Σχεδόν 3 εβδομάδες μετά την τελευταία ανασκόπηση στην οποία χαρακτηρίστηκαν οι εξελίξεις στην Λιβύη και στην Ιαπωνία ως << κυκλώνες που “γεμίζουν” ακόμα χωρίς να έχει περάσει ακόμα το “μάτι” τους από την παγκόσμια οικονομία και είναι άγνωστο ποιός θα είναι ο απολογισμός των ζημιών >>, το μόνο που άλλαξε μέχρι σήμερα είναι η... αναβάθμιση της ισχύος των “ κυκλώνων ” .
- Το αποτέλεσμα είναι ότι εμφανίζονται ήδη οι πρώτες καθοδικές αναθεωρήσεις των προβλέψεων για οικονομική ανάπτυξη των ανεπτυγμένων χωρών, παρά την μικρή, αργή αλλά διαρκή βελτίωση απασχόλησης κατανάλωσης και βιομηχανικής παραγωγής στις ΗΠΑ, της απασχόλησης στην Βρετανία και του σύνθετου
- Το αποτέλεσμα είναι ότι εμφανίζονται ήδη οι πρώτες καθοδικές αναθεωρήσεις των προβλέψεων για οικονομική ανάπτυξη των ανεπτυγμένων χωρών, παρά την μικρή, αργή αλλά διαρκή βελτίωση απασχόλησης κατανάλωσης και βιομηχανικής παραγωγής στις ΗΠΑ, της απασχόλησης στην Βρετανία και του σύνθετου
δείκτη βιομηχανίας και υπηρεσιών στην ΕΕ.
Το μεγαλύτερο θύμα θα είναι η Ιαπωνική οικονομία, για την οποία η πρόβλεψη ανάπτυξης 1,4% από το ΔΝΤ έναντι προηγούμενης 1,6% θα αποδειχθεί αισιόδοξη, καθώς η Ιαπωνική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι οι συνέπειες της φυσικής και πυρηνικής καταστροφής θα είναι
μεγαλύτερες των αρχικών εκτιμήσεων.
Η πρόβλεψη του ΔΝΤ για ανάπτυξη 2,8% των ΗΠΑ από προηγούμενες προβλέψεις 3% και άνω, θα αποδειχθεί και αυτή μάλλον αισιόδοξη αφού συζητείται πλέον η περικοπή των δημοσίων δαπανών κατά $330 δις τον χρόνο την προσεχή 12ετία, σε μια εκστρατεία μείωσης του δημόσιου χρέους που είναι στα πρόθυρα να γίνει μή διαχειρίσιμο, όπως είναι το Ελληνικό από το....1989.
Η πρόβλεψη για 1,6% ανάπτυξη της ΕΕ δεν απέχει πολύ από προηγούμενες εκτιμήσεις, αλλά και αυτή η ισχνή επίδοση είναι υπό την αίρεση της σοβαρότητας που θα επιδειχθεί στα μέτρα διαχείρισης χρέους τόσο από πλευράς αποφάσεων των ισχυρών όσο και από πλευράς υπευθυνότητας εφαρμογής από τις προβληματικές χώρες, πράγματα καθόλου αυτονόητα για την Ευρώπη.
Η συνεχής επιδείνωση του οικονομικού κλίματος που ανακοίνωσε το Ινστιτούτο ZEW ακόμα και τον Απρίλιο για την καρδιά της Ευρωπαϊκής οικονομίας, την Γερμανία, ενισχύει τις επιφυλάξεις.
- Αχτίδα ελπίδας ότι δεν θα επιδεινωθούν οι επιπτώσεις στο εμπόριο και στις μεταφορές στο σύνολο της παγκόσμιας οικονομίας, έρχεται από την ανοδική αναθεώρηση της Κινεζικής ανάπτυξης από το ΔΝΤ στο 9,6% εφέτος, μετά από προηγούμενη πρόβλεψη 8,7% την οποία είχαμε ήδη αμφισβητήσει στις 9/2 με βάση επί μέρους δείκτες.
Η επιστροφή άλλωστε του εμπορικού ισοζυγίου σε πλεόνασμα $140 εκ. τον Μάρτιο παρά την μεγάλη αύξηση της αξίας εισαγωγών λόγω τιμών πετρελαίου και α΄ υλών και από αύξηση εισαγωγών προϊόντων λόγω αυξημένων εισοδημάτων, υποδηλώνει την σταθερότητα της ισχυρής ανάπτυξης και του όγκου του εισαγωγικού- εξαγωγικού εμπορίου.
H επιβεβαίωση ήρθε με την ανακοίνωση ανάπτυξης α΄ τριμήνου στο 9,7%, την παραγωγή χάλυβα με ρυθμό 700 εκ. τόνων / έτος, τα συναλλαγματικά αποθέματα να σπάζουν το φράγμα των $3 τρισ. και τις άμεσες ξένες επενδύσεις να δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην Κινεζική οικονομία με αύξηση 33% τον Μάρτιο.
Αλλά και η αύξηση της βιομηχανικής παραγωγής Ινδίας, Ρωσίας και άλλων, δείχνει ότι οι BRICS θα βοηθήσουν πάλι σε μια χρονιά έκτακτων δυσμενών εξελίξεων που επήλθαν στην παγκόσμια οικονομία, πριν προλάβει να ανακάμψει από την κρίση του 2008. Δεν είναι βέβαια όλα ρόδινα ούτε στις BRICS , αφού όλοι είμαστε στο ίδιο πλοίο. Πληθωρισμός και υπο-κεφαλαιοποίηση τραπεζών π.χ , είναι κοινό πρόβλημα με τις ανεπτυγμένες χώρες.
- Η αύξηση πάντως ήδη του όγκου του παγκοσμίου εμπορίου επάνω από τα προ της κρίσης επίπεδα του 2008 είναι γεγονός, κυρίως χάρη στην παραπάνω δραστηριότητα των BRICS, (το S είναι η Ν. Αφρική) αλλά και από τους ισχνούς έστω ρυθμούς ανάπτυξης των νεπτυγμένων. Αυτή η αύξηση βέβαια του εμπορίου δεν γίνεται αισθητή στις ναυλαγορές, γιατί οι αραδόσεις νεότευκτων θα ξεπερνούν την αύξηση της ζήτησης τονάζ, μέχρι να απορροφηθεί όλη η πλεονάζουσα χωρητικότητα. Η ισχυρή αύξηση του εμπορίου και η απορροφητικότητα τονάζ
ακόμα και πρίν ανακάμψουν πραγματικά οι ανεπτυγμένες χώρες, πράγμα που προδιαγράφει ώθηση στην ναυλαγορά όταν και αυτές ανακάμψουν, φαίνεται εκτός από πολλές άλλες παρατηρήσεις και από το γεγονός ότι έχει ξεπερασθεί η δυνατότητα διακίνησης φορτίων πολλών λιμανιών, κυρίως στις αναπτυσσόμενες χώρες. Τα τελευταία και πιο εντυπωσιακά νέα έρχονται από την Βραζιλία, όπου η αύξηση εισαγωγών κατά 42% και των εξαγωγών κατά 32% το 2010 εξηγεί την ανησυχία για logistical blackout στο άμεσο μέλλον. Γι’ αυτό στο μεν
Rio κατασκευάζεται ήδη νέο διαμετακομιστικό κέντρο σε έκταση διπλάσια του...Manhattan, στο Santos σχεδιάζεται…τριπλασιασμός του δυναμικού διακίνησης στα επόμενα 7 χρόνια, και στην Paranagua σημειώνεται η μεγαλύτερη συμφόρηση τονάζ της τελευταίας 4ετίας (που ως γνωστόν οφείλεται στις φορτώσεις σόγιας για Κίνα), παρά την αύξηση του δυναμικού του λιμανιού. Με τέτοιους ρυθμούς των αναπτυσσόμενων, δεν θα είναι υπερβολή να πεί κανείς ότι ακόμα και εάν δεν ανακάμψουν....ποτέ οι ανεπτυγμένες χώρες, η αύξηση του εμπορίου προς, από και μεταξύ των αναπτυσσόμενων θα αρκέσει για να απορροφήσει το πλεονάζον τονάζ. Θα χρειαζόταν βέβαια περισσότερος χρόνος, υπομονή και προ παντός....αντοχή.
Το μεγαλύτερο θύμα θα είναι η Ιαπωνική οικονομία, για την οποία η πρόβλεψη ανάπτυξης 1,4% από το ΔΝΤ έναντι προηγούμενης 1,6% θα αποδειχθεί αισιόδοξη, καθώς η Ιαπωνική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι οι συνέπειες της φυσικής και πυρηνικής καταστροφής θα είναι
μεγαλύτερες των αρχικών εκτιμήσεων.
Η πρόβλεψη του ΔΝΤ για ανάπτυξη 2,8% των ΗΠΑ από προηγούμενες προβλέψεις 3% και άνω, θα αποδειχθεί και αυτή μάλλον αισιόδοξη αφού συζητείται πλέον η περικοπή των δημοσίων δαπανών κατά $330 δις τον χρόνο την προσεχή 12ετία, σε μια εκστρατεία μείωσης του δημόσιου χρέους που είναι στα πρόθυρα να γίνει μή διαχειρίσιμο, όπως είναι το Ελληνικό από το....1989.
Η πρόβλεψη για 1,6% ανάπτυξη της ΕΕ δεν απέχει πολύ από προηγούμενες εκτιμήσεις, αλλά και αυτή η ισχνή επίδοση είναι υπό την αίρεση της σοβαρότητας που θα επιδειχθεί στα μέτρα διαχείρισης χρέους τόσο από πλευράς αποφάσεων των ισχυρών όσο και από πλευράς υπευθυνότητας εφαρμογής από τις προβληματικές χώρες, πράγματα καθόλου αυτονόητα για την Ευρώπη.
Η συνεχής επιδείνωση του οικονομικού κλίματος που ανακοίνωσε το Ινστιτούτο ZEW ακόμα και τον Απρίλιο για την καρδιά της Ευρωπαϊκής οικονομίας, την Γερμανία, ενισχύει τις επιφυλάξεις.
