Σε μια φράση του μεγάλου Έλληνα εικαστικού Γιάννη Τσαρούχη, σύμφωνα με την οποία «στην Ελλάδα, είσαι ότι δηλώσεις», ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κ. Θεόδωρος Βενιάμης συνέπτυξε όλη την παραφιλολογία που έχει αναπτυχθεί εδώ και πολύ καιρό στην Ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα αναφορικά με τον ρόλο εξω - θεσμικών παραγόντων στα ζητήματα της πρώτης ναυτιλιακής βιομηχανίας του πλανήτη.
Ο κ. Βενιάμης μιλώντας τη περασμένη Παρασκευή το βράδυ, στην διάρκεια της εκδήλωσης του εορτασμού της «Ημέρας του Ελληνικού Εμπορικού Ναυτικού», είχε απέναντι του ένα κοινό το οποίο αποτελούνταν από σχεδόν 1.000 ναυτιλιακούς παράγοντες της χώρας, αλλά και άλλους πολιτικούς και οικονομικούς παράγοντες, οι οποίοι και τον χειροκρότησαν θερμά όταν τον άκουσαν να μη μασά τα λόγια του, αλλά να αποδίδει με ευθύ και ξεκάθαρο λόγο τις ευθύνες όπου αναλογούν για την διάλυση του θεσμικού ναυτιλιακού φορέα του χώρας, του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.
«Οι παρεμβάσεις (της Πολιτείας) για την όποια στήριξή της ναυτιλίας», είπε ο κ. Βενιάμης, «πρέπει να είναι τόσες και τέτοιες που να ανοίγουν νέους δρόμους και προ πάντων να μη κλείνουν τους παλιούς και δοκιμασμένους.
Η περίπτωση των άστοχων πειραματισμών στον διοικητικό φορέα του κλάδου, πρέπει να γίνει παράδειγμα προς αποφυγή.
Γιατί και το παρόν και το μέλλον της ναυτιλίας, έχουν ανάγκη από ισχυρά διοικητικά μετόπισθεν, όχι μόνο για τις καθημερινές λειτουργικές ανάγκες της και για την διατήρηση των δεσμών της με τον τόπο, αλλά και για την προστασία των ζωτικών της συμφερόντων στον διεθνή διάλογο.
Εκεί, που ούτε ο τυπικός γραφειοκράτης της στεριάς, ούτε ο φορέας κάποιων συγκεχυμένων θεωρητικών γνώσεων, μπορούν να σταθούν και να τα βγάλουν πέρα.
Όταν μάλιστα υποκαθιστούν αυθαίρετα, την ειδική γνώση του έμπειρου στελέχους του Λιμενικού Σώματος. Επομένως», τόνισε, «οι φιλόδοξες επιδιώξεις κάποιων κυρίων καθηγητών, για μας, είναι εκτός τόπου και χρόνου. Θα έλεγα μάλιστα ότι είναι επιζήμιες και για αυτό απαράδεκτες».
Αναλυτικότερα ο κ. Βενιάμης είπε τα ακόλουθα:
«Θα μου επιτρέψετε να ξεκινήσω τον χαιρετισμό μου στη σημερινή εκδήλωση, με μια προσωπική άποψη για το τι είναι ακριβώς, η Μεγάλη Ελληνική Ναυτιλία που τις τελευταίες δεκαετίες προκαλεί το αμείωτο ενδιαφέρον, την εκτίμηση, τον θαυμασμό αλλά και σε ορισμένες περιπτώσεις, τον δικαιολογημένο σκεπτικισμό της διεθνούς κοινότητας, για το πώς και από πού προέκυψε αυτό το καθαρώς ελληνικό επίτευγμα.
Η απλή αξιολόγηση των δεδομένων, φαίνεται να μην απαντά στη κοινή λογική και να μην πείθει τον ορθολογισμό της επιστήμης.
