Οι οικονοµικές ειδήσεις του επταηµέρου, ως κριτήριο για την πορεία της παγκόσµιας οικονοµίας σε σχέση µε τις εξελίξεις στις ναυτιλιακές αγορές, δεν είναι ούτε οι Ευρωπαϊκές παλινωδίες και....καλένδες για τα µέτρα διευθέτησης του δηµοσιονοµικού χρέους που αναφέρθηκαν την περασµένη εβδοµάδα, ούτε τα εξαγωγικά άλµατα Ιαπωνίας και Γερµανίας προς την Ασία που ανεβάζουν τους δείκτες εµπιστοσύνης και τους σύνθετους δείκτες δραστηριότητας PMΙ , ούτε τα αυξηµένα κέρδη δ΄ τριµήνου µερικών Αµερικανικών εταιρειών ή οι θετικοί 6 στους 10 δείκτες του µικτού Leading. Οι σηµαντικές ειδήσεις του επταηµέρου είναι πάλι δύο, µία άκρως θετική και µία άκρως αρνητική, ίσως γιατί ζούµε σε εποχή....ακραίων φαινοµένων γενικώς.
Η µή αναµενόµενη Κινεζική επιτάχυνση δ’ τριµήνου 2010 στο 9,8% και 10,3% για όλο το έτος είναι καθοριστικής σηµασίας, γιατί επήλθε παρά τα µέτρα αποθέρµανσης και µάλιστα µε επίτευξη του στόχου µείωσης του πληθωρισµού στο 4,6% από 5,1% του γ΄ τριµήνου. Αυτό δίνει το νέο στοιχείο (νέο βέβαια για τους συστηµατικά....ανησυχούντες διεθνώς για την Κίνα), ότι τα µέτρα αποθέρµανσης, αποτρέπουν µόνο την επικίνδυνη επιτάχυνση χωρίς να θιγεί ο ρυθµός προσθήκης νέων φορτίων των Κινεζικών µεταφορών. Επί πλέον επιβεβαιώνει για πολλοστή φορά το καθόλου πλέον... παράδοξο των αριστοτεχνικών χειρισµών της γιγαντιαίας καπιταλιστικής οικονοµίας από την υποτιθέµενη....κοµµουνιστική ηγεσία, και αυξάνει την εµπιστοσύνη για την συνέχεια. Εποµένως, αυτή η ρότα της Κίνας, µαζί µε την επιτάχυνση των χωρών Future 7 και Frontier Markets, θα προσφέρουν καλύτερη του αναµενόµενου στήριξη στο νέο τονάζ και στους ναύλους, άν και ανεπαρκώς βέβαια για ...καλύτερες µέρες, αφού η αλλαγή ρότας και του ανεπτυγµένου κόσµου δεν είναι ακόµα σαφής.
Το αρνητικό µήνυµα της εβδοµάδος ήταν τα αποθέµατα αργού και βενζίνης των ΗΠΑ. Μόλις πέρασαν τα µεγάλα κρύα µε την κατανάλωση πετρελαίου θέρµανσης, άρχισαν να αυξάνονται τα αποθέµατα πέραν των προσδοκιών, γιατί προφανώς η µεν βιοµηχανία δεν τραβάει ενέργεια, η δε αυτοκίνηση....αραιώνει ακόµα λόγω ανυποχώρητης ανεργίας. Η εκτίµηση αυτή ενισχύεται u945 από το γεγονός ότι η αύξηση των αποθεµάτων βενζίνης σηµειώθηκε παρά τον µειωµένο βαθµό απασχόλησης των διϋλιστηρίων στο 83% από 86% την περασµένη εβδοµάδα, και από την σταθεροποίηση έως πτωτική τάση των διεθνών τιµών του πετρελαίου, σε επίρρωση των προβλέψεων της πλειοψηφίας των αναλυτών της πετρελαϊκής βιοµηχανίας ότι θα υποχωρήσουν.
Η συνολική δυναµική λοιπόν των οικονοµικών µεταβολών δεν συνηγορεί ακόµα για γρήγορη δραστική αύξηση του όγκου του παγκόσµιου εµπορίου ώστε να απορροφηθεί η εισροή των 1,600 περίπου νεότευκτων πλοίων ξηρού τονάζ που είναι προγραµµατισµένα για παράδοση εφέτος. Και ναι µεν δεν θα παραδοθούν όλα γιατί οι περισσότερες ακυρώσεις αφορούσαν παραδόσεις 2011, αλλ’ όµως οι παρατάσεις- αναβολές του 2009 και 2010 δεν έχουν άλλο περιθώριο συσσώρευσης και θα πραγµατοποιηθούν εφέτος. Έτσι, το πιθανότερο είναι να σηµειωθεί µια µικρότερη....έκπτωση παραδόσεων νεότευκτων εφέτος της τάξεως του 30% έναντι 35-40% των προηγούµενων δύο ετών, δηλαδή να παραδοθούν 1,100-1,200 πλοία έναντι περίπου 900 πέρυσι και 600 το 2009. Με βάση αυτές τις παραδόσεις νεότευκτων, τον υπάρχοντα παγκόσµιο στόλο Dry, τις τρέχουσες επιδόσεις των ανεπτυγµένων, τον σηµερινό ρυθµό αύξησης του παγκόσµιου εµπορίου και των διαλύσεων υπερήλικων και µε κανονικό ρυθµό παραδόσεων νεότευκτων 6-7% του τονάζ από το 2012 και µετέπειτα, η προσέγγιση προς ένα ικανοποιητικό επίπεδο ισορροπίας προσφοράς και ζήτησης θα αρχίσει το νωρίτερο από το β΄ εξάµηνο του 2013.
