Δυσοίωνες οι εκτιμήσεις για το μέλλον - Κίνα, Ινδία και Βραζιλία επηρεάζουν αρνητικά τον κλάδο.
Σε ελεύθερη πτώση βρίσκεται, τον τελευταίο μήνα, η ναυλαγορά ξηρού φορτίου, με βασική αιτία την κάθετη μείωση των εισαγωγών σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα.
Οι Κινέζοι εισαγωγείς έχουν κάνει κράτει τον τελευταίο μήνα, ύστερα από ένα διάστημα τεσσάρων μηνών που αγόραζαν διαρκώς σιδηρομετάλλευμα του οποίου η τιμή βρισκόταν σε «ανεκτά» επίπεδα.
Πηγή-naftemporiki.gr
Σε ελεύθερη πτώση βρίσκεται, τον τελευταίο μήνα, η ναυλαγορά ξηρού φορτίου, με βασική αιτία την κάθετη μείωση των εισαγωγών σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα.
Οι Κινέζοι εισαγωγείς έχουν κάνει κράτει τον τελευταίο μήνα, ύστερα από ένα διάστημα τεσσάρων μηνών που αγόραζαν διαρκώς σιδηρομετάλλευμα του οποίου η τιμή βρισκόταν σε «ανεκτά» επίπεδα.
Για το λόγο αυτό, μάλιστα, τα μεγάλα bulker, τα capsize, τα οποία συνήθως διαμορφώνουν και τη ναυλαγορά, έχουν σημειώσει πτώση 47% τον τελευταίο μήνα, με 18 συνεχόμενα αρνητικά κλεισίματα. Αλλά και ο Γενικός Δείκτης, ο BDI, έχει καταγράψει για το ίδιο διάστημα απώλειες περίπου 41%. Ανάλογη είναι και η πορεία των άλλων δεικτών, με τα panamax να καταγράφουν πτώση περίπου 20%, τα supramax 24%, ενώ τα handy, με 34 συνεχόμενες αρνητικές συνεδριάσεις, έχουν φτάσει σε ιστορικά χαμηλά από το Φεβρουάριο του 2009, όπως επισήμανε στη «Ν» o διευθυντής αγοραπωλησιών της Intermodal, Γιάννης Κοτζιάς.
Οι λόγοι
Εκτός από το γεγονός ότι και η ζήτηση από τη Κίνα έχει μειωθεί το τελευταίο διάστημα, λόγω του ότι έχει πετύχει το stock που χρειαζόταν, συντρέχουν και μια σειρά άλλοι λόγοι, που έχουν μειώσει το εμπόριο κυρίως του σιδηρομεταλλεύματος. Οπως επισημαίνει στη «N» ο διευθύνων σύμβουλος της Megachart και πρόεδρος του Σωματείου Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων, Γιάννης Παχούλης, στην Κίνα έχουν ανακαλύψει δικό τους κοίτασμα, περίπου 3,5 δισ. τόνων, που, αν και είναι χαμηλής περιεκτικότητας, χαρακτηρίζεται εκμεταλλεύσιμο. Μάλιστα, προθέτει ο κ. Παχούλης, οι Κινέζοι εκτιμούν ότι, μέχρι το 2015, θα έχουν τη δυνατότητα να καλύπτουν περίπου το 50% των αναγκών τους.
Αλλά και η Ινδία, στην οποία όμως δεν χρησιμοποιούνται capes για τις μεταφορές, λόγω έλλειψης κατάλληλων λιμενικών υποδομών, έχει σταματήσει τις εξαγωγές για δύο λόγους. Πρώτον, λόγω της επιβολής νέου φόρου στις εξαγωγές, αλλά και της απαγόρευσης των εξαγωγών σιδηρομεταλλεύματος που προέρχεται από παράνομη εξόρυξη.
Ταυτόχρονα προβλήματα αντιμετωπίζει και ο βραζιλιάνικος εξορυκτικός κολοσσός, η Vale, λόγω φυσικών καταστροφών. Από τις έντονες βροχοπτώσεις, έχουν κλείσει από κατολισθήσεις ορυχεία της Vale σε τρεις περιφέρειες της Βραζιλίας. Υπολογίζεται ότι η εταιρεία θα εξαγάγει περίπου 130 εκατ. τόνους λιγότερους.
«Ας μην ξεχνάμε επίσης ότι πέφτουν συνεχώς νεότευκτα πλοία στη θάλασσα, γεγονός το οποίο πιέζει τη ναυλαγορά, σε συνδυασμό με τη συνεχόμενη εδώ και ένα μήνα πτώση της ζήτησης, ενώ αρνητικό ρόλο παίζει και η κάθετη πτώση των εξαγωγών από τις περισσότερες χώρες της Ευρώπης», σημειώνει ο κ. Παχούλης.
Σε ό,τι αφορά το επόμενο διάστημα, πιστεύει ότι το σκηνικό αυτό θα συνεχιστεί τις επόμενες δύο με τρεις εβδομάδες, λόγω των αργιών της Απω Ανατολής, που είναι από τις 22 μέχρι τις 28 Ιανουαρίου 2011.
Σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, σημειώνει ο πρόεδρος του Σωματείου Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων, το νέο κοίτασμα, που ανακαλύφθηκε στη Σιέρα Λεόνε το 2009, αναμένεται να δώσει ώθηση.
Αναφορικά με το 2012, η Intermodal εκτιμά ότι είναι «δύσκολο» να υπάρξει ανάκαμψη, εκτός αν η ανάπτυξη της Κίνας ξεπεράσει τις προσδοκίες των αναλυτών, που τη δίνουν στο 8,5% για το 2012, από 9,5% πέρυσι. Ωστόσο, σημειώνει ότι υπάρχει το ενδεχόμενο να καλύψει τη διαφορά, εάν αυξήσει τις εισαγωγές της σε λιγνίτη - άνθρακα, για να ικανοποιήσει τις ανάγκες που έχει για ενέργεια. Ηδη η κρατική εταιρεία εξόρυξης άνθρακα της Ινδίας σχεδιάζει να ανοίξει νέα ορυχεία στην Ινδονησία, για την κάλυψη των μελλοντικών αναγκών. Παρ’ όλο που δεν είναι δυνατόν να αλλάξουν τα πράγματα από τη μια μέρα στην άλλη, η Ινδία θα διαδραματίσει σίγουρα τον καταλυτικό ρόλο της ως κινητήρια δύναμη της ζήτησης και υποστηρικτής της αγοράς ξηρού φορτίου για τα επόμενα χρόνια.
Η Ευρωζώνη
Σημαντικό ρόλο για τη ναυλαγορά θα διαδραματίσουν, για το 2012, οι εξελίξεις στην Ευρωζώνη, σημειώνει ο κ. Γιάννης Κοτζιάς. «Εάν δεν επιστρέψει κάποια τάση αισιοδοξίας στην καταναλωτική πίστη σε επίπεδο Ευρωζώνης, δεν θα μπορούμε να αναμένουμε αύξηση εξαγωγών από πλευράς ασιατικών παραγωγικών χωρών, ώστε να κινηθεί και πάλι το εμπόριο τόσο των έτοιμων προϊόντων όσο και των πρώτων υλών».
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr