Προβλήματα γραφειοκρατίας που εμποδίζουν τις επενδύσεις σε μαρίνες, σε περίοδο που η Ελλάδα αναζητά απεγνωσμένα έσοδα, αθέμιτος ανταγωνισμός, υψηλή φορολογία και εισφορές είναι από τα βασικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος Μαρινών Ελλάδος. Την υφιστάμενη κατάστασης αλλά και την επόμενη ημέρα σκιαγραφεί στο «Πρώτο ΘΕΜΑ» ο Πρόεδρος της νεοσυσταθείσας Ένωσης Μαρινών Ελλάδoς, Σταύρος Κατσικάδης
- Κύριε Κατσικάδη υπάρχουν διαμαρτυρίες για τα ακριβά τιμολόγια στις Μαρίνες που διώχνουν τα σκάφη από την Ελλάδα. Ποια είναι η θέση σας;
Τα τιμολόγια των μαρινών στην Ελλάδα δεν είναι ακριβά. Ποικίλουν ανάλογα με το επίπεδο και την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρουν στα σκάφη, αλλά ακόμη και στις πιο ακριβές ελληνικές μαρίνες οι χρεώσεις είναι λογικές.
Όταν το parking ενός ΙΧ αυτοκινήτου στην Αθήνα κοστίζει κατά μέσο όρο 200 ευρώ το μήνα και ο ελλιμενισμός ενός σκάφους μήκους 10 μέτρων σε μαρίνα της Αττικής που παρέχει ποικίλες υπηρεσίες κοστίζει 175 ευρώ το μήνα, τότε σε ποια ακριβά τιμολόγια αναφερόμαστε;
Εάν τώρα συγκρίνουμε τα τιμολόγια των ελληνικών μαρινών με τα τιμολόγια του εξωτερικού, κατά μέσο όρο είμαστε πιο φθηνοί όχι μόνο από τις ευρωπαικές μαρίνες αλλά και από πολλές μαρίνες των τουρκικών παραλίων.
- Τι προβλήματα αντιμετωπίζουν οι Μαρίνες στην Ελλάδα;
Τα προβλήματα του κλάδου είναι αρκετά και σύνθετα και μπορούν να κατηγοριοποιηθούν ως εξής:
1. Θεσμικό πλαίσιο που χρειάζεται ανανέωση.
α. Ο βασικός νόμος 2160/93 πρέπει να τροποποιηθεί ενσωματώνοντας τις σημερινές ανάγκες δημιουργίας, αδειοδότησης και λειτουργίας σύγχρονων τουριστικών λιμένων.
Παράδειγμα αποτελεί η ανάγκη για δημιουργία και λειτουργία χώρων στάθμευσης στις μαρίνες για λόγους κυκλοφοριακής ευταξίας και ασφάλειας. Αναμένεται η διυπουργική απόφαση από το Υ.Θ.Υ.Ν.ΑΛ. και το Υ.Μ.Ε. που θα επιτρέπει την ίδρυση και λειτουργία τέτοιων χώρων.
Άλλο παράδειγμα αποτελεί η ισχύουσα απαγόρευση λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων σε τουριστικούς λιμένες με διευρυμένο ωράριο. Δεν είναι δυνατόν να μην εξυπηρετείται το σκάφος αναψυχής από το εξωτερικό όταν επισκέπτεται τουριστικό λιμένα της Αθήνας κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου.
β. Οι όροι διαχείρισης, εποπτείας και οι κανονισμοί λειτουργίας πρέπει να βασίζονται σε κριτήρια ισονομίας, θεμιτού και ελεύθερου ανταγωνισμού.
Για παράδειγμα οι τιμοκατάλογοι των μαρινών εγκρίνονται με υπουργική απόφαση ανά μαρίνα ενώ σε συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού θα έπρεπε να διαμορφώνονται από τον φορέα διαχείρισης της μαρίνας όπως ακριβώς γίνεται με τον τιμοκατάλογο των ξενοδοχείων και τους ναύλους των τουριστικών σκαφών.
Ταυτόχρονα, οι τιμές στις επαρχιακές μαρίνες που διαχειρίζονται τα Λιμενικά Ταμεία καθορίζονται πάλι από δημόσιους φορείς και μάλιστα σε τόσο χαμηλά επίπεδα που δημιουργούνται συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού για τις οργανωμένες μαρίνες που είναι υποχρεωμένες να καταβάλλουν μεγάλο ετήσιο μίσθωμα στο κράτος.