Μέχρι τότε, και παρά το συχνό µας χιούµορ για τις αστοχίες των ανεπτυγµένων οικονοµιών, δεν αποκλείονται επιδόσεις καλύτερες του αναµενόµενου, χάρη στα τεράστια περιθώρια κινητοποίησης δυνάµεων και έντασης µέτρων προσαρµογής και εξυγίανσης δηµόσιου αλλά και ιδιωτικού τοµέα και αύξησης της παραγωγικότητας που υπάρχουν, λόγω της γενικής χαλάρωσης που δεν είναι µόνο Ελληνικό φαινόµενο και προηγήθηκε της κρίσης.
Παράλληλα, είναι γνωστό ότι υπάρχουν στην ναυτιλία τεράστια περιθώρια αύξησης της οριακής ροπής προς διάλυση τονάζ ανάλογα µε τον βαθµό πίεσης από την πτώση της ναυλαγοράς, µέχρι να πέσει ο µέσος όρος ηλικίας διαλύσεων ξηρού τονάζ από τα 30 και πλέον χρόνια σήµερα, στα 25. Αυτά, µαζί µε την πείρα των τραπεζών στον ψύχραιµο χειρισµό ναυτιλιακών κρίσεων, που απέκτησαν µετά την κρίση των 80’s και το µάθηµα της εξαφάνισης από την αγορά των νευρικών τραπεζών εκείνης της κρίσης, ειδικά καθώς είναι πλέον αισθητή η καυτή ανάσα των Κινεζικών τραπεζικών κολοσσών που ετοιµάζονται να εισβάλλουν στην ναυτιλιακή χρηµατοδότηση, συνηγορούν για πιο ήρεµα νερά από ότι αναµένουν µερικοί , µέχρι την ανάκαµψη
Το εντυπωσιακό στοιχείο της εβδοµάδας ήταν ότι οι συνεχώς µειούµενες συναλλαγές ξηρού τονάζ έφθασαν να µετρώνται στα δάκτυλα του ενός χεριού, καθώς οι αγοραστές περιµένουν σύντοµα την πτώση των τιµών.
Σηµαντικές ήταν οι συναλλαγές σε δεξαµενόπλοια, όπου τόσο ο όγκος όσο και οι τιµές φαίνονται να έχουν εξαντλήσει τον δικό τους καθοδικό κύκλο και δίνουν σηµεία ανοδικού γυρίσµατος.
ΑΠΟ - http://www.reporter.gr
Η µή αναµενόµενη Κινεζική επιτάχυνση δ’ τριµήνου 2010 στο 9,8% και 10,3% για όλο το έτος είναι καθοριστικής σηµασίας, γιατί επήλθε παρά τα µέτρα αποθέρµανσης και µάλιστα µε επίτευξη του στόχου µείωσης του πληθωρισµού στο 4,6% από 5,1% του γ΄ τριµήνου. Αυτό δίνει το νέο στοιχείο (νέο βέβαια για τους συστηµατικά....ανησυχούντες διεθνώς για την Κίνα), ότι τα µέτρα αποθέρµανσης, αποτρέπουν µόνο την επικίνδυνη επιτάχυνση χωρίς να θιγεί ο ρυθµός προσθήκης νέων φορτίων των Κινεζικών µεταφορών. Επί πλέον επιβεβαιώνει για πολλοστή φορά το καθόλου πλέον... παράδοξο των αριστοτεχνικών χειρισµών της γιγαντιαίας καπιταλιστικής οικονοµίας από την υποτιθέµενη....κοµµουνιστική ηγεσία, και αυξάνει την εµπιστοσύνη για την συνέχεια. Εποµένως, αυτή η ρότα της Κίνας, µαζί µε την επιτάχυνση των χωρών Future 7 και Frontier Markets, θα προσφέρουν καλύτερη του αναµενόµενου στήριξη στο νέο τονάζ και στους ναύλους, άν και ανεπαρκώς βέβαια για ...καλύτερες µέρες, αφού η αλλαγή ρότας και του ανεπτυγµένου κόσµου δεν είναι ακόµα σαφής.