Κυρίες και Κύριοι,
Η Ναυτιλία των Ελλήνων, πέραν από τον μεγάλο στόλο - το μεγαλύτερο στην Ευρωπαϊκή Ένωση και από τους μεγαλύτερους και τους πιο σύγχρονους στον κόσμο - που έχει θέσει στην υπηρεσία του διεθνούς εμπορίου, πέραν από τον όγκο των ναυπηγήσεων, των κεφαλαίων που επενδύονται, της συναλλαγματικής προσόδου, των ευκαιριών απασχόλησης δηλαδή, πέραν από τους αριθμούς και τις στατιστικές που απεικονίζουν τα εντυπωσιακά μεγέθη της, είναι και κάτι άλλο.
Αυτό που βρίσκεται στον πυρήνα της διαχρονικής υπόστασης και αντοχής της. Είναι, η μακραίωνη παράδοση που έχει δημιουργήσει τον απαράμιλλο Έλληνα ναυτικό και τον ικανό Έλληνα καραβοκύρη, με το ισχυρό ένστικτο του ναυτικού επιχειρείν.
Με άλλα λόγια, είναι πρώτα ψυχή και μετά τα άλλα, τα μεγάλα, εντυπωσιακά και πράγματι, αξιοθαύμαστα.
Με αυτή την οπτική πιστεύω, ότι οφείλει η πατρίδα να στηρίζει το πλοίο και τους ανθρώπους του, εάν θέλει να παραμένει ηγέτιδα ναυτική δύναμη ειρήνης στον σύγχρονο Κόσμο.
Κυρίες και Κύριοι,
Το σήμερα της Ναυτιλίας των Ελλήνων είναι εντυπωσιακό. Αλλά περισσότερο δύσκολο από το χθες, και ενδεχομένως, πιο εύκολο από το αύριο.
Το ρευστό διεθνές περιβάλλον, η ορμή μιας μεταβατικής εποχής στο πεδίο της πολιτικής, της οικονομίας, του περιβάλλοντος, αλλά και στο πεδίο της τεχνολογίας όταν αυτή αιφνιδίως υποτροπιάζει, κάνει τον Έλληνα της θάλασσας δεινό μαχητή στο απέραντο μέτωπο των ωκεανών, όπου δίνεται η καθημερινή μάχη για την ευημερία, την ειρήνη και τον πολιτισμό του πλανήτη.
Εάν δούμε με αυτό το πρίσμα τα θέματα της Μεγάλης Ελληνικής Ναυτιλίας, τότε Χρειάζεται λοιπόν προσοχή, γιατί στο διεθνές περιβάλλον δεν ισχύει αυτό που λέγεται, ότι « στην Ελλάδα είσαι αυτό που θα δηλώσεις..».
Βέβαια, δεν μπορούμε να χρεώνουμε στην Πολιτεία μόνο τα λάθη της. Και μάλιστα μπροστά στις εξαιρετικά κρίσιμες δυσκολίες που σήμερα αντιμετωπίζει και που για την υπέρβασή τους, πρέπει όλοι να στρατευθούμε, υπό τον όρο όμως ότι θα διαμορφωθούν οι απαραίτητες συνθήκες αποτελεσματικότητας.
Γιατί οφείλουμε να δεχθούμε ότι μέσα στη δύσκολη αυτή συγκυρία, παραμένει σεβαστός ο ομφάλιος λώρος που συνδέει ναυτιλία και πατρίδα.
Το θεσμικό δηλαδή, πλαίσιο, που έφερε τη χώρα μας στην παγκόσμια ναυτιλιακή πρωτοπορία και το πλοίο, να προσφέρει συνεχώς και αθόρυβα, στην οικονομία και στην κοινωνία, παρά τα αντίθετα που ισχυρίζονται κάποιοι κύκλοι, με αντιπαραγωγική συχνά επιχειρηματικότητα ή και ανεξήγητη ιδεοληψία.
Κυρίες και Κύριοι,
Δεν θα σας κουράσω περισσότερο. Εύχομαι όμως από καρδιάς, κάποτε η «Ημέρα του Ελληνικού Εμπορικού Ναυτικού», η «Ημέρα της Εμπορικής Ναυτιλίας», να μην είναι γιορτή μόνο για τη ναυτική και τη ναυτιλιακή κοινότητα.