γ. Θέσπιση κανονιστικών διατάξεων που θα βοηθήσουν στην ομαλή λειτουργία. Πώς μπορεί να εφαρμόσει η Λιμενική Αρχή την τάξη όταν δεν προβλέπεται από τη νομοθεσία η εφαρμογή και τήρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας εντός των τουριστικών λιμένων;
- Υπάρχουν κίνητρα για επενδύσεις σε μαρίνες;
- Λόγω γραφειοκρατίας και της μεγάλης διάρκειας επίλυσης των θεμάτων προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας καταλήγουμε να χρειάζονται χρόνια ολόκληρα για την αδειοδότηση και κατασκευή μιας νέας μαρίνας στην Ελλάδα ενώ στην Τουρκία γίνονται μέσα σε μερικούς μήνες.
Για να είναι βιώσιμες οι επενδύσεις έργων και διαχείρισης μαρινών πρέπει να είναι λογικές οι οικονομικές υποχρεώσεις προς το Δημόσιο. Ειδικά οι επαρχιακές μαρίνες έχουν πληρότητα 50-80% αλλά το χειμώνα έχουν μόνο 10-20%. Τα μικρά σκάφη φυλάσσονται σε ιδιόκτητες εγκαταστάσεις και ξαναπέφτουν στο νερό το καλοκαίρι. Πώς μπορεί μία τέτοια μαρίνα να κρατήσει σε ανταγωνιστικό επίπεδο τις υπηρεσίες της όταν επιπλέον έχει βαρύ ενοίκιο να πληρώνει κάθε χρόνο?
- Η υψηλή φορολογία και εισφορές είναι ανασταλτικός παράγοντας ανάπτυξης;
Δεν είναι μόνο ο ΦΠΑ 23% που είναι ο υψηλότερος στην Ευρώπη. Είναι οι έκτακτες εισφορές και οι ειδικοί φόροι που αποφασίστηκαν τον Αύγουστο του 2009 – διατηρείται η ελπίδα ότι με το υπό ψήφιση σχέδιο νόμου του ΥΘΥΝΑΛ θα καταργηθούν οι αντίστοιχες διατάξεις – οι οποίοι αποτέλεσαν την αιτία σημαντικής απώλειας ιδιωτικών κυρίως σκαφών από τη χώρα μας και μείωσης, η οποία έως σήμερα αγγίζει το 25% της δυναμικότητας των ελληνικών μαρινών πανελλαδικά.
Οι ανταποδοτικές επίσης εισφορές που ισχύουν για τα ιδιωτικά σκάφη με νηολόγηση εκτός ευρωπαϊκής ζώνης σε συνδυασμό με τις γραφειοκρατικές διατυπώσεις για την παραμονή τους σε ελληνικό λιμένα αποτελούν αντικίνητρο ελλιμενισμού των σκαφών στην Ελλάδα και αποτρέπουν τις επιχειρηματικές δραστηριότητες στο χώρο του yachting.
Συνέντευξη του Σταύρου Κατσικάδη
στον Μηνά Τσαμόπουλο
για το Πρώτο ΘΕΜΑ
Αναδημοσίευση
ΑΠΟ-marinews.gr
- Κύριε Κατσικάδη υπάρχουν διαμαρτυρίες για τα ακριβά τιμολόγια στις Μαρίνες που διώχνουν τα σκάφη από την Ελλάδα. Ποια είναι η θέση σας;
Τα τιμολόγια των μαρινών στην Ελλάδα δεν είναι ακριβά. Ποικίλουν ανάλογα με το επίπεδο και την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρουν στα σκάφη, αλλά ακόμη και στις πιο ακριβές ελληνικές μαρίνες οι χρεώσεις είναι λογικές.
Όταν το parking ενός ΙΧ αυτοκινήτου στην Αθήνα κοστίζει κατά μέσο όρο 200 ευρώ το μήνα και ο ελλιμενισμός ενός σκάφους μήκους 10 μέτρων σε μαρίνα της Αττικής που παρέχει ποικίλες υπηρεσίες κοστίζει 175 ευρώ το μήνα, τότε σε ποια ακριβά τιμολόγια αναφερόμαστε;
Εάν τώρα συγκρίνουμε τα τιμολόγια των ελληνικών μαρινών με τα τιμολόγια του εξωτερικού, κατά μέσο όρο είμαστε πιο φθηνοί όχι μόνο από τις ευρωπαικές μαρίνες αλλά και από πολλές μαρίνες των τουρκικών παραλίων.
- Τι προβλήματα αντιμετωπίζουν οι Μαρίνες στην Ελλάδα;
Τα προβλήματα του κλάδου είναι αρκετά και σύνθετα και μπορούν να κατηγοριοποιηθούν ως εξής:
1. Θεσμικό πλαίσιο που χρειάζεται ανανέωση.
α. Ο βασικός νόμος 2160/93 πρέπει να τροποποιηθεί ενσωματώνοντας τις σημερινές ανάγκες δημιουργίας, αδειοδότησης και λειτουργίας σύγχρονων τουριστικών λιμένων.