Το αρνητικό µήνυµα της εβδοµάδος ήταν τα αποθέµατα αργού και βενζίνης των ΗΠΑ. Μόλις πέρασαν τα µεγάλα κρύα µε την κατανάλωση πετρελαίου θέρµανσης, άρχισαν να αυξάνονται τα αποθέµατα πέραν των προσδοκιών, γιατί προφανώς η µεν βιοµηχανία δεν τραβάει ενέργεια, η δε αυτοκίνηση....αραιώνει ακόµα λόγω ανυποχώρητης ανεργίας. Η εκτίµηση αυτή ενισχύεται u945 από το γεγονός ότι η αύξηση των αποθεµάτων βενζίνης σηµειώθηκε παρά τον µειωµένο βαθµό απασχόλησης των διϋλιστηρίων στο 83% από 86% την περασµένη εβδοµάδα, και από την σταθεροποίηση έως πτωτική τάση των διεθνών τιµών του πετρελαίου, σε επίρρωση των προβλέψεων της πλειοψηφίας των αναλυτών της πετρελαϊκής βιοµηχανίας ότι θα υποχωρήσουν.
Η συνολική δυναµική λοιπόν των οικονοµικών µεταβολών δεν συνηγορεί ακόµα για γρήγορη δραστική αύξηση του όγκου του παγκόσµιου εµπορίου ώστε να απορροφηθεί η εισροή των 1,600 περίπου νεότευκτων πλοίων ξηρού τονάζ που είναι προγραµµατισµένα για παράδοση εφέτος. Και ναι µεν δεν θα παραδοθούν όλα γιατί οι περισσότερες ακυρώσεις αφορούσαν παραδόσεις 2011, αλλ’ όµως οι παρατάσεις- αναβολές του 2009 και 2010 δεν έχουν άλλο περιθώριο συσσώρευσης και θα πραγµατοποιηθούν εφέτος. Έτσι, το πιθανότερο είναι να σηµειωθεί µια µικρότερη....έκπτωση παραδόσεων νεότευκτων εφέτος της τάξεως του 30% έναντι 35-40% των προηγούµενων δύο ετών, δηλαδή να παραδοθούν 1,100-1,200 πλοία έναντι περίπου 900 πέρυσι και 600 το 2009. Με βάση αυτές τις παραδόσεις νεότευκτων, τον υπάρχοντα παγκόσµιο στόλο Dry, τις τρέχουσες επιδόσεις των ανεπτυγµένων, τον σηµερινό ρυθµό αύξησης του παγκόσµιου εµπορίου και των διαλύσεων υπερήλικων και µε κανονικό ρυθµό παραδόσεων νεότευκτων 6-7% του τονάζ από το 2012 και µετέπειτα, η προσέγγιση προς ένα ικανοποιητικό επίπεδο ισορροπίας προσφοράς και ζήτησης θα αρχίσει το νωρίτερο από το β΄ εξάµηνο του 2013.
Μέχρι τότε, και παρά το συχνό µας χιούµορ για τις αστοχίες των ανεπτυγµένων οικονοµιών, δεν αποκλείονται επιδόσεις καλύτερες του αναµενόµενου, χάρη στα τεράστια περιθώρια κινητοποίησης δυνάµεων και έντασης µέτρων προσαρµογής και εξυγίανσης δηµόσιου αλλά και ιδιωτικού τοµέα και αύξησης της παραγωγικότητας που υπάρχουν, λόγω της γενικής χαλάρωσης που δεν είναι µόνο Ελληνικό φαινόµενο και προηγήθηκε της κρίσης.
Παράλληλα, είναι γνωστό ότι υπάρχουν στην ναυτιλία τεράστια περιθώρια αύξησης της οριακής ροπής προς διάλυση τονάζ ανάλογα µε τον βαθµό πίεσης από την πτώση της ναυλαγοράς, µέχρι να πέσει ο µέσος όρος ηλικίας διαλύσεων ξηρού τονάζ από τα 30 και πλέον χρόνια σήµερα, στα 25. Αυτά, µαζί µε την πείρα των τραπεζών στον ψύχραιµο χειρισµό ναυτιλιακών κρίσεων, που απέκτησαν µετά την κρίση των 80’s και το µάθηµα της εξαφάνισης από την αγορά των νευρικών τραπεζών εκείνης της κρίσης, ειδικά καθώς είναι πλέον αισθητή η καυτή ανάσα των Κινεζικών τραπεζικών κολοσσών που ετοιµάζονται να εισβάλλουν στην ναυτιλιακή χρηµατοδότηση, συνηγορούν για πιο ήρεµα νερά από ότι αναµένουν µερικοί , µέχρι την ανάκαµψη
Το εντυπωσιακό στοιχείο της εβδοµάδας ήταν ότι οι συνεχώς µειούµενες συναλλαγές ξηρού τονάζ έφθασαν να µετρώνται στα δάκτυλα του ενός χεριού, καθώς οι αγοραστές περιµένουν σύντοµα την πτώση των τιµών.
Σηµαντικές ήταν οι συναλλαγές σε δεξαµενόπλοια, όπου τόσο ο όγκος όσο και οι τιµές φαίνονται να έχουν εξαντλήσει τον δικό τους καθοδικό κύκλο και δίνουν σηµεία ανοδικού γυρίσµατος.
ΑΠΟ - http://www.reporter.gr