Ελληνική ναυμαχία για τα πλοία-ψυγεία


Προς εξαφάνιση φαίνεται ότι οδεύουν τα πλοία-ψυγεία, καθώς «υφαρπάζουν» το μεταφορικό τους έργο τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία μπορούν να φέρουν κοντέινερ-ψυγεία με το ίδιο φορτίο έναντι θεαματικά χαμηλότερου κόστους. 
Αυτό, σύμφωνα με τους ειδικούς, οδηγεί σ' έναν ακήρυχτο πόλεμο μεταξύ Ελλήνων εφοπλιστών, καθώς παραδοσιακοί μεγάλοι παίκτες του κλάδου παγκοσμίως, όπως οι Πάνος και Θανάσης Λασκαρίδης, δίνουν πλέον για παλιοσίδερα πλοία-ψυγεία. 

Την ίδια ώρα ισχυροί Έλληνες εφοπλιστές, όπως ο Κωνσταντίνος Κωνσταντακόπουλος και ο Γιάννης Κούστας που διαθέτουν μεγάλους στόλους πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αλλά και πολλοί άλλοι πλοιοκτήτες όπως οι Δαλακούρας, Τσάκος, Μποντούρογλου, επενδύσουν τεράστια ποσά σε τέτοια πλοία, προκειμένου να επωφεληθούν από τις καλύτερες αποδόσεις που εμφανίζουν.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο όμιλος Λασκαρίδη πριν από ένα μόλις χρόνο συνέστησε κοινοπραξία με ξένους ανταγωνιστές του, ενώνοντας τον στόλο του σε ένα σύνολο 100 περίπου πλοίων προκειμένου να μπορέσουν να επωφεληθούν από τις οικονομίες κλίμακας.
Πρόκειται για την HamburgReeferPool την κοινοπραξία που δημιούργησαν οι Seatrade, LaskaridisShipping και GreenReefers η οποία όπως έγινε γνωστό θα δώσει για παλιοσίδερα έως και 20 πλοία προκειμένου να ενισχύσει την κερδοφορία της. Η κίνηση αυτή αποσκοπεί προφανώς στην απόσυρση τονάζ από την αγορά, ώστε να ενισχυθούν οι τιμές, να περιοριστούν τα έξοδα της κοινοπραξίας, αλλά και να εισπραχθούν έσοδα από την πώληση των πλοίων στα διαλυτήρια. Επιδιώκεται κατά πληροφορίες τα πλοία να έχουν δοθεί εντός του επόμε νου τριμήνου.
Ο άνθρωπος που οι αδελφοί Λασκαρίδη και οι συνεταίροι τους έχουν ορίσει διαχειριστή της κοινοπραξίας, ο Γερμανός WolfgangZielke, σε δηλώσεις του για το ζήτημα στη ναυτιλιακή επιθεώρηση TradeWinds, έκανε λόγο για εθελοντική διαδικασία όπου ο κάθε πλοιοκτήτης θα αποφασίσει ποια πλοία θα δώσει. Δεν έχουν τεθεί παράμετροι όπως η ηλικία ή η μεταφορική δυναμικότητα των ψυγείων που θα διαλυθούν.
Το τέλος του κλάδου
Όταν συστάθηκε η κοινοπραξία, αρχικά από τις Seatrade και LaskaridisShipping, είχε 80 πλοία. Λίγο αργότερα με την προσχώρηση και της GreenReefers προστέθηκαν άλλα 27. Από τότε έχουν ήδη δοθεί κάποια σε διαλυτήρια, καθώς εξελίσσεται το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου, σχολιάζουν στην Ακτή Μιαούλη. Το τέλος δηλαδή του κλάδου των πλοίων-ψυγείων μεσαίου μεγέθους (μεταξύ 140.000 και 350.000 κυβικών ποδιών) στα οποία ουσιαστικά δραστηριοποιείται το Pool.
Ο στόλος αυτός εξυπηρετεί βασικά τη μεταφορά κατεψυγμένων αλιευμάτων, καθώς τα μεγαλύτερα πλοία εξυπηρετούν μεταξύ άλλων την μεταφορά φρούτων και ο περιορισμένος σχετικά αριθμός τους έχει οδηγήσει σε υψηλότερους ναύλους. Από τα 100 περίπου πλοία που σήμερα διαχειρίζεται, τα 28 πλοία κατά μέσο όρο είναι καθημερινά χωρίς ναύλους σύμφωνα με τα στοιχεία του TradeWinds.
