Η ναυτιλιακή κοινότητα αναμένει από την κυβέρνηση να κινηθεί στο θέμα της επανίδρυσης του υπουργείου.
Το σενάριο της ενδεχόμενης επανασύστασης του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, σενάριο που αναζωπυρώθηκε μετά την προχθεσινή συνάντηση του πρωθυπουργού, Λουκά Παπαδήμου, με το προεδρείο της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών ΕΕΕ , κυριάρχησε στη χθεσινή εκδήλωση κοπής της πρωτοχρονιάτικης πίττας του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος ΝΕΕ .
Η ποντοπόρος ναυτιλία προσφέρει σταθερά και ανέξοδα 15 με 19 δισεκατομμύρια ευρώ συνάλλαγμα στην ελληνική οικονομία ετησίως και δημιουργεί το 75% αυτών των θέσεων εργασίας. |
Ολοι σχεδόν οι ομιλητές τόνισαν την αναγκαιότητα επανασύστασης του υπουργείου και εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για τη διαφαινόμενη θετική στάση του πρωθυπουργού στο «μοναδικό αίτημα της ναυτιλίας», την επαναδημιουργία του ΥΕΝ
Είναι χαρακτηριστικό ότι και πρώην υπουργοί του ΠΑΣΟΚ όπως ο πρώην υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, Γιάννης Διαμαντίδης, αποκάλυψαν ότι είχαν εισηγηθεί, ενώ ήταν υπουργοί, την επανασύσταση του ΥΕΝ συνδεδεμένου με το Λιμενικό Σώμα στον πρώην πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου.
«Αποκρυπτογράφηση»
Ο υφυπουργός Ανάπτυξης, Αδωνις Γεωργιάδης, εκτίμησε, «αποκρυπτογραφώντας», όπως είπε χαρακτηριστικά, τις δηλώσεις του προέδρου της ΕΕΕ, μετά τη συνάντησή του με τον πρωθυπουργό, ότι «είμαστε πολύ κοντά στην απόκτηση εκείνων των εργαλείων που θα δώσουν νέα ώθηση στην ελληνική ναυτιλία», υπονοώντας την επανίδρυση του ΥΕΝ.
Στην ομιλία του, ο πρόεδρος του ΝΕΕ, Γιώργος Γράτσος, απέφυγε να αναφερθεί συγκεκριμένα στο θέμα του υπουργείου, σημείωσε ωστόσο ότι «σε αυτό το ζοφερό περιβάλλον, η μόνη σταθερή πρωτιά της ελληνικής οικονομίας είναι η δυναμική ελληνική ναυτιλία, που αποτελεί σημείο αναφοράς. Αυτή σήμερα προβάλλει την Ελλάδα».
Η ελληνική ναυτιλία και οι εκπρόσωποί της θεωρούνται στρατηγικοί εταίροι στις μεταφορές, κυρίως πρώτων υλών, τροφίμων και καυσίμων, των μεγαλυτέρων οικονομιών του κόσμου, γεγονός που, σύμφωνα με τον κ. Γράτσο, «προσδίδει διαπραγματευτική δύναμη στην Ελλάδα».
Γιώργος Γράτσος, Πρόεδρος του ΝΕΕ: «Σε αυτό το ζοφερό περιβάλλον, η μόνη σταθερή πρωτιά της ελληνικής οικονομίας είναι η δυναμική ελληνική ναυτιλία». |
Ο πρόεδρος του ΝΕΕ σημείωσε, ακόμη, ότι η ναυτιλία, σε όλες της τις μορφές, δημιουργεί περί τις 400.000 άμεσα και έμμεσα εξαρτώμενες θέσεις εργασίας. Η ποντοπόρος ναυτιλία προσφέρει σταθερά και ανέξοδα 15 με 19 δισεκατομμύρια ευρώ συνάλλαγμα στην ελληνική οικονομία ετησίως και δημιουργεί το 75% αυτών των θέσεων εργασίας.
Με παράδειγμα την ποντοπόρο μας ναυτιλία, θα έπρεπε η Ελλάδα να «αγκαλιάσει» την αντίληψη μιας μοντέρνας, λειτουργικής και δυναμικής οικονομίας της αγοράς, υπογράμμισε ο κ. Γράτσος και υπογράμμισε την ανάγκη η πολιτεία να αφήσει «χιλιάδες λουλούδια να ανθίσουν». Ετσι θα έρθει η «άνοιξη» της ελληνικής οικονομίας, για να μπορέσουμε να αναστρέψουμε το σημερινό απαισιόδοξο κλίμα και να δημιουργηθούν νέες, ανταγωνιστικές θέσεις εργασίας, τόνισε.