- Αχτίδα ελπίδας ότι δεν θα επιδεινωθούν οι επιπτώσεις στο εμπόριο και στις μεταφορές στο σύνολο της παγκόσμιας οικονομίας, έρχεται από την ανοδική αναθεώρηση της Κινεζικής ανάπτυξης από το ΔΝΤ στο 9,6% εφέτος, μετά από προηγούμενη πρόβλεψη 8,7% την οποία είχαμε ήδη αμφισβητήσει στις 9/2 με βάση επί μέρους δείκτες.
Η επιστροφή άλλωστε του εμπορικού ισοζυγίου σε πλεόνασμα $140 εκ. τον Μάρτιο παρά την μεγάλη αύξηση της αξίας εισαγωγών λόγω τιμών πετρελαίου και α΄ υλών και από αύξηση εισαγωγών προϊόντων λόγω αυξημένων εισοδημάτων, υποδηλώνει την σταθερότητα της ισχυρής ανάπτυξης και του όγκου του εισαγωγικού- εξαγωγικού εμπορίου.
H επιβεβαίωση ήρθε με την ανακοίνωση ανάπτυξης α΄ τριμήνου στο 9,7%, την παραγωγή χάλυβα με ρυθμό 700 εκ. τόνων / έτος, τα συναλλαγματικά αποθέματα να σπάζουν το φράγμα των $3 τρισ. και τις άμεσες ξένες επενδύσεις να δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην Κινεζική οικονομία με αύξηση 33% τον Μάρτιο.
Αλλά και η αύξηση της βιομηχανικής παραγωγής Ινδίας, Ρωσίας και άλλων, δείχνει ότι οι BRICS θα βοηθήσουν πάλι σε μια χρονιά έκτακτων δυσμενών εξελίξεων που επήλθαν στην παγκόσμια οικονομία, πριν προλάβει να ανακάμψει από την κρίση του 2008. Δεν είναι βέβαια όλα ρόδινα ούτε στις BRICS , αφού όλοι είμαστε στο ίδιο πλοίο. Πληθωρισμός και υπο-κεφαλαιοποίηση τραπεζών π.χ , είναι κοινό πρόβλημα με τις ανεπτυγμένες χώρες.
- Η αύξηση πάντως ήδη του όγκου του παγκοσμίου εμπορίου επάνω από τα προ της κρίσης επίπεδα του 2008 είναι γεγονός, κυρίως χάρη στην παραπάνω δραστηριότητα των BRICS, (το S είναι η Ν. Αφρική) αλλά και από τους ισχνούς έστω ρυθμούς ανάπτυξης των νεπτυγμένων. Αυτή η αύξηση βέβαια του εμπορίου δεν γίνεται αισθητή στις ναυλαγορές, γιατί οι αραδόσεις νεότευκτων θα ξεπερνούν την αύξηση της ζήτησης τονάζ, μέχρι να απορροφηθεί όλη η πλεονάζουσα χωρητικότητα. Η ισχυρή αύξηση του εμπορίου και η απορροφητικότητα τονάζ
ακόμα και πρίν ανακάμψουν πραγματικά οι ανεπτυγμένες χώρες, πράγμα που προδιαγράφει ώθηση στην ναυλαγορά όταν και αυτές ανακάμψουν, φαίνεται εκτός από πολλές άλλες παρατηρήσεις και από το γεγονός ότι έχει ξεπερασθεί η δυνατότητα διακίνησης φορτίων πολλών λιμανιών, κυρίως στις αναπτυσσόμενες χώρες. Τα τελευταία και πιο εντυπωσιακά νέα έρχονται από την Βραζιλία, όπου η αύξηση εισαγωγών κατά 42% και των εξαγωγών κατά 32% το 2010 εξηγεί την ανησυχία για logistical blackout στο άμεσο μέλλον. Γι’ αυτό στο μεν
Rio κατασκευάζεται ήδη νέο διαμετακομιστικό κέντρο σε έκταση διπλάσια του...Manhattan, στο Santos σχεδιάζεται…τριπλασιασμός του δυναμικού διακίνησης στα επόμενα 7 χρόνια, και στην Paranagua σημειώνεται η μεγαλύτερη συμφόρηση τονάζ της τελευταίας 4ετίας (που ως γνωστόν οφείλεται στις φορτώσεις σόγιας για Κίνα), παρά την αύξηση του δυναμικού του λιμανιού. Με τέτοιους ρυθμούς των αναπτυσσόμενων, δεν θα είναι υπερβολή να πεί κανείς ότι ακόμα και εάν δεν ανακάμψουν....ποτέ οι ανεπτυγμένες χώρες, η αύξηση του εμπορίου προς, από και μεταξύ των αναπτυσσόμενων θα αρκέσει για να απορροφήσει το πλεονάζον τονάζ. Θα χρειαζόταν βέβαια περισσότερος χρόνος, υπομονή και προ παντός....αντοχή.
Ανάλυση - G.Moundreas SA
ΑΠΟ-marinews.gr