαστικά την απομόχλευση δανείων των ευρωπαϊκών τραπεζών λόγω των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν και εισέρχονται πιο δυναμικά στην αγορά.
Παράδειγμα αποτελεί η Citibank, η οποία αρχικά εξαγόρασε το χαρτοφυλάκιο της Societe Generale, ύψους 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ενώ συμμετείχε και σε κοινοπρακτικά δάνεια για τη Sovcomflot και τον όμιλο Αγγελικούση.
Οι κινέζικες τράπεζες μπορούν να επιτύχουν σημαντικά μερίδια αγοράς γιατί είναι πολύ λίγες οι μεγάλες Ευρωπαϊκές τράπεζες που έχουν την κεφαλαιακή δυνατότητα στις τρέχουσες οικονομικές συνθήκες.
Άλλωστε 4 από τις 10 μεγαλύτερες τράπεζες του κόσμου σε κεφαλοποίηση είναι τώρα κινέζικες.
Στη λίστα της χρηματοδότησης της ελληνικής ναυτιλίας βρίσκονται ψηλά κινεζικές τράπεζες. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Petrofin Research, η China Exim έχει χαρτοφυλάκιο 850 εκατ. δολαρίων, η China Development Bank 500 εκατ. δολάρια και η China Everbright Bank 150 εκατ. δολάρια.
Το πόσο κοντά στην οικονομική ασφυξία βρίσκεται η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία προκύπτει και από το γεγονός ότι το 1ο τρίμηνο του 2012 ο όγκος δανειοδοτήσεων μειώθηκε δραματικά φτάνοντας σε χαμηλά 5ετίας.
ΠΗΓΗ: dealnews.gr