Oι δύο νέοι ισχυροί άνδρες των δύο αιώνιων αντιπάλων, ο κ. Ν. Πατέρας, πρόεδρος του Παναθηναϊκού, και ο κ. Ευ. Μαρινάκης, μεγαλομέτοχος του Ολυμπιακού, δεν υπήρξαν ποτέ τους ως τώρα αντίπαλοι με κάποιον τρόπο. Αντίθετα καθώς περνούσαν τα χρόνια από την ημέρα που ανέλαβαν τα ηνία των ναυτιλιακών τους επιχειρήσεων, υπήρξαν ιδιαίτερα στενοί φίλοι, οι οποίοι μοιράζονταν εκτός από το πάθος τους για τη στρογγυλή θεά και το πάθος τους για τη ναυτιλία.
Παιδιά και οι δύο ναυτικών οικογενειών, με τον κ. Πατέρα όμως να έχει το προβάδισμα στη θάλασσα, καθώς προέρχεται από μια παραδοσιακή οινουσσιώτικη ναυτική οικογένεια, ενώ ο κ. Μαρινάκης είναι δεύτερης γενιάς εφοπλιστής, ακολούθησαν και συνεχίζουν να ακολουθούν τα χνάρια των προγόνων τους διαγράφοντας μια επιχειρηματική διαδρομή η οποία ως έναν βαθμό δεν συμβαδίζει με την ηλικία τους. Με άλλα λόγια, κληρονόμησαν βαριά ονόματα και στόλους, αλλά οι ίδιοι προσωπικά αυτονομήθηκαν γρήγορα και έκαναν πολλά βήματα στη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.
Μονοπωλούν τα πρωτοσελιδα
Σήμερα μοιράζονται τα πρωτοσέλιδα των αθλητικών εφημερίδων, καθώς κρατάνε στα χέρια τους τα ηνία δύο από τις μεγαλύτερες και ιστορικότερες ποδοσφαιρικές ομάδες της χώρας και οι όποιες αντεγκλήσεις απευθύνουν ο ένας στον άλλον δημοσίως ή ιδιωτικώς για τα ποδοσφαιρικά μάλλον προκαλούν αμηχανία τόσο στους ίδιους όσο και στο στενό τους περιβάλλον που γνωρίζει πολύ καλά πόσο στενά δεμένοι είναι ως φίλοι εδώ και πολλά χρόνια στη διάρκεια των οποίων επηρέασαν σημαντικά ο ένας τον άλλον με αποτέλεσμα να έχουν αναπτύξει σχεδόν το ίδιο προφίλ και τις ίδιες ιδιορρυθμίες, όπως αναφέρουν όσοι τους γνωρίζουν καλά.
Σε επιχειρηματικό επίπεδο θεωρούνται και οι δύο από τους δυναμικότερους νέους έλληνες εφοπλιστές. Η μόνη διαφορά που μπορεί κανείς να εντοπίσει στον τρόπο με τον οποίο εργάζονται είναι πως ο μεν κ. Πατέρας παραμένει πιστός στις ιστορικές παραδόσεις των ελλήνων εφοπλιστών, ο δε κ. Μαρινάκης είναι περισσότερο νεωτεριστής και δείχνει έτοιμος να απορροφήσει με μεγαλύτερη ευκολία τις σύγχρονες νέες τάσεις που διαμορφώνονται στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.
Ο μεν κ. Πατέρας προτιμά, όπως οι πρόγονοί του, να είναι αυτός αφεντικό στις δουλειές του στη θάλασσα. Οπως προκύπτει από την ως τώρα πορεία του δεν τον απασχόλησε ποτέ στην πραγματικότητα η προοπτική μιας δημόσιας εγγραφής του ομίλου του σε διεθνή χρηματιστήρια παρά μόνον σε θεωρητικό επίπεδο και τέλος, απέδειξε στην πράξη πως είναι γέννημα θρέμμα της παλιάς σχολής που πάντα θεωρούσε και συνεχίζει να θεωρεί το trade των πλοίων ένα ισχυρό επιχειρηματικό χαρτί όταν πούλησε σε μια μέρα όλο τον στόλο των πλοίων του σε μια εποχή που του παρείχε τη δυνατότητα να εξασφαλίσει απίστευτη ρευστότητα.
Από την άλλη μεριά, για τον κ. Μαρινάκη, ο οποίος ακολούθησε τον πατέρα του, παλαιό πειραιώτη ναυτικό-εφοπλιστή, η προοπτική δημιουργίας εταιρειών που θα διέθεταν όλα εκείνα τα στοιχεία που τους εξασφάλιζαν ισχυρή παρουσία σε διεθνή χρηματιστήρια ήταν κάτι που επιζητούσε και που τελικά έκανε πράξη.
Ετσι έφτασε στο σημείο να πραγματοποιήσει δύο δημόσιες εγγραφές με δύο ναυτιλιακές εταιρείες εισηγμένες στην αμερικανική χρηματαγορά της Wall Street. Οι δύο αυτές εταιρείες διαχειρίζονται έναν εμπορικό στόλο ο οποίος αριθμεί περισσότερα από 23 εμπορικά πλοία.
