Στο «μεγεθυντικό φακό» έχει βάλει ο υπουργός ΥΘΥΝΑΛ, Γιάννης Διαμαντίδης, τις επισημάνσεις και τους προβληματισμούς των εταιρειών κρουαζιέρας, στις οποίες η Ελλάδα έχει απευθύνει πρόσκληση να κάνουν χρήση της άρσης του καμποτάζ για τα πλοία με μη κοινοτικές σημαίες. Οι εταιρείες κρουαζιέρας ζητούν εγγυήσεις από το ελληνικό κράτος, για μια σειρά από θέματα, προτείνουν κάποιες τροποποιήσεις, ενώ παράλληλα
θέλουν να αποσαφηνιστούν ορισμένες «γκρίζες ζώνες» του νόμου για την άρση του καμποτάζ.
Ειδικότερα ένα από τα θέματα που θέτουν είναι η υποχρέωση υπογραφής της σύμβασης, και ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τους χρονικούς περιορισμούς, αφού οι περισσότερες εταιρείες απλά ενημερώνουν για τις προσεγγίσεις τους, τα λιμάνια με τα οποία συνεργάζονται.
Ένα άλλο θέμα είναι και αυτό του ΝΑΤ με τις επιδοτήσεις των ασφαλιστικών εισφορών των Ελλήνων ναυτικών. Το κίνητρο για την πρόσληψη Ελλήνων ναυτικών ισχύει για τα υπό ελληνική σημαία κρουαζιερόπλοια αλλά με το νέο νόμο και για τα υπό τρίτες σημαίες.
Το ΝΑΤ όμως δεν αναγνωρίζει την ισχύ του συγκεκριμένου νόμου και ήδη έχει κινηθεί δικαστικά κατά της Louis Hellenic Cruises που έχει κάνει χρήση του κινήτρου για τα υπό ελληνική σημαία πλοία της.
Εφόσον κάποια από τις εταιρείες ενδιαφερθεί να προσλάβει Ελληνες ναυτικούς ενδέχεται, εφόσον δεν έχει αποσαφηνιστεί το θέμα, οι εταιρείες να εμπλακούν σε δικαστικούς αγώνες.
Το προστιθέμενο τέλος, ύψους 3,95 ευρώ, θα καλούνται να πληρώνουν όσες εταιρείες υπογράψουν σύμβαση. Σημειώνεται ότι το κόστος αυτό μειώνεται σημαντικά μέσω της πρόσληψης Ελλήνων ναυτικών, και προσέγγισης περισσοτέρων ελληνικών λιμανιών.
Όμως αυτό που ενοχλεί είναι ότι έχει προβλεφθεί ξεχωριστή επιβάρυνση για τα κρουαζιερόπλοια με τρίτες σημαίες.
Επίσης υπάρχουν αντιφάσεις ανάμεσα στη σύμβαση και το νόμο. Για παράδειγμα στη σύμβαση δεν προβλέπεται κάποιο χρονικό διάστημα παραμονής του πλοίου στον αφετήριο λιμένα, αλλά στο νόμο εξακολουθεί να ισχύει η οκτάωρη υποχρεωτική παραμονή.
Με αφορμή τις περσινές κινητοποιήσεις στο λιμάνι του Πειραιά, τόσο των ναυτικών αλλά και των αλιέων, οι εταιρείες ζητούν να εγγυηθεί το κράτος, ότι δεν θα υπάρχουν ανάλογα περιστατικά, αλλά και για την ασφάλεια των επιβαινόντων και των πληρωμάτων.
Προβλήματα στα λιμάνια
Ένα από τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα κρουαζιερόπλοια στη χώρα μας, είναι ότι στα περισσότερα λιμάνια δεν υπάρχει σύστημα κράτησης στους προβλήτες. Το σύστημα που ισχύει στην Ελλάδα σήμερα είναι να εξυπηρετείται όποιος φθάνει πρώτος.
Για παράδειγμα σε νησιωτικά λιμάνια τις περιόδους αιχμής παρατηρείται μεγάλος συνωστισμός πλοίων ορισμένες μέρες της εβδομάδας, με αποτέλεσμα ορισμένα πλοία να προεξέχουν από τον προβλήτα μέχρι και 100 μέτρα.
Επίσης σε λιμάνια όπου η αποεπιβίβαση γίνεται με λέμβους δεν υπάρχει όριο στον αριθμό των πλοίων στο αγκυροβόλιο.
Δεν υπάρχουν επίσης οριοθετημένα αγκυροβόλια και πολλές φορές ολόκληρος ο χώρος καταλαμβάνεται από ένα σκάφος αναψυχής ή ένα μόνο πλοίο.
Σε λιμάνια με ιδιαιτερότητες όπως η Σαντορίνη, πολλά μεγάλα κρουαζιερόπλοια αποεπιβιβάζουν τους επιβάτες τους ενώ κινούνται σε μικρή απόσταση μεταξύ τους.
Συγκεκριμένα σε αυτό το λιμάνι ενώ το τελεφερίκ έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετήσει 700 επιβάτες την ώρα, δεν υπάρχει κανένας περιορισμός στο μέγιστο αριθμό επιβατών ανά πλοίο. Το καλοκαίρι πολλές φορές ακόμα και 8 πλοία αποεπιβιβάζουν ταυτόχρονα, με αποτέλεσμα να υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις στις αναχωρήσεις των πλοίων και να δημιουργούνται ασφυκτικές συνθήκες στον προβλήτα των Φηρών.
Ένα άλλο θέμα που έχει τεθεί είναι και το ύψος των λιμενικών τιμολογίων, ειδικά για το λιμάνι του Πειραιά.
