ΔΑΚΗΣ IΩΑΝΝΟΥ: Ψάχνει για το αντίδοτο της κρίσης στην ενέργεια


Το φωτοβολταϊκό στη Μεγαλόπολη και η στήριξη των Κινέζων, η αντεπίθεση σε φυσικό αέριο και ΑΠΕ με την Sorgenia. Η «μόνιμη» συνεργασία με Μπόμπολα και τα έργα-ενέσεις

Ανάμεικτα είναι τα χρώματα στον επιχειρηματικό «καμβά» του μεγαλοκατασκευαστή Δάκη Ιωάννου.
Γκρίζα στον τομέα των κατασκευών εξαιτίας της ανομβρίας νέων έργων και των εμπλοκών στους μεγαλύτερους οδικούς άξονες, σε τρεις εκ των οποίων συμμετέχει και η J&P Άβαξ (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Μορέας και Ολυμπία Οδός), πιο φωτεινά στα projects που έχει αναλάβει ο επιχειρηματίας στην ιδιαίτερη πατρίδα του, την Κύπρο, αλλά και στον κλάδο της ενέργειας, όπου θέλει να κερδίσει το χαμένο έδαφος έναντι των ισχυρών αντιπάλων του. Νεωτεριστής εκ φύσεως ο Δάκης Ιωάννου, άρα και δεκτικός στις καινοτόμες ιδέες, μπορεί και αφουγκράζεται τις ευκαιρίες που γεννιούνται και ακόμη και μέσα στην κρίση ψάχνει πάντα το «αντίδοτο» που θα μεταδώσει «αέρα» αισιοδοξίας στις πιο δύσκολες στιγμές του επιχειρείν. Την ώρα λοιπόν που οι «χρυσές εποχές» των κατασκευών εντός των ελληνικών τειχών φαίνεται να έχουν περάσει στο παρελθόν και ο όμιλός του σημείωσε πτώση κερδών κοντά στο 82% στα 1,99 εκατ. ευρώ από 10 εκατ. πέρυσι, ο Ελληνοκύπριος επιχειρηματίας βρήκε το «αντίδοτο» στην ενέργεια, έχοντας αποφασίσει να κάνει μια δυναμική στροφή προς αυτήν, αξιοποιώντας και την ισχυρή συμμαχία του με τους Ιταλούς της Sorgenia.

Κάποιοι είπαν πως ο μεγαλοκατασκευαστής άργησε να επενδύσει στον ενεργειακό «νυμφώνα», χάνοντας πολύτιμο χρόνο και αφήνοντας χώρο στους αντιπάλους του. Άλλοι ότι περίμενε την κατάλληλη χρονική συγκυρία. Μια συγκυρία ωστόσο στην οποία έχει... βάλει την υπογραφή της η οικονομική κρίση και επίσπευσε την ολοκληρωτική αντεπίθεση που ετοιμάζει ο «Mr J&P Άβαξ» κυρίως στους τομείς του φυσικού αερίου και του ηλεκτρισμού από ΑΠΕ, ενεργοποιώντας την εταιρεία Volterra, που ίδρυσε πριν από έναν χρόνο περίπου μαζί με την Sorgenia.

Μια εταιρία που είχε μείνει για πολύ καιρό «ανενεργή», καθώς, ο κύκλος εργασιών του ομίλου στον τομέα της ενέργειας πέρυσι ανερχόταν μόλις στα 7 εκατ. ευρώ. Παρά το γεγονός ότι σχεδόν αμέσως μετά την ίδρυσή της είχε λάβει άδεια προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας ισχύος 300 MW και είχαν προγραμματιστεί επενδύσεις στην «πράσινη ανάπτυξη» άνω των 500 εκατ. ευρώ.