Να είναι γιορτή και για ολόκληρο τον λαό της πατρίδας μας. Ας το προσπαθήσουμε. Όλοι».
ΑΠΟ-theseanation.gr
Ο κ. Βενιάμης μιλώντας τη περασμένη Παρασκευή το βράδυ, στην διάρκεια της εκδήλωσης του εορτασμού της «Ημέρας του Ελληνικού Εμπορικού Ναυτικού», είχε απέναντι του ένα κοινό το οποίο αποτελούνταν από σχεδόν 1.000 ναυτιλιακούς παράγοντες της χώρας, αλλά και άλλους πολιτικούς και οικονομικούς παράγοντες, οι οποίοι και τον χειροκρότησαν θερμά όταν τον άκουσαν να μη μασά τα λόγια του, αλλά να αποδίδει με ευθύ και ξεκάθαρο λόγο τις ευθύνες όπου αναλογούν για την διάλυση του θεσμικού ναυτιλιακού φορέα του χώρας, του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.
«Οι παρεμβάσεις (της Πολιτείας) για την όποια στήριξή της ναυτιλίας», είπε ο κ. Βενιάμης, «πρέπει να είναι τόσες και τέτοιες που να ανοίγουν νέους δρόμους και προ πάντων να μη κλείνουν τους παλιούς και δοκιμασμένους.
Η περίπτωση των άστοχων πειραματισμών στον διοικητικό φορέα του κλάδου, πρέπει να γίνει παράδειγμα προς αποφυγή.
Γιατί και το παρόν και το μέλλον της ναυτιλίας, έχουν ανάγκη από ισχυρά διοικητικά μετόπισθεν, όχι μόνο για τις καθημερινές λειτουργικές ανάγκες της και για την διατήρηση των δεσμών της με τον τόπο, αλλά και για την προστασία των ζωτικών της συμφερόντων στον διεθνή διάλογο.
Εκεί, που ούτε ο τυπικός γραφειοκράτης της στεριάς, ούτε ο φορέας κάποιων συγκεχυμένων θεωρητικών γνώσεων, μπορούν να σταθούν και να τα βγάλουν πέρα.
Όταν μάλιστα υποκαθιστούν αυθαίρετα, την ειδική γνώση του έμπειρου στελέχους του Λιμενικού Σώματος. Επομένως», τόνισε, «οι φιλόδοξες επιδιώξεις κάποιων κυρίων καθηγητών, για μας, είναι εκτός τόπου και χρόνου. Θα έλεγα μάλιστα ότι είναι επιζήμιες και για αυτό απαράδεκτες».
Αναλυτικότερα ο κ. Βενιάμης είπε τα ακόλουθα:
«Θα μου επιτρέψετε να ξεκινήσω τον χαιρετισμό μου στη σημερινή εκδήλωση, με μια προσωπική άποψη για το τι είναι ακριβώς, η Μεγάλη Ελληνική Ναυτιλία που τις τελευταίες δεκαετίες προκαλεί το αμείωτο ενδιαφέρον, την εκτίμηση, τον θαυμασμό αλλά και σε ορισμένες περιπτώσεις, τον δικαιολογημένο σκεπτικισμό της διεθνούς κοινότητας, για το πώς και από πού προέκυψε αυτό το καθαρώς ελληνικό επίτευγμα.
Η απλή αξιολόγηση των δεδομένων, φαίνεται να μην απαντά στη κοινή λογική και να μην πείθει τον ορθολογισμό της επιστήμης.
Κυρίες και Κύριοι,
Η Ναυτιλία των Ελλήνων, πέραν από τον μεγάλο στόλο - το μεγαλύτερο στην Ευρωπαϊκή Ένωση και από τους μεγαλύτερους και τους πιο σύγχρονους στον κόσμο - που έχει θέσει στην υπηρεσία του διεθνούς εμπορίου, πέραν από τον όγκο των ναυπηγήσεων, των κεφαλαίων που επενδύονται, της συναλλαγματικής προσόδου, των ευκαιριών απασχόλησης δηλαδή, πέραν από τους αριθμούς και τις στατιστικές που απεικονίζουν τα εντυπωσιακά μεγέθη της, είναι και κάτι άλλο.
