Να υπάρξει, από πλευράς Ευρωπαϊκής Επιτροπής διατύπωση κατευθυντήριων οδηγιών για τις παραχωρήσεις, αλλά και διευκρίνιση των όρων και προϋποθέσεων που επιτρέπουν την παροχή κρατικών ενισχύσεων στους ευρωπαϊκούς λιμένες, ζήτησε ο γενικός γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής του ΥΠΑΑΝ, Θάνος Πάλλης, στο πλαίσιο συνάντησης στις Βρυξέλλες για τη λιμενική πολιτική.
Σημειώνεται ότι, στην Ελλάδα, βρίσκεται σε εξέλιξη ο σχεδιασμός για την ανάπτυξη της λιμενικής βιομηχανίας, μέσω πωλήσεων ποσοστών των λιμανιών της χώρας, αρχής γενομένης από το 23,1% του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά και του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, καθώς και μέσω παραχωρήσεων διάφορων λιμενικών υπηρεσιών σε ιδιώτες.
Η συνάντηση έγινε έπειτα από πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Move), με τη συμμετοχή των υπεύθυνων των κρατών - μελών για τις εθνικές λιμενικές πολιτικές και αντικείμενο τη διαμόρφωση της Ευρωπαϊκής Λιμενικής Πολιτικής. Αποτελεί το πρώτο βήμα της Ε.Ε., μετά τις πρόσφατες ανακοινώσεις του αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και υπεύθυνου επιτρόπου για τις Μεταφορές, Σιμ Κάλλας, στις οποίες είχε αναφέρει ότι «ο στόχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι να καταλήξει έως το 2013 σε ένα σύνολο προτάσεων, που θα επιτρέψει στους ευρωπαϊκούς λιμένες να παραμείνουν ανταγωνιστικοί, ενώ παράλληλα θα ενισχυθεί ο ρόλος τους για την ευρωπαϊκή οικονομία».
Ο κ. Πάλλης καλωσόρισε την πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, επισήμανε τη χρησιμότητά της σε μια μεταβατική περίοδο για το ελληνικό λιμενικό σύστημα και ανέπτυξε τις θέσεις με τις οποίες η ελληνική πλευρά προσέρχεται στο σχετικό διάλογο.
Συγκεκριμένα, με δεδομένη τη μεταρρύθμιση των λιμένων, που βρίσκεται σε εξέλιξη, καθώς και την πρόθεση της ελληνικής κυβέρνησης να ενισχύσει την πολιτική παραχωρήσεων, υποστήριξε την πρόθεση να υπάρξει διατύπωση κατευθυντήριων οδηγιών για τις παραχωρήσεις, αλλά και διευκρίνιση των όρων και προϋποθέσεων που επιτρέπουν την παροχή κρατικών ενισχύσεων στους ευρωπαϊκούς λιμένες.
Η ελληνική πλευρά υποστήριξε, επίσης, τη χρησιμότητα για την ενίσχυση της απλοποίησης των διαδικασιών που απαιτούνται για την ολοκλήρωση των θαλάσσιων μεταφορών, ζητώντας, έκτος των άλλων, να λάβει υπόψη της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τη σημαντική πρόοδο που έχει γίνει στον τομέα της ναυτιλίας, μέσω του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ και των Ηνωμένων Εθνών (Rotterdam rules). Προτεραιότητα δόθηκε στο πρόγραμμα «Blue belt», το οποίο προωθεί ήδη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Θέματα εργασίας
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε και στην αναγκαιότητα να ενισχυθεί ο διάλογος και σε θέματα εργασίας στους λιμένες. Ειδικότερα, διατυπώθηκε η χρησιμότητα να δοθεί έμφαση στην εκπαίδευση των εργαζομένων στους λιμένες και στην πιστοποίηση των εργαζομένων, να ληφθούν υπόψη οι πρόσφατες αποφάσεις διεθνών οργανισμών, όπως ο ILO, για την εκπαίδευση των λιμενεργατών, αλλά και τα θετικά παραδείγματα που προσφέρει η ναυτιλία όσον αφορά στην πιστοποίηση των εργαζομένων (STCW).