Το πρώτο μεγάλο βήμα για την επιστροφή του Δάκη Ιωάννου στην ενέργεια έγινε πριν από μερικές μέρες, καθώς η J&P Άβαξ κέρδισε τον διαγωνισμό της ΔΕΗ για την κατασκευή των δύο φωτοβολταϊκών σταθμών στη Μεγαλόπολη, συνολικής ισχύος 50 MW- ενός από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη- έναντι 105 εκατ. ευρώ. Αξιοποιώντας και σε αυτήν την περίπτωση το «ταλέντο» του να βρίσκει συμμάχους σε κάθε του επιχειρηματική προσπάθεια, ζήτησε «χείρα βοηθείας», η οποία μεταφράζεται σε χρηματοδοτικά κεφάλαια από τους Κινέζους. Πιο συγκεκριμένα από μία από τις μεγαλύτερες κινεζικές τράπεζες, με την οποία βρισκόταν εδώ και καιρό σε συζητήσεις και τελικά «πείστηκε» να αιμοδοτήσει τα νέα του επενδυτικά σχέδια.

Δεν αποκλείεται μάλιστα, μέρος της χρηματοδότησης να προέρχεται και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, της οποίας η ΔΕΗ είναι ο μεγαλύτερος πελάτης της στην Ελλάδα.

Ο Ελληνοκύπριος κατασκευαστής δεν σταματά εδώ. Θέλοντας να εκμεταλλευτεί το «όπλο» της ιταλικής Sorgenia, με την οποία λόγω της στασιμότητας των ενεργειακών projects λίγο έλειψε να διαρραγούν οι σχέσεις τους και να τελειώσει άδοξα η συνεργασία τους, όπως ψιθυρίζεται στους επιχειρηματικούς κύκλους- κάτι το οποίο απεφεύχθη μετά από μπαράζ τηλεφωνικών επαφών του Ιωάννου με τον ιδιοκτήτη του ομίλου CIR, Carlo de Benedetti- οι πληροφορίες τον φέρουν μεταξύ των «μνηστήρων» για την ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ που αναμένεται να βγουν στο σφυρί εντός του έτους.

Ταυτόχρονα προωθεί μαζί με τους Ιταλούς συνεταίρους του την κατασκευή ηλεκτροπαραγωγικής μονάδας με καύσιμο φυσικό αέριο, έτσι ώστε να μην υστερεί σε σχέση με άλλους ομίλους, όπως η ΓΕΚ Τέρνα του Γιώργου Περιστέρη, ενώ μεγάλο βάρος ρίχνει και στις ΑΠΕ. Η πρώτη του μεγάλη προσπάθεια είχε γίνει για την κατασκευή και εκμετάλλευση αιολικών πάρκων 288 MW στην Γιάρο σε συνεργασία με την ΓΕΚ Τέρνα, αλλά η αίτηση που κατέθεσαν μέχρι το τέλος του 2011 δεν είχε εξεταστεί ακόμη από τη ΡΑΕ.

Οι...σκιές των κατασκευών

Οι «χρυσές εποχές» που η J&P Άβαξ, τις περισσότερες φορές σε συμμαχία με τον όμιλο Ελλάκτωρ του Γιώργου Μπόμπολα χτυπούσαν τους διαγωνισμούς του Δημοσίου για projects- φιλέτα στον τομέα των ΣΔΙΤ έχουν περάσει. Οι... σκιές της οικονομικής κρίσης έχουν πέσει βαριές στον κατασκευαστικό κλάδο, με αποτέλεσμα τα έσοδα ακόμη και των μεγαλύτερων ομίλων να έχουν υποστεί πλήγμα, ενώ νέα έργα προκηρύσσονται με το σταγονόμετρο.

Ένα από αυτά τα «σπάνια» πλέον έργα, το οποίο μάλιστα κατακυρώθηκε στην κοινοπραξία όπου συμμετέχει ο όμιλος Ιωάννου σε συνεργασία με την ιταλική Ghella και την γαλλική Alstom είναι η επέκταση του μετρό προς Πειραιά, προϋπολογισμού 515 εκατ. ευρώ. Ένα έργο το οποίο για την J&P Άβαξ θα λειτουργήσει ως αντίβαρο των καθυστερήσεων και της αβεβαιότητας στις διαπραγματεύσεις για την επανέναρξη των εργασιών στους πέντε υπό κατασκευή οδικούς άξονες, όπου οι εργασίες έχουν σταματήσει, αυξάνοντας το ανεκτέλεστο της εταιρείας πέραν του 1,6 δις. ευρώ που ήταν στα τέλη του πρώτου εξαμήνου του 2011.