Αυτό που βρίσκεται στον πυρήνα της διαχρονικής υπόστασης και αντοχής της. Είναι, η μακραίωνη παράδοση που έχει δημιουργήσει τον απαράμιλλο Έλληνα ναυτικό και τον ικανό Έλληνα καραβοκύρη, με το ισχυρό ένστικτο του ναυτικού επιχειρείν.
Με άλλα λόγια, είναι πρώτα ψυχή και μετά τα άλλα, τα μεγάλα, εντυπωσιακά και πράγματι, αξιοθαύμαστα.
Με αυτή την οπτική πιστεύω, ότι οφείλει η πατρίδα να στηρίζει το πλοίο και τους ανθρώπους του, εάν θέλει να παραμένει ηγέτιδα ναυτική δύναμη ειρήνης στον σύγχρονο Κόσμο.
Κυρίες και Κύριοι,
Το σήμερα της Ναυτιλίας των Ελλήνων είναι εντυπωσιακό. Αλλά περισσότερο δύσκολο από το χθες, και ενδεχομένως, πιο εύκολο από το αύριο.
Το ρευστό διεθνές περιβάλλον, η ορμή μιας μεταβατικής εποχής στο πεδίο της πολιτικής, της οικονομίας, του περιβάλλοντος, αλλά και στο πεδίο της τεχνολογίας όταν αυτή αιφνιδίως υποτροπιάζει, κάνει τον Έλληνα της θάλασσας δεινό μαχητή στο απέραντο μέτωπο των ωκεανών, όπου δίνεται η καθημερινή μάχη για την ευημερία, την ειρήνη και τον πολιτισμό του πλανήτη.
Εάν δούμε με αυτό το πρίσμα τα θέματα της Μεγάλης Ελληνικής Ναυτιλίας, τότε Χρειάζεται λοιπόν προσοχή, γιατί στο διεθνές περιβάλλον δεν ισχύει αυτό που λέγεται, ότι « στην Ελλάδα είσαι αυτό που θα δηλώσεις..».
Βέβαια, δεν μπορούμε να χρεώνουμε στην Πολιτεία μόνο τα λάθη της. Και μάλιστα μπροστά στις εξαιρετικά κρίσιμες δυσκολίες που σήμερα αντιμετωπίζει και που για την υπέρβασή τους, πρέπει όλοι να στρατευθούμε, υπό τον όρο όμως ότι θα διαμορφωθούν οι απαραίτητες συνθήκες αποτελεσματικότητας.
Γιατί οφείλουμε να δεχθούμε ότι μέσα στη δύσκολη αυτή συγκυρία, παραμένει σεβαστός ο ομφάλιος λώρος που συνδέει ναυτιλία και πατρίδα.
Το θεσμικό δηλαδή, πλαίσιο, που έφερε τη χώρα μας στην παγκόσμια ναυτιλιακή πρωτοπορία και το πλοίο, να προσφέρει συνεχώς και αθόρυβα, στην οικονομία και στην κοινωνία, παρά τα αντίθετα που ισχυρίζονται κάποιοι κύκλοι, με αντιπαραγωγική συχνά επιχειρηματικότητα ή και ανεξήγητη ιδεοληψία.
Κυρίες και Κύριοι,
Δεν θα σας κουράσω περισσότερο. Εύχομαι όμως από καρδιάς, κάποτε η «Ημέρα του Ελληνικού Εμπορικού Ναυτικού», η «Ημέρα της Εμπορικής Ναυτιλίας», να μην είναι γιορτή μόνο για τη ναυτική και τη ναυτιλιακή κοινότητα.
Να είναι γιορτή και για ολόκληρο τον λαό της πατρίδας μας. Ας το προσπαθήσουμε. Όλοι».
ΑΠΟ-theseanation.gr