Παρασκευή, 12 Οκτωβρίου 2012

Cosco: «Η Κομισιόν φάσκει και αντιφάσκει στο ζήτημα των φοροαπαλλαγών»


Σφάλμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «βλέπει» η Cosco στα επιχειρήματα που έχει αναπτύξει για να «ανοίξει» και επίσημα το φάκελο «κρατικές ενισχύσεις» για τα φορολογικά κίνητρα που περιλαμβάνονται στο νόμο (επιπλέον της σύμβασης) με τον οποίο κυρώθηκε η παραχώρηση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων από τον ΟΛΠ στον κινεζικό όμιλο.

Μία ημέρα μετά τη δημοσίευση από τη «Ν» της επιστολής της Επιτροπής προς το ελληνικό Δημόσιο, στην οποία διευκρινίζει ότι βάζει στο μεγεθυντικό της φακό τις φοροαπαλλαγές που απολαμβάνει η θυγατρική του κινεζικού ομίλου στην Ελλάδα Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Α.Ε. (ΣΕΠ Α.Ε.), κύκλοι προσκείμενοι στη Cosco αναφέρουν στη Ν» ότι η Επιτροπή κάνει ένα «βασικό λάθος στο σκεπτικό της, σύμφωνα με το οποίο διεξάγεται η έρευνα». Θεωρούν ότι δεν είναι δυνατό η ίδια η Επιτροπή να έχει εγκρίνει τις φορολογικές διατάξεις οι οποίες περιλαμβάνονται σε όλες τις συμβάσεις παραχώρησης που έχει προχωρήσει το ελληνικό Δημόσιο μέχρι σήμερα, και οι οποίες είναι όμοιες με αυτές που περιλαμβάνονται στο νόμο για την κύρωση της παραχώρησης, και να εγείρει τώρα θέμα.
Πιο συγκεκριμένα, όπως τόνισαν οι ίδιοι κύκλοι στη «Ν», οι φορολογικές διατάξεις που περιλαμβάνονται στο νόμο δεν είναι εξαίρεση αλλά εντάσσονται σε όλες τις συμβάσεις παραχώρησης έργων υποδομής στη χώρα τα τελευταία 15 χρόνια. Συμβάσεις στις οποίες η εταιρεία ανάδοχος αναλαμβάνει να κατασκευάσει και μετά να εκμεταλλευτεί τις υποδομές. Υποδομές όπως είναι το αεροδρόμιο Αθηνών, το μετρό, αυτοκινητόδρομοι, η γέφυρα Ρίου Αντιρρίου και άλλα.
Αντίστοιχα, επισημαίνουν χαρακτηριστικά, ότι ανάλογες προβλέψεις υπάρχουν και στις Συμβάσεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου που αφορούν έργα μικρότερης κλίμακας. Και το κορυφαίο όλων, όπως υπογραμμίζουν σε όλους τους τόνους, οι συμβάσεις αυτές έχουν εξεταστεί και εγκριθεί χωρίς παρατηρήσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
«Θεωρούμε ότι η ελληνική κυβέρνηση έδωσε στη σύμβαση παραχώρησης ό,τι έχει δώσει σε όλες τις συμβάσεις μέχρι τώρα», ανέφεραν στη «Ν» κύκλοι της Cosco και προσέθεσαν: «Τα επιχειρήματα που έχει αναπτύξει η ελληνική πλευρά είναι σωστά. Έχει δίκιο».
Τονίζουν επίσης ότι μέχρι σήμερα δεν έχουν κάνει χρήση καμίας από τις διατάξεις του νόμου, ενώ προσθέτουν ότι το ελληνικό κράτος τους οφείλει από επιστροφή ΦΠΑ που δεν έχει καταβληθεί 24 εκατ. ευρώ.
Τα κενά
Η «Ν» ήρθε σε επαφή και με νομικούς κύκλους οι οποίοι σημείωσαν ότι η Επιτροπή αποφεύγει να αναλύσει τυχόν διαφορές που βλέπει ανάμεσα σε άλλες συμβάσεις παραχώρησης που έχει υπογράψει η ελληνική κυβέρνηση και στη σύμβαση παραχώρησης του Σ.ΕΜΠΟ στη Cosco.
Για παράδειγμα αναφέρουν ένα σημείο του σκεπτικού που αναπτύσσει η Επιτροπή για το θέμα και στο οποίο αναφέρεται: «Μάλιστα, οι ελληνικές αρχές παραπέμπουν στην ίδια ακριβώς φορολογική απαλλαγή επί των δεδουλευμένων τόκων που περιλαμβάνεται στο γενικό νόμο για τις συμπράξεις Δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και σε άλλους νόμους οι οποίοι επικύρωσαν συμβάσεις παραχώρησης μεγάλων υποδομών στην Ελλάδα.
