«Πλώρη», για την ένταξή του στην πρώτη δεκάδα των ευρωπαϊκών λιμανιών βάζει το λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά. Στο πεντάμηνο του 2012 και οι δύο εταιρείες που διαχειρίζονται το Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων (Σ.ΕΜΠΟ) του Πειραιά καταγράφουν μεγάλα ρεκόρ ανόδου.
Συνολικά έχουν διακινηθεί 1,172 εκατ. teu από 576.706 teu το αντίστοιχο διάστημα του 2011. Μάλιστα όπως σχολιάζει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), Γιώργος Ανωμερίτης το λιμάνι του Πειραιά μετατρέπεται σε βασικό κόμβο της Ευρώπης.
Κύκλοι του λιμανιού τόνισαν ότι, λόγω της οικονομικής συγκυρίας που ευνοεί τις συνέργειες ανάμεσα στις ναυτιλιακές εταιρείες, όσο περισσότερο φορτίο φέρνεις τώρα τόσο μεγαλύτερη δυναμική αναπτύσσεις για το άμεσο μέλλον.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της European Sea Ports Organisation (ESPO) για το εξάμηνο του 2011, οι φετινές επιδόσεις της Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά - ΣΕΠ (Cosco), συνδυαστικά με αυτές του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά Α.Ε. εντάσσουν το ελληνικό λιμάνι στα 10 πρώτα από πλευράς διακίνησης containers στην Ευρώπη.
Σημειώνεται ότι στο εξάμηνο του 2011 την πρώτη θέση είχε το λιμάνι του Ρότερνταμ με 5,95 εκατ. teu και από κοντά ήταν τα λιμάνια του Αμβέρσας με 4,38 εκατ. teu και του Αμβούργου με 4,34 εκατ. teu. Την τελευταία θέση της πρώτης δεκάδας είχε καταλάβει η Γένοβα με 916.774 teu.
Σε ό,τι αφορά το ΣΕΠ (που διαχειρίζεται προς στιγμή τον προβλήτα ΙΙ του Σ.ΕΜΠΟ, ενώ από το Μάιο του 2013 θα μπει σε λειτουργία το πρώτο κομμάτι του προβλήτα ΙΙΙ), έχει θέσει σαν στόχο να "πιάσει" τα 2 εκατ. teu το 2012. Στο πεντάμηνο του 2012 διακίνησε από το λιμάνι του Πειραιά 874.000 teu από 378.000 το αντίστοιχο περσινό διάστημα, σημειώνοντας αύξηση κατά 130,8%. Επίσης κατά τη διάρκεια του Μαΐου διακίνησε από τον Πειραιά 195.000 teu από 111.000 το 2011, σημειώνοντας αύξηση κατά 75%. Σημειώνεται ότι ο Πειραιάς έχει αναδειχθεί ως το πρώτο λιμάνι της Cosco εκτός Κίνας.
Επίσης, αύξηση 54,9% παρουσίασε η διακίνηση φορτίων στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων (προβλήτας Ι) του ΟΛΠ κατά το πρώτο 5άμηνο του 2012. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του ΟΛΠ, το 5μηνο Ιανουαρίου - Μαΐου 2012 διακινήθηκαν 293.874 teu έναντι 189.706 teu το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.
Μεγαλύτερη προσέλκυση
Η κατακόρυφη αύξηση στα φορτία που διακινεί η ΣΕΠ και ο ΟΛΠ, έχει ακόμα μεγαλύτερη σημασία, από τη στιγμή που βασίζεται κατά κύριο ρόλο στο διαμετακομιστικό φορτίο, αφού η πτώση στο εγχώριο είναι κατακόρυφη. Οι δύο εταιρείες κατάφεραν να αυξήσουν το φορτίο που διακινούν για δύο βασικούς λόγους:
Πρώτον, έχουν πραγματοποιηθεί επενδύσεις άνω των 400 εκατ. ευρώ και στα δύο λιμάνια, ενώ η ΣΕΠ αναμένεται να επενδύσει περαιτέρω 160 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη του προβλήτα ΙΙΙ. Ως αποτέλεσμα, το λιμάνι έχει εξελιχθεί ως ένα από τα πλέον σύγχρονα και ανταγωνιστικά στη Μεσόγειο, ενώ στο πρόγραμμά τους έβαλαν το λιμάνι του Πειραιά εταιρείες που δεν είχαν ανεπτυγμένη εμπορική σχέση, μέχρι σήμερα, όπως είναι η Evergreen.