Σύμφωνα με το Ναυτικό Επιμελητήριο, με κατάλληλο λειτουργικό σύστημα, βασισμένο στην πρωτοπορία της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας και τον υγιή ανταγωνισμό, η Ελλάδα θα μπορούσε να αναπτυχθεί σε πολιτιστικό, τουριστικό, οικονομικό, ναυτιλιακό και διαμετακομιστικό κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου. Οι σημερινές συγκυρίες μάς ευνοούν στην κατεύθυνση αυτή, είπε ο κ. Γράτσος.
Στη συνέχεια, ο πρόεδρος του ΝΕΕ αναφέρθηκε στους επιμέρους τομείς ναυτιλιακής και παραναυτιλιακής δραστηριότητας, όπως είναι η ακτοπλοΐα, η επιβατηγός ναυτιλία η ναυπηγοεπισκευή κ.λπ, σημειώνοντας, μεταξύ άλλων, ότι τα λιμάνια υποδοχής κρουαζιερόπλοιων πρέπει να έχουν γρήγορη πρόσβαση σε αεροδρόμια και τουριστικά αξιοθέατα, άλλως δεν θα προσελκύσουν πλοία.
Για τα μικρά φορτηγά πλοία, προειδοποίησε ότι ο στόλος τους γηράσκει επικίνδυνα και βαίνει προς απαξίωση. Αυτό είναι κρίμα, ιδίως τέτοιες εποχές. Οπως πάει, δεν θα μπορεί σε λίγο να εξυπηρετήσει πια τα νησιά μας, είπε ο ομιλητής.
Αναφερόμενος στα σκάφη αναψυχής, είπε ότι, με τη νομοθετική ρύθμιση του 2009, έφυγαν σε γειτονικές χώρες περίπου το 25% των σκαφών που ελλιμενίζονταν σε ελληνικές μαρίνες, κυρίως ξένων ιδιοκτητών, προκαλώντας μεγάλη ζημιά στην οικονομία.
Τα λιμάνια
Για τα λιμάνια, ο κ. Γράτσος σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι το ΝΕΕ για χρόνια προτρέπει τη δημιουργία της Ελλάδας ως διαμετακομιστικού κέντρου της Ανατολικής Μεσογείου, πράγμα που προϋποθέτει καλές σιδηροδρομικές και οδικές προσβάσεις.
Ακόμη, επανέλαβε ότι δεν είναι λογικό να παράγει η ναυπηγοεπισκευή στην Ευρώπη και να έχει ουσιαστικά χρεοκοπήσει στην πατρίδα του εφοπλισμού. Κατεστημένες νοοτροπίες έκαναν και εδώ το «θαύμα» τους, ανεβάζοντας το μεικτό κόστος εργασίας στα 214 ευρώ ημερησίως, με εργασία 27,5 ωρών την εβδομάδα. Αυτός ο συνδυασμός, μόνο ανάπτυξη δεν φέρνει. Ποιες δυνάμεις, αλήθεια, θέλουν την απαξίωση της ναυπηγοεπισκευής στην Ελλάδα, αναρωτήθηκε ο κ. Γράτσος.
Τέλος, σε ό,τι αφορά τη ναυτική εκπαίδευση, τόνισε ότι τη ναυτική τεχνογνωσία την έχουν κυρίως οι αξιωματικοί. Με αυτήν κρατιέται η ναυτιλία στην Ελλάδα, πρόσθεσε ο κ. Γράτσος και ζήτησε την αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης, ώστε να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα των Ελλήνων αξιωματικών.
Οψιμοι υποστηρικτές του ΥΕΝ
Για όψιμους υποστηρικτές έκανε λόγο ο υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης, Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας, Γιάννης Πλακιωτάκης, σχολιάζοντας τις τοποθετήσεις περί αναγκαιότητας επανίδρυσης του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.
«Μου έκανε σήμερα ιδιαίτερη εντύπωση που βρέθηκαν τόσοι όψιμοι υποστηρικτές της αναγκαιότητας ύπαρξης του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Χρειάστηκαν μόλις δυόμισι χρόνια, για να κατανοήσουν το αυτονόητο», τόνισε σε δήλωσή του αμέσως μετά την εκδήλωση του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, στην οποία παρέστη και χαιρέτισε ο κ. Πλακιωτάκης.
Ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, μιλώντας στο ΝΕΕ, ευχήθηκε, το 2012, η εμπορική ναυτιλία να πάρει τη θέση και την προτεραιότητα που της αρμόζει και υπενθύμισε ότι «ηΝέα Δημοκρατία και ο πρόεδρός της, Αντώνης Σαμαράς, από την πρώτη στιγμή δεσμεύθηκαν τόσο για την επανίδρυση του υπουργείου, όσο και την επανασύνδεσή του με το Λιμενικό Σώμα, και μάλιστα με αναβαθμισμένο ρόλο υπό την άμεση εποπτεία του πρωθυπουργού».
Οπως είπε χαρακτηριστικά, εάν χρειασθούν μόνο πέντε υπουργεία, το ένα θα είναι της ναυτιλίας, το άλλο του τουρισμού και τα υπόλοιπα τρία για όλες τις άλλες κρατικές δραστηριότητες.
Δεκαπλάσια τα οφέλη από τη μείωση του ΦΠΑ στην ακτοπλοΐα
Για κάθε ένα ευρώ που κόβεται από το ΦΠΑ του ακτοπλοϊκού εισιτήριου, το κράτος κερδίζει κατά προσέγγιση 10 ευρώ από ΦΠΑ στις δαπάνες των τουριστών.
Επίσης, μία προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας που αφορά στην οργανική σύνθεση των πληρωμάτων στα επίπεδα όσων προβλέπουν οι διεθνείς συμβάσεις (STCW), θα επιφέρει μείωση του κόστους της επάνδρωσης και μείωση της τιμής των εισιτηρίων από περίπου 11% -18%, ανάλογα τα πλοία.
Στα δύο αυτά συμπεράσματα καταλήγει μελέτη του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΝΕΕ) για την ακτοπλοΐα, όπως αποκάλυψε, μιλώντας στην εκδήλωση του Επιμελητηρίου, ο πρόεδρος του Γιώργος Γράτσος.
Το ΝΕΕ, στη μελέτη του, επισημαίνει ότι το υψηλό κόστος μετάβασης στα νησιά δρα ανασταλτικά, στην ακτοπλοϊκή κίνηση, τόσο ως προς τους τακτικά ταξιδεύοντες (κάτοικοι, ιδιοκτήτες εξοχικών, εμπορευόμενοι) όσο και ως προς τους ξένους τουρίστες. Αυτό έχει καταστρεπτικές συνέπειες στην οικονομία του κάθε νησιού, αλλά και στην ακτοπλοΐα.
Το ΝΕΕ ζητεί άμεση μείωση του ΦΠΑ στις ακτοπλοϊκές μεταφορές οχημάτων κατά είκοσι ποσοστιαίες μονάδες και κατάργηση του ΦΠΑ στο εισιτήριο επιβατών, όπως και απαλλαγή του εισιτήριου από κάθε είδους μη ανταποδοτικά τέλη για μείωση του κοστολογικού μειονεκτήματος των νησιών.
Η κατάργηση του ΦΠΑ στα εισιτήρια επιβατών δίνει ένα περιθώριο μείωσης του εισιτήριου κατά 13%, ενώ η κατάργηση των μη ανταποδοτικών τελών δύναται να δώσει άλλο ένα 7%.
Επίσης, σε ό,τι αφορά την εφαρμογή της STCW σε συνδυασμό με την κατάργηση της ελληνομάθειας (υποχρέωση των πληρωμάτων να γνωρίζουν ελληνικά), θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του κόστους της επάνδρωσης κατά 33%-55%. Ετσι θα μειωθεί η τιμή των εισιτηρίων από περίπου 11% στα ταχύπλοα έως 18% στα συμβατικά πλοία, με αποτέλεσμα την αύξηση της επιβατικής/τουριστικής κίνησης.
Πάντως, σε ό,τι αφορά την πρόταση περί οργανικών συνθέσεων, η οποία αναμένεται να συναντήσει την έντονη αντίδραση των ναυτεργατικών οργανώσεων, το ΝΕΕ παραδέχεται ότι θα υπάρχει απώλεια θέσεων εργασίας, κυρίως στο ξενοδοχειακό προσωπικό των πλοίων, ωστόσο αναφέρει ότι μπορεί να δημιουργηθούν πολλαπλάσιες θέσεις εργασίας στα νησιά.