Ελληνική πρωτιά με 3 δισ. δολ. στην αγορά των second hand

«Προς το παρόν δεν χρειαζόμαστε νέα πλοία», 
ανέφερε ο δρ Γιάννης Κούστας της Danaos, μιλώντας σε συνέδριο για τις νέες επενδύσεις σε eco ships.
Το «φράγμα» των 3 δισ. δολαρίων σε επενδύσεις στην αγορά πλοίων έσπασαν την προηγούμενη εβδομάδα οι Ελληνες εφοπλιστές, οι οποίοι φέτος κατά κανόνα έχουν εγκαταλείψει τις παραγγελίες για νέα συμβατικά πλοία και πραγματοποιούν προσεκτικές αγορές στη second hand.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipbroking, οι Ελληνες πλοιοκτήτες έχουν καταβάλει 3,012 δισ. δολάρια για την αγορά 1.765 πλοίων φέτος, δηλαδή 17,2 εκατ. δολάρια ανά πλοίο.
Χαρακτηριστικές είναι και οι δηλώσεις του εφοπλιστή δρ Γιάννη Κούστα της Danaos σε πρόσφατο συνέδριο στην Αθήνα, ο οποίος ανέφερε σε σχέση με τις νέες επενδύσεις σε eco ships: «Προς το παρόν δεν χρειαζόμαστε νέα πλοία. Γιατί να παραγγείλουμε ένα νέο πλοίο όταν η απόδοση που δίνει ένα πλοίο από τη second hand είναι πολύ μεγαλύτερη;».
Προτίμηση σε bulker
Πρώτα σε προτιμήσεις των Ελλήνων εφοπλιστών είναι τα bulker με 86 αγορές συνολικού κόστους 1,6 δισ. δολαρίων, ακολουθούν τα δεξαμενόπλοια με 63 αξίας 920,45 εκατ. δολαρίων και τα containerships με 26 αγοραπωλησίες αξίας 488,3 εκατ. δολαρίων.
Σημειώνεται ότι οι εταιρείες ελληνικών συμφερόντων έχουν δαπανήσει το 32,2% των συνολικών επενδύσεων στη second hand market φέτος που φτάνει τα 9,37 δισ. δολάρια.
Στην κούρσα των επενδύσεων οι Ελληνες έχουν αφήσει πίσω τούς βασικούς ανταγωνιστές τους τα τελευταία χρόνια, τους Κινέζους, οι οποίοι έχουν αγοράσει μόλις 78 πλοία έναντι 625,6 εκατ. δολαρίων. Οι Νορβηγοί είναι στην τρίτη θέση με επενδύσεις 551 εκατ. δολαρίων και μετά οι αμερικανικές εταιρείες με 440 εκατ. δολ.
Σημειώνεται πάντως ότι οι κινήσεις των Ελλήνων εφοπλιστών και στην αγορά μεταχειρισμένων χαρακτηρίζονται συγκρατημένες, αφού, για παράδειγμα, πέρσι το ίδιο χρονικό διάστημα είχαν αγοράσει 203 έναντι 3,59 δισ. δολαρίων ή 17,68 εκατ. δολάρια ανά πλοίο.
Την ίδια ώρα, ο αριθμός των ναυπηγήσεων, αν εξαιρεθούν οι ειδικές κατασκευές (LNG, drillships), έχει πέσει κατακόρυφα σε σχέση με πέρσι. Ηδη στο εννεάμηνο τα κορεάτικα ναυπηγεία μετρούν απώλειες σε ποσοστό άνω του 50% σε σχέση με πέρσι.
Οι παραγγελίες
Παράλληλα οι νέες παραγγελίες σε παγκόσμιο επίπεδο για την περίοδο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου σημειώνουν κάμψη κατά 48%.
Μάλιστα σε μια περίοδο που οι αξίες των νέων παραγγελιών για τα συμβατικά πλοία έχουν πέσει κατακόρυφα, ένα capesize από τα 58 εκατ. δολάρια που κόστιζε το 2010 έχει φτάσει φέτος στα 46 εκατ. δολάρια, οι αναλυτές υποστηρίζουν ότι θα υπάρξει και περαιτέρω μείωση.
Σύμφωνα μάλιστα με την Danmarks Skibskredit οι τιμές για τις νέες ναυπηγήσεις θα σημειώσουν πτώση κατά 10% - 15%. Οι ίδιοι αναλυτές σημειώνουν, σχετικά με τον μέλλον των ναυπηγείων, ότι μέχρι το 2014 ενδέχεται η συνολική χωρητικότητά τους μπορεί να έχει υποχωρήσει στα επίπεδα του 2008.
Αντίθετη άποψη φαίνεται να έχει η κορεατική κυβέρνηση η οποία σημειώνει ότι η πτώση στις νέες παραγγελίες δεν θα επηρεάσει άμεσα τα ναυπηγεία, αφού θα χρειαστούν δύο με τρία χρόνια ώστε να επηρεαστούν αρνητικά λόγω μείωσης του order book.
Ειδικά για τα δεξαμενόπλοια, η Gibson σημειώνει ότι οι νέες παραδόσεις έχουν πέσει κατά 30% για τα crude carriers και κατά 50% τα product. «Οι τιμές των αξιών των πλοίων εξακολουθούν να πέφτουν. Με τις τρέχουσες αποδόσεις που προσφέρουν τα δεξαμενόπλοια, δεν δημιουργούν κίνητρα για νέες επενδύσεις».
Οι παραδόσεις νεότευκτων δεξαμενόπλοιων -μετά την κορύφωση του 2009 με περισσότερες από 400 παραδόσεις δεξαμενόπλοιων- θα μειωθούν περίπου στα 270 για το τρέχον έτος, αναφέρει η έκθεση της Gimbson και προσθέτει:
«Παρά τη σημαντική μείωση του αριθμού των παραδόσεων, η συνολική χωρητικότητα παραμένει σταθερή σε υψηλά επίπεδα τα τελευταία τρία χρόνια», και προσθέτει ότι περίπου 700.000 dwt θα προστεθούν στην παγκόσμια χωρητικότητα.

ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr
ΠΗΓΗ:naftemporiki.gr

Geo & Art Boutique Hotel

Geo & Art Boutique Hotel
Geo & Art Boutique Hotel αποτελείται από νεόκτιστα δωμάτια, προσφέροντας κομψό σχεδιασμό και ποιοτική διαμονή. Σε μια προνομιακή τοποθεσία στη Χιμάρα 50 μέτρα από το κέντρο, μόλις μια ανάσα μακριά από τις παραλίες, το ξενοδοχείο μας είναι μια θαυμάσια επιλογή για διακοπές για όσους επιθυμούν να απολαύσουν τον τρόπο ζωής της Χιμάρας και οπλοκατοχής και πεντακάθαρες παραλίες του. Η πανοραμική θέα προς τη θάλασσα και το κέντρο της Χειμάρας από το δωμάτιο είναι εκθαμβωτική, αν ημέρας ή της νύχτας, ενώ η εσωτερική διακόσμηση του ξενοδοχείου προσθέτει ένα ιδιαίτερο στυλ. Αυτό που θέλουμε είναι να προσφέρει στους ταξιδιώτες μια όαση ηρεμίας και χαλάρωσης.