Ο Πειραιάς αποτελεί τον σημαντικότερο λιμένα κρουαζιέρας στην Αν. Μεσόγειο και έναν από τους μεγαλύτερους διεθνώς στην εξυπηρέτηση της κίνησης μεγάλων κρουαζιερόπλοιων. Ο Λιμένας Πειραιά έχει μια ταχύτατη αύξηση την τελευταία 7ετία (ιδίως μετά τη διοργάνωση των Ο.Α του 2004 στην Αθήνα), παρέχει τη δυνατότητα ταυτόχρονου ελλιμενισμού σε 9 κρουαζιερόπλοια και έχει υπερδιπλασιάσει την κίνηση του έτους 2004, με εκτιμώμενη κίνηση για το 2011 άνω των 2,5 εκ. επιβατών.
Εκτιμάται ότι τα αμέσως επόμενα χρόνια, σε συνδυασμό με την επερχόμενη κατάργηση του cabotage, θα ενισχυθεί σημαντικά η διακίνηση επιβατών κρουαζιέρας στον Πειραιά και θα επιτευχθεί σημαντική αύξηση ετήσιας διακίνησης. Η προνομιούχος γεωγραφική θέση που κατέχει η ευρύτερη περιοχή του Πειραιά αλλά και το πλήθος αρχαιολογικών χώρων της χώρας, θα μπορούσαν να καταστήσουν το Λιμένα Πειραιώς τον κύριο τερματικό σταθμό κρουαζιέρας στην περιοχή της Μεσογείου (κέντρο αναχωρήσεων και τερματισμού των κρουαζιερόπλοιων), γεγονός που θα σήμαινε τεράστια οφέλη άμεσα και έμμεσα για τον λιμένα, την ευρύτερη περιοχή και την εθνική οικονομία. Ο στόχος αυτός μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την κατασκευή των απαιτούμενων υποδομών για την εξυπηρέτηση πολύ μεγάλων κρουαζιερόπλοιων, που ναυπηγούνται σήμερα διεθνώς με ταχυτάτους ρυθμούς.
Ο ΟΛΠ επενδύοντας στις τεράστιες δυνατότητες που έχει το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας καθώς επίσης και στη δυναμική ανάπτυξη που παρατηρείται στον τομέα της κρουαζιέρας έχει δρομολογήσει την κατασκευή – επέκταση του νοτίου μετώπου του επιβατικού λιμένα για την δημιουργία 6 νέων θέσεων φιλοξενίας μεγάλων κρουαζιερόπλοιων νέας γενεάς. Οι θέσεις αυτές θα μπορούν να δέχονται τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια που κυκλοφορούν και ναυπηγούνται σήμερα σε όλον τον κόσμο με μήκος που μπορεί να φτάνει ακόμα και τα 400μ.
Τα υπόψη έργα θα προσφέρουν όλες τις σύγχρονες υποδομές για τον ασφαλή και άνετο ελλιμενισμό αυτών των πλωτών πολιτειών (δίκτυα υδροδότησης, αποχέτευσης λυμάτων πλοίων, ρευματοδότησης, δίκτυο οπτικών ινών κλπ). Περιλαμβάνουν την κατασκευή εξωτερικών λιμενικών έργων (κυματοθραυστών) συνολικού μήκους 1700μ. και εσωτερικών λιμενικών έργων (κρηπιδότοιχων) συνολικού μήκους 3.400μ. με ωφέλιμο βάθος 18,00μ. Επίσης θα δημιουργηθούν νέοι χερσαίοι χώροι 160.000τ.μ., στους οποίους προβλέπεται να κατασκευαστεί κατάλληλος επιβατικός σταθμός για την εξυπηρέτηση των επιβατών.
ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΕΡΓΩΝ:
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 230.000.000 € (χωρίς ΦΠΑ). Στον προϋπολογισμό περιλαμβάνονται τα πάσης φύσεως έργα πλην του κτιρίου των επιβατικών σταθμών.
ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ:
Το έργο προβλέπεται να κατασκευαστεί σε 4 έτη (2 φάσεις). Η Α΄ φάση που αφορά την κατασκευή 3 θέσεων (2 έτη) και η Β΄ φάση αφορά την κατασκευή των υπόλοιπων 3 θέσεων (2 έτη).
ΦΑΣΗ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ
1. Το έργο έχει ενταχθεί στο 5ετές επενδυτικό πρόγραμμα του Ο.Λ.Π. Α.Ε. 2011-2015 που έχει εγκριθεί ομόφωνα σε Διυπουργική Επιτροπή υπό τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης Θ. Πάγκαλο, όπου συμμετείχαν και όλοι οι φορείς Αυτοδιοίκησης (Περιφερειακής, Νομαρχιακής και Δημοτικής) της ευρύτερης περιοχής.
2. Λόγω του μεγέθους του έργου, κρίθηκε σκόπιμο να μελετηθεί η συμπεριφορά του επί φυσικού μοντέλου υπό κλίμακα σε Υδροδυναμικό Εργαστήριο, ώστε να αναγνωριστούν και να αντιμετωπιστούν όλα τα προβλήματα που ενδέχεται να ανακύψουν κατά το στάδιο της κατασκευής και λειτουργίας του. Μετά από πρόσκληση ενδιαφέροντος η ανωτέρω μελέτη ανατέθηκε στο Εργαστήριο Λιμενικών του Ε.Μ.Π σε συνεργασία με τη σχολή ναυπηγών Μηχανικών του Ε.Μ.Π. ώστε πλην του φυσικού μοντέλου του Λιμένα, να υπάρξει και φυσική προσομοίωση των πλοίων που θα εξυπηρετηθούν σε αυτόν.
Μετά την ολοκλήρωση της μελέτης, εξήχθη το συμπέρασμα ότι τα προτεινόμενα έργα εξυπηρετούν τις ανάγκες για τις οποίες σχεδιάστηκαν και είναι λειτουργικά, επίσης δεν επιδρούν στο κυματικό κλίμα της ευρύτερης περιοχής και δεν δημιουργούν προβλήματα στην θαλάσσια κυκλοφορία. Δημιουργούνται δηλαδή όλες οι συνθήκες για τον ασφαλή και άνετο ελλιμενισμό των κρουαζιεροπλοίων, αλλά και της απρόσκοπτης ναυσιπλοΐας προς τον Εμπορικό και Κεντρικό Λιμένα Πειραιά.
3. Εκπονήθηκε η μελέτη σχέσεων ωφελειών – κόστους (COST –BENEFIT), από την Τράπεζα Πειραιώς, όπου προέκυψε η αποτελεσματικότητα του έργου όσον αφορά τους οικονομικούς δείκτες.
4. Εκπονήθηκε η μελέτη περιβαλλοντικών Επιπτώσεων από εξειδικευμένο στον τομέα αυτόν μελετητικό γραφείο και εγκρίθηκε η σκοπιμότητα εκτέλεσης του έργου, ομόφωνα από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) με την 02/18-04-2011 απόφαση της.
Επίσης εκπονήθηκε συνολική κυκλοφοριακή μελέτη, από ειδικό μελετητικό γραφείο, για τα έργα του ΟΛΠ ΑΕ στην ευρύτερη περιοχή εξυπηρέτησης κρουαζιεροπλοίων, όπου προέκυψαν αποδεκτοί κυκλοφοριακοί φόρτοι λόγω της συγκεκριμένης δραστηριότητας.
Σε συνέχεια των ως άνω, εξεδόθη η υπ’ αρίθμ. 205482/25-11-2011 περιβαλλοντική έγκριση του Υπουργείου Περιβάλλοντος (ΥΠΕΚΑ).
5. Συντάθηκαν από τις τεχνικές υπηρεσίες του ΟΛΠ ΑΕ οι τεχνικές μελέτες του έργου σε οριστική φάση.
ΑΠΟ-marinews.gr