Σχετικά με την ενίσχυση του ρόλου των λιμένων στα διευρωπαϊκά δίκτυα, ο κ. Πάλλης διατύπωσε τρία κρίσιμα για την ελληνική πλευρά στοιχεία. Πρώτον, την ανάγκη να υπάρξουν ιδιαίτερες προβλέψεις για την ενίσχυση των περιφερειακών λιμένων, σε μια περίοδο που οι μεταρρυθμίσεις στο μεσογειακό χώρο, και την Ελλάδα ειδικότερα, θα δημιουργήσουν αναπτυξιακές προϋποθέσεις σε σημαντικό αριθμό λιμένων.
Δεύτερον, την ανάγκη της χρηματοδότησης σύνδεσης των λιμενικών υποδομών με τις χερσαίες μεταφορές. Τρίτον, τη σημαντικότατη ανάγκη ειδικών προβλέψεων για τη νησιωτικότητα, ώστε να υπάρξουν ενισχύσεις των κρίσιμων για τη συνοχή της Ε.Ε. νησιωτικών λιμένων.
Τέλος, τόνισε ότι η Γενική Γραμματεία Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής (ΓΓΛΛΠ) καταβάλλει κάθε προσπάθεια για να ενισχυθεί η ενεργός συμμετοχή του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας στη διαμόρφωση των ευρωπαϊκών πολιτικών, με γνώμονα την ενίσχυση του ρόλου των ελληνικών και ευρωπαϊκών λιμένων στην ανάπτυξη των δοκιμαζόμενων εθνικών οικονομιών.
Αποτίμηση 2007 - 2011
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, οι εκπρόσωποι των κρατών - μελών προχώρησαν σε μια κατ' αρχήν αποτίμηση της προσέγγισης που είχε υιοθετήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά την περίοδο 2007 - 2011 και ανταλλαγή απόψεων για τους κύριους άξονες τους οποίους καλείται να καλύψει η Ευρωπαϊκή Λιμενική Πολιτική, στο πλαίσιο της ευρύτερης πολιτικής για τις μεταφορές.
Οι εν λόγω άξονες, οι οποίοι πρωτοδιατυπώθηκαν στη Λευκή Βίβλο για της Μεταφορές, που δημοσιεύθηκε πρόσφατα, συμπεριλαμβάνουν την ενίσχυση της πρόσβασης στην αγορά λιμενικών υπηρεσιών, την ενίσχυση της διαφάνειας στη χρηματοδότηση, τις κρατικές ενισχύσεις που παρέχονται στους λιμένες, με στόχο την αποφυγή παρενεργειών στο λιμενικό ανταγωνισμό, την εσωτερίκευση του εξωτερικού κόστους που παράγουν οι λιμένες, την ενίσχυση του ρόλου των λιμένων ως σημείων εισόδου στον ευρωπαϊκό χώρο και ως τμημάτων των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών.
Ενημέρωση για την εφαρμογή αλλαγών
Ο γενικός γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, Θάνος Πάλλης, είχε συνάντηση με το γενικό γραμματέα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Λιμένων (European Sea Ports Organization-ESPO), Patrick Verhoeven.
Τον ενημέρωσε για την εξέλιξη των μεταρρυθμίσεων που σχεδιάζονται στους ελληνικούς λιμένες. Στάθηκε ιδιαίτερα στην προσπάθεια που γίνεται, ώστε να προωθηθούν οι παραχωρήσεις τερματικών σταθμών σε ιδιώτες, και την έμφαση που δίνεται ώστε οι εν λόγω παραχωρήσεις να συνοδεύονται από την ύπαρξη ισχυρών δημόσιων φορέων διαχείρισης λιμένων, ενώ παρουσίασε τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει προς αυτήν την κατεύθυνση.
Ο κ. Πάλλης αναφέρθηκε επίσης στις προσπάθειες ενίσχυσης του αναπτυξιακού ρόλου που οφείλουν που διαδραματίζουν οι λιμένες σε εθνικό επίπεδο.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και για τη συστηματική προσπάθεια που καταβάλλουν οι διοικήσεις των λιμένων για ενίσχυση της σχέσης τους με την πόλη. Από την πλευρά του, ο κ. P. Verhoeven συνεχάρη την ελληνική αντιπροσωπεία για την πρόσφατη σχετική διάκριση του λιμένα της Θεσσαλονίκης.
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr
ΑΠΟ-marinews.gr