Πρόκειται για τις εταιρείες Capital Ρroduct Ρartners και Crude Carriers. Εκτός όμως από τις δύο εισηγμένες εταιρείες, ο κ. Μαρινάκης διαθέτει μία ακόμη ναυτιλιακή εταιρεία, την Capital Μaritime & Τrading, η οποία ελέγχει σημαντικά ποσοστά μετοχών των δύο παραπάνω εταιρειών.
Σύμφωνα με τον αστικό μύθο ο κ. Μαρινάκης διαθέτει ισχυρή ρευστότητα η οποία προκαλεί δέος στους οπαδούς του Ολυμπιακού καθώς εξάπτει τη φαντασία τους για το μέλλον της αγαπημένης ομάδας. Από την πλευρά του ο κ. Μαρινάκης περισσότερο δείχνει να πιστεύει στο στυλ διοίκησης που έχει μάθει να ασκεί και λιγότερο στην όποια ρευστότητα, η οποία του παρέχει μεν την πολυτέλεια να ενισχύει όταν και όποτε το κρίνει αναγκαίο την ομάδα, αλλά με βάση έναν σχεδιασμό και ένα business plan που θα αποτρέπει άσκοπα έξοδα.
Ο κ. Πατέρας, σε αντίθεση με τον κ. Μαρινάκη, έχει έναν πιο θεσμικό ρόλο στην ομάδα του Παναθηναϊκού, καθώς είναι ένας πρόεδρος κοινής αποδοχής που προέκυψε όταν χρειάστηκε να βρεθεί ένα πρόσωπο ικανό να συγκεράσει όλες τις τάσεις που είχαν διαμορφωθεί συν τω χρόνω στον ιστορικό σύλλογο.
Κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας του στον Παναθηναϊκό απέκτησε μια ιδιαίτερη σχέση με τους οπαδούς της ομάδος η οποία φάνηκε το πόσο γερή είναι στις δύσκολες ημέρες που ακολούθησαν ώσπου κλήθηκε εκ νέου να στηρίξει την αγαπημένη του ομάδα.
Ως τώρα η εμπλοκή του στα διοικητικά του Παναθηναϊκού δεν είχε ως προαπαιτούμενο και την οικονομική εμπλοκή του, χωρίς αυτό βεβαίως να σημαίνει πως δεν «λύθηκαν» και δεν «λύνονται» προβλήματα επί τόπου όταν και όποτε το απαιτούν οι συνθήκες.
Ενας στόλος 50 πλοίων
Ο κ. Πατέρας είναι απόγονος της οικογένειας Πατέρα, μιας από τις παλαιότερες ναυτικές οικογένειες της χώρας με καταγωγή από τις Οινούσσες. Στις αρχές του 2000 η εταιρεία του, Ρacific & Αtlantic, διαχειριζόταν έναν εμπορικό στόλο 50 εμπορικών πλοίων. Ο στόλος αυτός πωλήθηκε στο σύνολό του με το γύρισμα του αιώνα με αποτέλεσμα να αποκτήσει τεράστια ρευστότητα η οποία δεν μπορεί να προσδιοριστεί με ακρίβεια.
Η παραπάνω εταιρεία γεννήθηκε από την ιστορική ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Ρateras Βrothers Limited, η οποία άνηκε στον πατέρα του, Διαμαντή και στον θείο του, Ιωάννη Δ. Πατέρα. Το 1992 και σε ηλικία 29 ετών ιδρύει τη δική του εταιρεία και ξεκινά την αυτόνομη πορεία του στη ναυτιλία με μια «προίκα» έξι πλοίων που μέσα σε οκτώ χρόνια, ως το 2000, είχαν γίνει πενήντα.
Κατά κάποιους ο κ. Πατέρας θεωρείται εκκεντρικός και ιδιόρρυθμος. Αυτό όμως που δεν έχει ειπωθεί όλα αυτά τα χρόνια από το 2000 και μετά είναι πως πραγματοποιεί αθόρυβα ένα τεράστιο κοινωνικό έργο μέσω του Ιδρύματος Πατέρα δείχνοντας μια ευαισθησία που δεν συμβαδίζει με τη δημόσια εικόνα του. Μια από τις περηφάνιες του είναι η ιδιωτική συλλογή αντιγράφων παραδοσιακών σκαφών που διαθέτει και στα οποία έχει αφιερώσει έναν όροφο στα γραφεία του. Μεταξύ των εκθεμάτων αυτών, που όντως είναι εντυπωσιακά, συμπεριλαμβάνονται και ρεπλίκες των ιστορικών σκαφών μέσω των οποίων αναπτύχθηκε η οικογένειά του στη θάλασσα.
Απο το - http://www.tovima.gr/default.asp?pid=46&ct=16&artId=317247&dt=26/09/2010