Ήδη ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά έχει καλέσει τις εταιρείες σε διαβούλευση προκειμένου να υπάρξουν σημαντικές εκπτώσεις ανάλογα με τον αριθμό των προσεγγίσεων.
ΑΠΟ-marinews.gr Του:Αντώνη Τσιμπλάκη για τη Ναυτεμπορική Αναδημοσίευση
θέλουν να αποσαφηνιστούν ορισμένες «γκρίζες ζώνες» του νόμου για την άρση του καμποτάζ.
Ειδικότερα ένα από τα θέματα που θέτουν είναι η υποχρέωση υπογραφής της σύμβασης, και ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τους χρονικούς περιορισμούς, αφού οι περισσότερες εταιρείες απλά ενημερώνουν για τις προσεγγίσεις τους, τα λιμάνια με τα οποία συνεργάζονται.
Ένα άλλο θέμα είναι και αυτό του ΝΑΤ με τις επιδοτήσεις των ασφαλιστικών εισφορών των Ελλήνων ναυτικών. Το κίνητρο για την πρόσληψη Ελλήνων ναυτικών ισχύει για τα υπό ελληνική σημαία κρουαζιερόπλοια αλλά με το νέο νόμο και για τα υπό τρίτες σημαίες.
Το ΝΑΤ όμως δεν αναγνωρίζει την ισχύ του συγκεκριμένου νόμου και ήδη έχει κινηθεί δικαστικά κατά της Louis Hellenic Cruises που έχει κάνει χρήση του κινήτρου για τα υπό ελληνική σημαία πλοία της.
Εφόσον κάποια από τις εταιρείες ενδιαφερθεί να προσλάβει Ελληνες ναυτικούς ενδέχεται, εφόσον δεν έχει αποσαφηνιστεί το θέμα, οι εταιρείες να εμπλακούν σε δικαστικούς αγώνες.
Το προστιθέμενο τέλος, ύψους 3,95 ευρώ, θα καλούνται να πληρώνουν όσες εταιρείες υπογράψουν σύμβαση. Σημειώνεται ότι το κόστος αυτό μειώνεται σημαντικά μέσω της πρόσληψης Ελλήνων ναυτικών, και προσέγγισης περισσοτέρων ελληνικών λιμανιών.
Όμως αυτό που ενοχλεί είναι ότι έχει προβλεφθεί ξεχωριστή επιβάρυνση για τα κρουαζιερόπλοια με τρίτες σημαίες.
Επίσης υπάρχουν αντιφάσεις ανάμεσα στη σύμβαση και το νόμο. Για παράδειγμα στη σύμβαση δεν προβλέπεται κάποιο χρονικό διάστημα παραμονής του πλοίου στον αφετήριο λιμένα, αλλά στο νόμο εξακολουθεί να ισχύει η οκτάωρη υποχρεωτική παραμονή.
Με αφορμή τις περσινές κινητοποιήσεις στο λιμάνι του Πειραιά, τόσο των ναυτικών αλλά και των αλιέων, οι εταιρείες ζητούν να εγγυηθεί το κράτος, ότι δεν θα υπάρχουν ανάλογα περιστατικά, αλλά και για την ασφάλεια των επιβαινόντων και των πληρωμάτων.
Προβλήματα στα λιμάνια
Ένα από τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα κρουαζιερόπλοια στη χώρα μας, είναι ότι στα περισσότερα λιμάνια δεν υπάρχει σύστημα κράτησης στους προβλήτες. Το σύστημα που ισχύει στην Ελλάδα σήμερα είναι να εξυπηρετείται όποιος φθάνει πρώτος.
Για παράδειγμα σε νησιωτικά λιμάνια τις περιόδους αιχμής παρατηρείται μεγάλος συνωστισμός πλοίων ορισμένες μέρες της εβδομάδας, με αποτέλεσμα ορισμένα πλοία να προεξέχουν από τον προβλήτα μέχρι και 100 μέτρα.
Επίσης σε λιμάνια όπου η αποεπιβίβαση γίνεται με λέμβους δεν υπάρχει όριο στον αριθμό των πλοίων στο αγκυροβόλιο.
Δεν υπάρχουν επίσης οριοθετημένα αγκυροβόλια και πολλές φορές ολόκληρος ο χώρος καταλαμβάνεται από ένα σκάφος αναψυχής ή ένα μόνο πλοίο.
Σε λιμάνια με ιδιαιτερότητες όπως η Σαντορίνη, πολλά μεγάλα κρουαζιερόπλοια αποεπιβιβάζουν τους επιβάτες τους ενώ κινούνται σε μικρή απόσταση μεταξύ τους.
Συγκεκριμένα σε αυτό το λιμάνι ενώ το τελεφερίκ έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετήσει 700 επιβάτες την ώρα, δεν υπάρχει κανένας περιορισμός στο μέγιστο αριθμό επιβατών ανά πλοίο. Το καλοκαίρι πολλές φορές ακόμα και 8 πλοία αποεπιβιβάζουν ταυτόχρονα, με αποτέλεσμα να υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις στις αναχωρήσεις των πλοίων και να δημιουργούνται ασφυκτικές συνθήκες στον προβλήτα των Φηρών.
Ένα άλλο θέμα που έχει τεθεί είναι και το ύψος των λιμενικών τιμολογίων, ειδικά για το λιμάνι του Πειραιά.
Ήδη ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά έχει καλέσει τις εταιρείες σε διαβούλευση προκειμένου να υπάρξουν σημαντικές εκπτώσεις ανάλογα με τον αριθμό των προσεγγίσεων.
ΑΠΟ-marinews.gr Του:Αντώνη Τσιμπλάκη για τη Ναυτεμπορική Αναδημοσίευση