Δεύτερον, ο όμιλος Cosco ο οποίος, εκτός από λιμάνια, διαθέτει και μια από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο, σχεδιάζει να καταστήσει το λιμάνι του Πειραιά στο μεγαλύτερο κέντρο της περιοχής. Στο πλαίσιο αυτό, τόσο η Cosco Line, όσο και οι υπόλοιπες εταιρείες που βρίσκονται στην ίδια συμμαχία (alliance) έχουν στρέψει τα φορτία και τα πλοία τους προς τον Πειραιά.
Αλλά και ο μεγαλύτερος πελάτης του λιμανιού, η Mediterranean Shipping Company, η δεύτερη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία διαχείρισης containerships στον κόσμο, επιστρέφει σταδιακά στο για πολλά χρόνια «σπίτι» της, από το οποίο είχε μετακινηθεί προς τα ιταλικά λιμάνια, λόγω και των πολύμηνων απεργιών της διετίας 2009 - 2010 που είχαν βάλει το λιμάνι του Πειραιά στη "μαύρη λίστα" των ναυτιλιακών εταιρειών.
«Λιμάνι - κόμβος»
Όπως τόνισε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ ΑΕ Γιώργος Ανωμερίτης «παρά τη βαθιά κρίση στις μεταφορές φορτίων και τη μείωση των εισαγωγών - εξαγωγών στη χώρα, ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ ΑΕ, ενισχυμένος με νέα μηχανήματα, γερανογέφυρες και λογισμικό συνεχίζει την ανοδική του πορεία μετά την κρίση του διαχωρισμού των Προβλητών το 2009.
Η στρατηγική της διοίκησης για μετατροπή του ΟΛΠ ΑΕ σε λιμάνι κόμβο (hub) διακίνησης in transit φορτίων δικαιώνεται και όχι μόνο στο ΣΕΜΠΟ. Την ίδια ανοδική πορεία ακολουθούν και το car-terminal και η κρουαζιέρα".
Υψηλότερη δυναμική διακίνησης
Η συνολική δυναμικότητα και των τριών προβλητών (ΣΕΠ και ΟΛΠ) μόλις ολοκληρωθούν οι επενδύσεις στον προβλήτα ΙΙΙ αναμένεται να φτάσει τα 4,6 εκατ. teu ετησίως, από 1,6 εκατ. teu ετησίως όταν υπήρχε μόνο ο προβλήτας ΙΙ που διαχειριζόταν ο ΟΛΠ. Σε ό,τι αφορά τη ΣΕΠ η συνολική δυναμικότητα διακίνησης των δύο τέρμιναλ σε πλήρη λειτουργία θα φτάσει τα 3,6 εκατ. teu ετησίως.
Σε ό,τι αφορά το χρονοδιάγραμμα, η επένδυση στον προβλήτα ΙΙ θα έχει ολοκληρωθεί δύο χρόνια πριν από τη συμβατική υποχρέωση της εταιρείας, και θα φτάσει τα 2,6 εκατ. teu ετησίως, ενώ η εταιρεία έχει ήδη δεσμευθεί στους πελάτες της ότι τα πρώτα 450 μέτρα του προβλήτα ΙΙΙ θα είναι έτοιμα και εξοπλισμένα με πέντε γερανογέφυρες super post panamax το Μάιο του 2013.
Σε ό,τι αφορά τον ΟΛΠ ο προβλήτας Ι στον οποίο έγιναν επενδύσεις 160 εκατ. ευρώ έχει ετήσια δυνατότητα διακίνησης 1 εκατ. teu.
ΠΗΓΗ: dealnews.gr
ΠΗΓΗ: dealnews.gr