Παράδειγμα αποτελεί η ανάγκη για δημιουργία και λειτουργία χώρων στάθμευσης στις μαρίνες για λόγους κυκλοφοριακής ευταξίας και ασφάλειας. Αναμένεται η διυπουργική απόφαση από το Υ.Θ.Υ.Ν.ΑΛ. και το Υ.Μ.Ε. που θα επιτρέπει την ίδρυση και λειτουργία τέτοιων χώρων.
Άλλο παράδειγμα αποτελεί η ισχύουσα απαγόρευση λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων σε τουριστικούς λιμένες με διευρυμένο ωράριο. Δεν είναι δυνατόν να μην εξυπηρετείται το σκάφος αναψυχής από το εξωτερικό όταν επισκέπτεται τουριστικό λιμένα της Αθήνας κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου.
β. Οι όροι διαχείρισης, εποπτείας και οι κανονισμοί λειτουργίας πρέπει να βασίζονται σε κριτήρια ισονομίας, θεμιτού και ελεύθερου ανταγωνισμού.
Για παράδειγμα οι τιμοκατάλογοι των μαρινών εγκρίνονται με υπουργική απόφαση ανά μαρίνα ενώ σε συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού θα έπρεπε να διαμορφώνονται από τον φορέα διαχείρισης της μαρίνας όπως ακριβώς γίνεται με τον τιμοκατάλογο των ξενοδοχείων και τους ναύλους των τουριστικών σκαφών.
Ταυτόχρονα, οι τιμές στις επαρχιακές μαρίνες που διαχειρίζονται τα Λιμενικά Ταμεία καθορίζονται πάλι από δημόσιους φορείς και μάλιστα σε τόσο χαμηλά επίπεδα που δημιουργούνται συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού για τις οργανωμένες μαρίνες που είναι υποχρεωμένες να καταβάλλουν μεγάλο ετήσιο μίσθωμα στο κράτος.
γ. Θέσπιση κανονιστικών διατάξεων που θα βοηθήσουν στην ομαλή λειτουργία. Πώς μπορεί να εφαρμόσει η Λιμενική Αρχή την τάξη όταν δεν προβλέπεται από τη νομοθεσία η εφαρμογή και τήρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας εντός των τουριστικών λιμένων;
- Υπάρχουν κίνητρα για επενδύσεις σε μαρίνες;
- Λόγω γραφειοκρατίας και της μεγάλης διάρκειας επίλυσης των θεμάτων προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας καταλήγουμε να χρειάζονται χρόνια ολόκληρα για την αδειοδότηση και κατασκευή μιας νέας μαρίνας στην Ελλάδα ενώ στην Τουρκία γίνονται μέσα σε μερικούς μήνες.
Για να είναι βιώσιμες οι επενδύσεις έργων και διαχείρισης μαρινών πρέπει να είναι λογικές οι οικονομικές υποχρεώσεις προς το Δημόσιο. Ειδικά οι επαρχιακές μαρίνες έχουν πληρότητα 50-80% αλλά το χειμώνα έχουν μόνο 10-20%. Τα μικρά σκάφη φυλάσσονται σε ιδιόκτητες εγκαταστάσεις και ξαναπέφτουν στο νερό το καλοκαίρι. Πώς μπορεί μία τέτοια μαρίνα να κρατήσει σε ανταγωνιστικό επίπεδο τις υπηρεσίες της όταν επιπλέον έχει βαρύ ενοίκιο να πληρώνει κάθε χρόνο?
- Η υψηλή φορολογία και εισφορές είναι ανασταλτικός παράγοντας ανάπτυξης;
Δεν είναι μόνο ο ΦΠΑ 23% που είναι ο υψηλότερος στην Ευρώπη. Είναι οι έκτακτες εισφορές και οι ειδικοί φόροι που αποφασίστηκαν τον Αύγουστο του 2009 – διατηρείται η ελπίδα ότι με το υπό ψήφιση σχέδιο νόμου του ΥΘΥΝΑΛ θα καταργηθούν οι αντίστοιχες διατάξεις – οι οποίοι αποτέλεσαν την αιτία σημαντικής απώλειας ιδιωτικών κυρίως σκαφών από τη χώρα μας και μείωσης, η οποία έως σήμερα αγγίζει το 25% της δυναμικότητας των ελληνικών μαρινών πανελλαδικά.
Οι ανταποδοτικές επίσης εισφορές που ισχύουν για τα ιδιωτικά σκάφη με νηολόγηση εκτός ευρωπαϊκής ζώνης σε συνδυασμό με τις γραφειοκρατικές διατυπώσεις για την παραμονή τους σε ελληνικό λιμένα αποτελούν αντικίνητρο ελλιμενισμού των σκαφών στην Ελλάδα και αποτρέπουν τις επιχειρηματικές δραστηριότητες στο χώρο του yachting.
Συνέντευξη του Σταύρου Κατσικάδη
στον Μηνά Τσαμόπουλο
για το Πρώτο ΘΕΜΑ
Αναδημοσίευση
ΑΠΟ-marinews.gr