Πράγματι, φαίνεται ότι το ελληνικό κράτος έχει παράσχει παρόμοια απαλλαγή σε συμβάσεις αυτού του τύπου, για να ενισχύσει την οικονομική θέση των επενδυτών και, κατά συνέπεια, να βελτιώσει τη χρηματοοικονομική κατάσταση των έργων που ανατίθενται, αλλά και για να μειώσει τις δανειακές ανάγκες που συνδέονται με τα συναφή έργα.
Οι ελληνικές αρχές ισχυρίζονται ότι, όπως συμβαίνει με όλα τα μεγάλα έργα υποδομής, ο ΣΕΠ θα χρειαστεί να διατηρεί καταθέσεις σε μετρητά για να χρηματοδοτεί τις αναγκαίες επενδύσεις κατά τη διάρκεια του σταδίου κατασκευής και το διάστημα πριν την έναρξη της λειτουργίας της προβλήτας ΙΙΙ. Συνεπώς, σκοπός της επίμαχης φορολογικής απαλλαγής είναι να διευκολυνθούν αυτές οι επενδύσεις.
Κατ' επέκταση, υποστηρίζουν ότι η φορολογική απαλλαγή εντάσσεται σε ένα γενικό μέτρο που εφαρμόζεται για όλα τα μεγάλα δημόσια έργα υποδομής και, ως εκ τούτου, δεν συνιστά κρατική ενίσχυση», αναφέρεται από την Επιτροπή που προσθέτει:
«Η Επιτροπή θεωρεί ότι το επιχείρημα των ελληνικών αρχών δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό στο πλαίσιο της ανάλυσης του επιλεκτικού χαρακτήρα. Καταρχάς, πρέπει να τονιστεί ότι πρέπει να γίνει διάκριση μεταξύ, αφενός, των στόχων τους οποίους έχει οριστεί να υπηρετεί ένα ειδικό φορολογικό καθεστώς και οι οποίοι είναι εξωγενείς σε σχέση προς το σύστημα αυτό και, αφετέρου, των μηχανισμών που είναι συμφυείς με το ίδιο το φορολογικό σύστημα και οι οποίοι είναι απαραίτητοι για την επίτευξη των στόχων αυτών. Οι στόχοι του συστήματος δεν έχουν σημασία για την ανάλυση του επιλεκτικού χαρακτήρα ενός μέτρου.
Αυτό που έχει σημασία είναι αν η εμφανής απαλλαγή είναι πράγματι σύμφωνη με την εσωτερική λογική του φορολογικού συστήματος».
Όπως επισημαίνουν χαρακτηριστικά νομικοί κύκλοι από το σκεπτικό της Επιτροπής απουσιάζει η σύγκριση με τις υπόλοιπες συμβάσεις τις οποίες και έχει εγκρίνει.
Τι θα κάνει το υπουργείο
Οι φορολογικές διατάξεις που περιλαμβάνονται στο νόμο δεν είναι εξαίρεση αλλά εντάσσονται σε όλες τις συμβάσεις παραχώρησης έργων υποδομής στη χώρα τα τελευταία 15 χρόνια.
Στην απουσία σύγκρισης με τις υπόλοιπες συμβάσεις τις οποίες και έχει εγκρίνει η Κομισιόν, αναμένεται σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», να στηριχτεί και η νομική «αντεπίθεση» - απάντηση του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου προς τις Βρυξέλλες.
Στα επιχειρήματα που θα αποστείλει θα επισυνάψει και τη σύμβαση παραχώρησης που έκανε το ελληνικό δημόσιο για τη γέφυρα Ρίου Αντιρρίου, την οποία ενέκρινε η Επιτροπή και πάνω στην οποία «πάτησε» και ο νόμος με τον οποίο κυρώθηκε η σύμβαση παραχώρησης του Σ.ΕΜΠΟ.
Ακόμα ένα επιχείρημα που ενδέχεται να χρησιμοποιηθεί από το υπουργείο είναι και το γεγονός ότι και η Επιτροπή δεν έχει εκδώσει, ακόμα και σήμερα, κατευθυντήριες γραμμές αναφορικά με τις παραχωρήσεις λιμενικών εγκαταστάσεων.

ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr
Πηγή:naftemporiki.gr

Οικονομική Εναλλακτική Θέρμανση

Οικονομική Εναλλακτική Θέρμανση
ΛΥΣΕΙΣ ΣΤΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΚΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟ ΣΑΣ - ΑΜΕΣΗ & ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ, ΣΚΙΑΘΟΥ 60 ΑΘΗΝΑ - ΤΗΛ.: 210 2114229 - ΤΗΛ.: 215 5405367 - ΚΙΝ.:697 7209637