Η ισχυρή διανδρία Μπόμπολα- Ιωάννου πάντως, απολαμβάνει τα κέρδη- αν και μειωμένα και αυτά- των πιο χρυσοφόρων επενδύσεών τους, όπως η Αττική Οδός, όπου ο όμιλος του Δάκη Ιωάννου ελέγχει το 30,8%, η γέφυρα Ρίου- Αντιρρίου, όπου έχει συμμετοχή 20,5%, ο αυτοκινητόδρομος Μαλιακός-Κλειδί (21,2%) και Ελευσίνα-Τσακώνα (21%). Οι δυο τους αναμένουν και την δημοπράτηση νέων έργων, όπως το αεροδρόμιο στο Καστέλλι, υποδομές λιμανιών και τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, όπου αναμένεται να δώσουν και πάλι από κοινού παρών, αφού αυτή η συμμαχία τους κρατάει εδώ και πολλά χρόνια και αποτελούν ισχυρό δίδυμο έναντι του άλλου μεγάλου τους αντιπάλου, της ΓΕΚ Τέρνα.

Εμπλοκές χρηματοδοτικές λόγω του κλεισίματος της στρόφιγγας του δανεισμού από τις τράπεζες που έπληξαν τον όμιλο του Δάκη Ιωάννου, αντιμετωπίζει και στην Κύπρο. Αντίθετα με την επένδυση στη Λεμεσό για την κατασκευή και την διαχείριση μαρίνας, ορισμένα έργα παραχώρησης, όπως η δημιουργία μαρίνας στην Πάφο, η μετατροπή του λιμανιού της Λάρνακας σε τουριστικό λιμένα κ. α. έχουν κολλήσει στην γραφειοκρατία και στην επιφυλακτικότητα των τραπεζών. «Πονοκέφαλος» για την J&P Άβαξ αποτέλεσαν και οι πολιτικές αναταραχές στη Λιβύη, όπου η θυγατρική Αθηνά είχε αναλάβει τους πρώτους μήνες του 2011 έργα αξίας 1,4 εκατ. ευρώ και εκκρεμούσε μέχρι και το καλοκαίρι η είσπραξη του ποσού, ενώ κι άλλα projects είχε στα σκαριά ο επιχειρηματίας για την περιοχή.

Τα ξενοδοχεία

Όταν ο Δάκης Ιωάννου αποφάσισε να δραστηριοποιηθεί στα ξενοδοχεία, ήξερε ότι ο τουρισμός αποτελεί «ατμομηχανή της οικονομίας». Όμως, υπολόγισε χωρίς τον...ξενοδόχο της κάμψης της τουριστικής κίνησης μέχρι και 25% στα ξενοδοχεία της Αττικής λόγω της δυσπραγίας, αλλά και των συχνών κινητοποιήσεων και επεισοδίων στην Αθήνα. Ακόμη και η «ναυαρχίδα» του, το Intercontinental στην λεωφόρο Συγγρού έχει υποστεί πλήγμα, από το 2009 ακόμη οπότε και ο τζίρος υποχώρησε κατά 20% περίπου, αν και «όπλο» του είναι τα συνέδρια που διοργανώνει. Στόχος του Ελληνοκύπριου επιχειρηματία είναι η δημιουργία ξενοδοχείων πόλης. Έτσι, στο χαρτοφυλάκιό του έχει τα boutique hotels «21», «Kefalari Suites» και «Semiramis» στην Κηφισιά, αλλά και το «The Periscope» στο Κολωνάκι. Πρόσφατα ανέθεσε το New Hotel στην Πλάκα στον γαμπρό του, Τζώνυ Καλημέρη, ο οποίος έχει παντρευτεί την κόρη του, Μαρία.

ΤΑ ΑΝΟΙΚΤΑ ΜΕΤΩΠΑ ΤΟΥ 2012
Η διαμάχη με τον Δήμο Ευρώτα και την ΠΑΕ ΑΕΚ

Αν και κατά γενική ομολογία ο Δάκης Ιωάννου είναι από τους μεγαλοκατασκευαστές που έχουν δεχτεί τις λιγότερες επικρίσεις σε σχέση με την επιχειρηματική του δράση, το 2012 έχει αρκετά ανοικτά μέτωπα. Ένα από αυτά είναι η προσφυγή που κατέθεσε στο Συμβούλιο της Επικρατείας ο Δήμος Ευρώτα σχετικά με την εκμετάλλευση του λατομείου στην θέση Ψηφιπετροκάλαμος από την J&P Άβαξ.

Τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου κατηγορούν τον υπουργό Περιβάλλοντος, Γιώργο Παπακωνσταντίνου για σπουδή ως προς την «αιφνιδιαστική απόφασή του» να εγκρίνει τους όρους της περιβαλλοντικής μελέτης που είχε καταθέσει η εταιρεία και βρίσκει διαμετρικά αντίθετους τους τοπικούς φορείς. Μάλιστα, οι ίδιοι είχαν απευθύνει αλλεπάλληλες φορές πρόσκληση τόσο στους συνεργάτες του κ. Παπακωνσταντίνου, όσο και σε εκπροσώπους της J&P Άβαξ για να συζητήσουν, όμως, ουδέποτε τους δόθηκε απάντηση. Αφήνουν να εννοηθεί πως σε αυτή την περίπτωση η κυβέρνηση έδειξε «εύνοια» προς τον κατασκευαστή και πως η προσφυγή στο ΣτΕ, ήταν μονόδρομος.

Στον... δρόμο του, όμως, ο Δάκης Ιωάννου ως το τέλος του έτους θα συναντήσει και ένα παλιό θέμα, που αναβιώνει τώρα στις δικαστικές αίθουσες. Πρόκειται για την γνωστή διαμάχη με την ΠΑΕ ΑΕΚ, από την περίοδο που κατεδαφίστηκε το γήπεδο της Νέας Φιλαδέλφειας. Πρόσφατα η ΠΑΕ κέρδισε την πρώτη δικαστική μάχη με την J&P, η οποία αξίωνε την καταβολή του ποσού των 6 εκατ. ευρώ για την κατεδάφιση. Ωστόσο η νίκη αυτή δεν είναι οριστική, αφού ήδη η εταιρία κατέθεσε έφεση και πήρε δικάσιμο για τις 6 Δεκεμβρίου 2012.

Αλλά και εντός των... τειχών του ομίλου του, ο Δ. Ιωάννου δεν έχει διευθετήσει όλες τις διαφορές του με την οικογένεια Παρασκευαΐδη. Η κόντρα με μέλη της οικογένειας του συνεταίρου του για διοικητικά θέματα και για την μερισματική πολιτική της εταιρείας, που στο παρελθόν λίγο έλειψε να οδηγήσει στην διάλυσή της δεν έχει κοπάσει. Απλώς έχουν παραμεριστεί οι διαφορές για το καλό της επιχείρησης.

Ο συλλέκτης που έκανε την εκκεντρικότητα τρόπο ζωής

Άνθρωπος ασυμβίβαστος ο Δάκης Ιωάννου έχει κάνει την εκκεντρικότητα τρόπο ζωής. Ακόμη και στον γάμο του γιου του Χρήστου με την Λήδα Χατζηνικολάου πέρυσι το καλοκαίρι, όπου και παραβρέθηκαν πολλοί ισχυροί του επιχειρηματικού κόσμου, μεταξύ των οποίων ο Σωκράτης και η Ελένη Κόκκαλη, το ζεύγος Πάνου και Σάντρας Μαρινοπούλου, η οικογένεια Μπόμπολα κ.α., έβαλε την προσωπική του «σφραγίδα». Μέχρι και τεχνητή πανσέληνος κοσμούσε τον «ουρανό» του χώρου της δεξίωσης, που πραγματοποιήθηκε στην πολυτελή βίλα του επιχειρηματία στην Κέρκυρα.

