Πλοία: Σε συμπληγάδες ο κλάδος από έλλειψη χρηματοδότησης και πολλές παραγγελίες.
«Συνεχώς επεκτείνουμε τους στόλους μας όταν η αγορά είναι καλή, παραγγέλνοντας πολλά νέα πλοία. Δεν μαθαίνουμε», επισημαίνει ο Ελληνας εφοπλιστής, Μιχάλης Μποδούρογλου.Ευθύνες και στην πλοιοκτησία για τη σημερινή άσχημη κατάσταση της ναυτιλιακής αγοράς επιρρίπτει ο κ. Μιχάλης Μποδούρογλου. Ο Ελληνας εφοπλιστής που έχει δύο ναυτιλιακές εταιρείες εισηγμένες στις χρηματιστηριακές αγορές των ΗΠΑ, την Paragon και την Box Ships, επισημαίνει ότι: «ως πλοιοκτήτες έχουμε παράδοση στο να "καταστρέφουμε" την αγορά μας», και προσθέτει: «Συνεχώς επεκτείνουμε τους στόλους μας όταν η αγορά είναι καλή, παραγγέλνοντας πολλά νέα πλοία. Δεν έχω την παραμικρή αμφιβολία ότι θα το ξανακάναμε γιατί δεν μαθαίνουμε».
Σημειώνεται ότι η "έκρηξη" των νέων παραγγελιών για τα bulker έγινε την τριετία 2006 - 2008, όταν και στη spot αγορά οι ναύλοι για ένα capesize έφταναν ακόμα και τα 230.000 δολάρια την ημέρα.
Πρόσφατα βρίσκονταν όμως και στα 5.000 δολάρια την ημέρα, ποσό που είναι κάτω από το break even των πλοίων αυτού του τύπου.
Η αξία του στόλου
Όσο για την αξία του στόλου σύμφωνα με τη Morgan Stanley η τιμή ενός δεξαμενόπλοιου VLCC ηλικίας 5 ετών μειώθηκε κατά 32% μόνο το 2011 και η τιμή ενός αντίστοιχης ηλικίας bulker τύπου Capesize μειώθηκε κατά 28%.
Ο κ. Μποδούρογλου όμως σχολιάζοντας το δύσκολο περιβάλλον και στην τραπεζική χρηματοδότηση, που πιέζει σε μεγάλο βαθμό τις ναυτιλιακές εταιρείες, βλέπει και την καλή της πλευρά.
"Αυτή τη στιγμή όμως έχουμε ένα μεγάλο σύμμαχο στο πλευρό μας που θα μας αποτρέψει από το να παραγγείλουμε και νέα πλοία, και δεν είναι άλλη από την έλλειψη χρηματοδότησης, σημείωσε και προσέθεσε: "Οι τράπεζες δεν δανείζουν. Αυτό θα βοηθήσει τη ναυτιλιακή βιομηχανία σε βάθος χρόνου, αφού οι πλοιοκτήτες δεν θα καταθέτουν τόσες πολλές κερδοσκοπικού χαρακτήρα παραγγελίες για πλοία. Αυτό ως ένα βαθμό θα βελτιώσει την αγορά".
Ερευνα
Τα δύσκολα που έρχονται τόσο για τη ναυτιλιακή αγορά, όσο και για τις τράπεζες αποτυπώνει έρευνα της Nomura Equity Research. Όπως επισημαίνει τα επόμενα δύο χρόνια οι τράπεζες ενδέχεται να χάσουν 13 δισ. δολάρια, το 3% του συνολικού δανεισμού της ναυτιλίας, καθώς η κατάρρευση των κερδών των πλοίων, έχει επηρεάσει έντονα τόσο τις ταμειακές ροές των εταιρειών όσο και τις αξίες των πλοίων. Όπως σημειώνεται στο report το 10% των δανείων που έχουν λάβει 81 ναυτιλιακές εταιρείες ύψους 201 δισ. δολαρίων από ευρωπαϊκές τράπεζες μπορεί να χαρακτηρισθεί ως "ευάλωτο" και το 10% αυτού να μην γίνει εφικτό να εξυπηρετηθεί.
Στη χειρότερη θέση βρίσκεται ο στόλος των bulkers και ακολουθούν τα δεξαμενόπλοια και μετά τα containerships, ενώ ως χειρότερα χαρακτηρίζονται τα δάνεια που ελήφθησαν το 2007 και το 2008, σύμφωνα με τη Nomura.
Χαρακτηριστική είναι και η δήλωση του ιδρυτή της One Point Capita Management (Private Equity Fund), Αντρέα Μπερούτσος, για την πορεία της ναυτιλίας το 2012.
Οι τάσεις του 2012
Συγκεκριμένα αναφέρει ότι το 2012 θα είναι η χρονιά που θα δούμε αρκετές χρεοκοπίες, μειωμένο αριθμό νέων παραγγελιών, μεγάλο αριθμό ακυρώσεων και κατά διαστήματα ιδιαίτερα αυξημένο αριθμό διαλύσεων.
Εντύπωση προκαλεί, σύμφωνα με την G. Moundreas η δήλωση που προήλθε από την Danske Bank όπου εκτός των άλλων αναφέρει ότι "οι μεγάλες και υγιείς εταιρείες, μόλις αντιληφθούν ότι τα ναύλα σε κάποια περιοχή δείχνουν αυξητικές τάσεις, τότε "ρίχνουν" πλοία στην περιοχή εκείνη ώστε να κρατηθούν τα ναύλα σε χαμηλά επίπεδα.
"Ο λόγος που το κάνουν αυτό είναι στο να προκαλέσουν περεταίρω οικονομική στενότητα, σε μικρές η προβληματικές εταιρίες ώστε να προετοιμάσουν το έδαφος για εξαγορές, και συγχωνεύσεις", αναφέρει ο ελληνικός ναυλομεσιτικός οίκος.
ΠΗΓΗ:naftemporiki.gr