Ζημιογόνα πλοία
Αν και η κοινοπραξία έχει βοηθήσει στη στήριξη των ναύλων, γεγονός είναι ότι τα 28 πλοία είναι ζημιογόνα και το όφελος που υπολογίζεται ότι θα προκύψει από τη διάλυση 20 εξ αυτών ανέρχεται σε 15 εκατ. δολ. ετησίως σύμφωνα με τον Zielke.
Η κρίση στα ψυγεία είναι αποτέλεσμα του γεγονότος ότι ολοένα και περισσότερα φορτία που χρειάζονται ψύξη, ταξιδεύουν πλέον με τα containerships τα οποία αποτελούν πάμφθηνη εναλλακτική λύση και με προβλέψιμα τακτικά δρομολόγια. Αλιεύματα από την Ολλανδία ή τη Δυτική Αφρική και την Αίγυπτο μεταφέρονται πλέον προς τους προορισμούς τους σχεδόν αποκλειστικά με containerships.
Τα πλοία-ψυγεία χρεώνουν για αλιεύματα από λιμάνια της Αιγύπτου 150 δολάρια τον τόνο όταν στα containers ταξιδεύουν με 50 δολάρια ανά τόνο.
ΟΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ ΛΑΣΚΑΡΙΔΗ
Ο ΟΜΙΛΟΣ Λασκαρίδη πέραν της ναυτιλίας έχει σημαντικές επενδύσεις και στην ξηρά, σε κλάδους που επίσης δεν βρίσκονται στην καλύτερη φάση του οικονομικού κύκλου. Προεξάρχουσες αυτές στην Λάμψα που ελέγχει το ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία, και στην αεροπορική Aegean. Στα ξενοδοχεία άλλωστε διέθετε συμμετοχή και στην Ηayatt (Καζίνο Πάρνηθας) η οποία πουλήθηκε σε privateequityfund, ενώ έχει συμφέροντα και στην Ρόδο όπως και σε άλλες ξενοδοχειακές μονάδες.
Την ίδια ώρα οι αδελφοί Πάνος και Θανάσης Λασκαρίδης εμπλέκονται στα αεροπορικά δρώμενα από την εποχή που απέκτησαν την CronusAirlines και εκτιμάται ότι είχαν πρωταγωνιστικό ρόλο στην προσέγγιση Βασιλάκη - Βγενόπουλου όταν έκλεισαν το deal Ολυμπιακής - Aegean το οποίο τελικά βέβαια δεν εγκρίθηκε από την Ε.Ε. Παράλληλα τα δύο αδέλφια έχουν εμπλακεί και στις κατασκευές. Μια από τις εταιρείες που ελέγχουν από κοινού με την Eurobank έχει αναλάβει την κατασκευή του ΧΥΤΑ Κερατέας, όπου έχει έλθει σε σύγκρουση με κατοίκους και τοπικούς φορείς που αντιτίθενται στη συνέχιση των εργασιών.
Αντικείμενο αυτής της εταιρείας του Λασκαρίδη η αξιοποίηση των υδάτινων πόρων, η παραγωγή και εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και άλλων μορφών ενέργειας, καθώς και η διαχείριση τοξικών και επικίνδυνων αποβλήτων.

Του ΗΛΙΑ Γ. ΜΠΕΛΛΟΥ


ΑΠΟ-isotimia.gr

Geo & Art Boutique Hotel

Geo & Art Boutique Hotel
Geo & Art Boutique Hotel αποτελείται από νεόκτιστα δωμάτια, προσφέροντας κομψό σχεδιασμό και ποιοτική διαμονή. Σε μια προνομιακή τοποθεσία στη Χιμάρα 50 μέτρα από το κέντρο, μόλις μια ανάσα μακριά από τις παραλίες, το ξενοδοχείο μας είναι μια θαυμάσια επιλογή για διακοπές για όσους επιθυμούν να απολαύσουν τον τρόπο ζωής της Χιμάρας και οπλοκατοχής και πεντακάθαρες παραλίες του. Η πανοραμική θέα προς τη θάλασσα και το κέντρο της Χειμάρας από το δωμάτιο είναι εκθαμβωτική, αν ημέρας ή της νύχτας, ενώ η εσωτερική διακόσμηση του ξενοδοχείου προσθέτει ένα ιδιαίτερο στυλ. Αυτό που θέλουμε είναι να προσφέρει στους ταξιδιώτες μια όαση ηρεμίας και χαλάρωσης.