Μήπως άλλωστε το όνομά του δεν φιγούραρε και πάλι στα αμερικανικά περιοδικά, αυτή την φορά όχι ως ένας από τους σημαντικότερους συλλέκτες έργων τέχνης, αλλά επειδή στο διαμέρισμά του στην 5η Λεωφόρο του Μανχάταν, στόλισε με γκράφιτι τους τοίχους και έστρωσε χαλιά από κάλτσες που έχουν αποτυπωμένο πάνω τους το πορτρέτο του ίδιου, της συζύγου του, Λιέττας και των τεσσάρων παιδιών τους; Ο 48ος όροφος του διάσημου Timing Tower, παρά το ότι φημίζεται για τον καθωσπρεπισμό των billionaires που διαμένουν εκεί, έγινε talk of the town, αφού ο Ελληνοκύπριος επιχειρηματίας έκανε την διαφορά, έξω από νόρμες και «δήθεν» κανόνες.

Και όταν έριξε στην θάλασσα πριν από λίγα χρόνια το σκάφος του "Guilty" την ίδια γροθιά στις νόρμες και τον καθωσπρεπισμό έδωσε. Πολλοί ήταν εκείνοι που χαρακτήρισαν το δημιούργημα του Jeff Koons, με τον οποίο διατηρεί χρόνια φιλία ο επιχειρηματίας, ως «αλλόκοτο κατασκεύασμα» λόγω της χρωματικής πανδαισίας στο εξωτερικό του που προκαλεί.

Όμως, για όσους γνωρίζουν καλά τον Δάκη Ιωάννου, όλα αυτά δεν τους κάνουν εντύπωση. Οι ίδιοι λένε πως η αγάπη του για την τέχνη δεν εξαντλείται μόνο στην συλλογή αριστουργημάτων μερικών από τους πιο σύγχρονους ζωγράφους την τελευταία 20ετία, αλλά ξεκινά από τα παιδικά του χρόνια.

Σε ηλικία 15 ετών, όταν όλοι οι συνομίληκοί του είχαν στα δωμάτιά τους αφίσα του James Dean, εκείνος είχε τη «Νεαρή γυναίκα μπροστά στον καθρέφτη» του Πικάσο. Πλέον το όνομά του φιγουράρει μεταξύ των πιο γνωστών συλλεκτών ανά τον κόσμο, όπως του σερ Νικολά Σερότα, του Φρανσουά Πινό κ.α, ενώ ένας από τους στόχους του για την τέχνη είναι να ανακαλύπτει διαρκώς καινούρια ταλέντα καλλιτεχνών και να φέρει τους Έλληνες κοντά με την τέχνη. Γι' αυτό και τρία χρόνια μετά την εγκατάστασή του στην Ελλάδα, το 1983, ίδρυσε το «ΔΕΣΤΕ».

Με την βοήθεια της Έφης Στρούζα άρχισαν να οργανώνουν δειλά- δειλά εκθέσεις, οι οποίες είχαν ανταπόκριση στο φιλότεχνο κοινό. Αν και του έγινε πρόταση κάποια στιγμή το «ΔΕΣΤΕ» να αποκτήσει τον ρόλο ενός δημοσίου θεσμού, ο Δάκης Ιωάννου το απέφυγε και αυτό γιατί πίστευε πως θα μπουν στεγανά στις προσωπικές αναζητήσεις του.




ΑΠΟ-dealnews.gr

Geo & Art Boutique Hotel

Geo & Art Boutique Hotel
Geo & Art Boutique Hotel αποτελείται από νεόκτιστα δωμάτια, προσφέροντας κομψό σχεδιασμό και ποιοτική διαμονή. Σε μια προνομιακή τοποθεσία στη Χιμάρα 50 μέτρα από το κέντρο, μόλις μια ανάσα μακριά από τις παραλίες, το ξενοδοχείο μας είναι μια θαυμάσια επιλογή για διακοπές για όσους επιθυμούν να απολαύσουν τον τρόπο ζωής της Χιμάρας και οπλοκατοχής και πεντακάθαρες παραλίες του. Η πανοραμική θέα προς τη θάλασσα και το κέντρο της Χειμάρας από το δωμάτιο είναι εκθαμβωτική, αν ημέρας ή της νύχτας, ενώ η εσωτερική διακόσμηση του ξενοδοχείου προσθέτει ένα ιδιαίτερο στυλ. Αυτό που θέλουμε είναι να προσφέρει στους ταξιδιώτες μια όαση ηρεμίας και χαλάρωσης.