Μπορεί να προηγούνται κάθε χρόνο στην κούρσα των αγορών πλοίων από δεύτερο χέρι, και, φέτος ειδικά, να έχουν επενδύσει σχεδόν το 1/3 των συνολικών κεφαλαίων που έχουν διατεθεί για αγορές πλοίων second hand, ωστόσο οι εκτιμήσεις ξένων ναυλομεσιτικών οίκων αναφέρουν ότι οι παραδοσιακοί Ελληνες εφοπλιστές εξακολουθούν να κινούνται «στη σκιά» της αγοράς, περιμένοντας ότι οι τιμές θα πέσουν και άλλο.
Οι μεγάλοι Ελληνες εφοπλιστές περιμένουν μεγαλύτερη πτώση στις αξίες των πλοίων συμπεραίνει ο βρετανικός ναυλομεσιτικός οίκος Galbraith.
Πολλοί παραδοσιακοί Ελληνες εφοπλιστές παρακολουθούν στενά την αγορά ξηρού χύδην φορτίου, αλλά παραμένουν ακόμη στη σκιά καθώς περιμένουν περαιτέρω πτώση των τιμών λόγω της δύναμης ναυλαγοράς, προσθέτει στην εβδομαδιαία έκθεσή του, την οποία δημοσιεύει το Tradewinds.
Διαπιστώνει ωστόσο ότι γενικότερα είναι πλέον περισσότεροι οι αγοραστές, οι οποίοι τώρα είναι πρόθυμοι να προχωρήσουν σε αγορές πλοίων καθώς οι αξίες έχουν μειωθεί περαιτέρω και αντικατοπτρίζουν την τρέχουσα περίοδο των ναύλων. Σημειώνεται ότι και άλλοι ναυλομεσιτικοί οίκοι, όπως ο Intermodal, διαπιστώνουν μία αυξημένη δραστηριότητα στις αγοραπωλησίες πλοίων την προηγούμενη εβδομάδα σε σύγκριση με μία εβδομάδα πριν.
Θέμα στρατηγικής
Αναφερόμενος πάντως ο οίκος Galbraith ειδικά στην στρατηγική των ελλήνων επισημαίνει ότι, κάποιες παραδοσιακές δυνάμεις δεν έχουν κάνει σημαντικές κινήσεις καθώς θεωρούν ότι το timing δεν είναι ακόμη κατάλληλο. Πάντως, ο αριθμός των πλοίων υπό επιθεώρηση συνεχίζει να αυξάνεται ενώ σπεύδει να διευκρινίσει ότι όσα πλοία αποκτήθηκαν το προηγούμενο διάστημα από Ελληνες εφοπλιστές αυτό έγινε στην χαμηλότερη δυνατή τιμή της αγοράς κάθε φορά.
Ο οίκος Galbraith εκτιμά ότι το αγοραστικό κρεσέντο σε πλοία από δεύτερο χέρι θα εμφανισθεί τους πρώτους μήνες του 2013.
Οι προαναφερόμενες εκτιμήσεις γίνονται πάντως σε μία περίοδο που ο ελληνικός εφοπλισμός εξακολουθεί να κρατά τα σκήπτρα στις επενδύσεις σε δεύτερο χέρι διεθνώς.
Στατιστικά στοιχεία
Σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking, μέχρι και την πρώτη εβδομάδα του Οκτωβρίου του τρέχοντος έτους οι Ελληνες εφοπλιστές είχαν επενδύσει περισσότερα από 2,73 δισ. δολάρια για αγορές 163 πλοίων second hand. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι επενδύσεις των Ελλήνων φθάνουν στο 31,4% των συνολικών επενδύσεων σε αγορές second hand πλοίων.
Πέρυσι, το ίδιο διάστημα, οι Ελληνες είχαν επενδύσει 3,49 δισ. δολ. για την αγορά 138 πλοίων.
Το μέχρι στιγμής ενδιαφέρον των Ελλήνων εφοπλιστών εξακολουθεί να είναι έντονο για πλοία ξηρού χύδην φορτίου, καθώς, από τα 163 πλοία που απέκτησαν μέχρι στιγμής, τα 79 είναι bulk carriers, για τα οποία επένδυσαν 1,398 δισ. δολ. Ακολουθούν τα δεξαμενόπλοια (58 πλοία), στα οποία επένδυσαν 852,2 εκατ. δολ., ενώ αγόρασαν επίσης και 26 containerships, για τα οποία δαπάνησαν 488 εκατ. δολ.
Αντίστοιχα, το 2011, οι Ελληνες πλοιοκτήτες απέκτησαν 60 bulk carriers, επενδύοντας 1,29 δισ. δολ., 36 δεξαμενόπλοια, επενδύοντας 1,14 δισ. δολ., και 36 containerships, επενδύοντας 1,05 δισ. δολ.
Από την παράθεση των παραπάνω στοιχείων προκύπτει ανάγλυφα η σημαντική πτώση της αξίας των πλοίων που παρατηρείται μέσα σε ένα μόλις χρόνο, καθώς πρέπει να σημειωθεί ότι, σε όρους μεταφορικής ικανότητας, τα πλοία που άλλαξαν χέρια δεν εμφανίζουν (στο σύνολο) μεγάλες διαφορές από χρόνο σε χρόνο.
Το δεκάμηνο
Παγκοσμίως, μέχρι και την πρώτη εβδομάδα του Οκτωβρίου του τρέχοντος έτους, 805 πλοία άλλαξαν χέρια, συνολικής αξίας 8,714 δισ. δολ. Εξ αυτών 396 ήταν bulk carriers, 293 δεξαμενόπλοια, 111 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και πέντε πλοία ψυγεία.
Την ίδια περίοδο, πέρυσι, άλλαξαν χέρια 778 πλοία, αξίας 13,26 δισ. δολ., εκ των οποίων 398 ήταν bulk carriers, 284 δεξαμενόπλοια, 80 containerships και 16 πλοία ψυγεία.
Η συνολική μεταφορική ικανότητα των πλοίων που άλλαξαν χέρια φέτος, παγκοσμίως, ήταν 40,5 εκατ. dwt, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2011 ήταν 39,836 dwt.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr
Πηγή:naftemporiki.gr