Ο μέσος όρος των ημερήσιων εσόδων για τα Capes έπεσε περίπου στα 4.700 δολάρια.
Συνεχίζει την καθοδική του πορεία ο δείκτης BDI, ο οποίος χθες έκλεισε στις 878 μονάδες, έπειτα από 17 ημέρες συνεχούς πτωτικής πορείας, ενώ δεν προοιωνίζεται καλύτερη εξέλιξη στο άμεσο μέλλον, λόγω υπερπροσφοράς χωρητικότητας και μείωσης της ζήτησης σε σιδηρομετάλλευμα από την Κίνα.
Αλλά και στα δεξαμενόπλοια η κατάσταση δεν είναι καλύτερη, καθώς ο ναύλος των VLCC (200.000-350.000 dwt) κινείται στα ίδια επίπεδα με των suezmax πλοίων που είναι μικρότερης μεταφορικής ικανότητας (120.000-200.000 dwt). Οπως αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal, ενδεικτική είναι η πρόσφατη συμφωνία μεταξύ ΑΕΤ και Repsol, η οποία προβλέπει ναύλο για δύο χρόνια 19.000 δολάρια τη ημέρα για ένα suezmax, παρόμοιου επιπέδου με το ναύλο που συμφώνησαν οι ίδιες εταιρείες νωρίτερα αυτόν το χρόνο για πλοίο VLCC.
Ωστόσο, σε άλλες κατηγορίες δεξαμενοπλοίων η κατάσταση είναι κάπως καλύτερη. Σύμφωνα πάντα με την ανάλυση του κ. Νίκου Παπαντωνόπουλου, της Intermodal, τα πλοία τύπου Aframax τείνουν να αποκτήσουν μία σταθερότητα στους ναύλους, ενώ ελπιδοφόρα χαρακτηρίζεται η πορεία των δεξαμενοπλοίων τύπου LR1 (Long Range 1 55.000-79.999 dwt) με ναύλους στα επίπεδα των 17.000 δολ. την ημέρα.
Ο κ. Παπαντωνόπουλος εκτιμά ότι ο συγκεκριμένος τύπος δεξαμενόπλοιου θα διατηρήσει αξιοσημείωτα επίπεδα ναύλων τα επόμενα δύο χρόνια, καθώς το μέγεθος του παγκοσμίου στόλου είναι περιορισμένο.
Επανερχόμενοι στο ξηρό φορτίο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι όλοι οι επιμέρους δείκτες είναι τις τελευταίες ημέρες στο «κόκκινο», ωστόσο τη μεγαλύτερη πτώση για άλλη μία φορά παρουσίασαν τα Capes (μεταφορικής ικανότητας 80.001 - 199.000 dwt) και τα Panamax (50.001 dwt - 80.000 dwt). Ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων για τα Capes έπεσε περίπου στα 4.700 δολ. και για τα Panamax περίπου στα 8.200 δολ. σημειώνει ο κ. Γιώργος Λογοθέτης του ναυλομεσιτικού οίκου «G. Moundreas».
Αντίστοιχα για τα Supramax (50.000 - 60.000 dwt), ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων έπεσε στα 10.900 δολ. και για τα Handysize (15.000-35.000 dwt) στα 8.600 δολ. Ο BDI, ο οποίος αντικατοπτρίζει το κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων όπως Iron Ore, Cement, Grains, Coal και Fertilizers, έχει πέσει πάνω από 46% το 2012.
Οπως υπολογίζεται, τον Ιούλιο τα φορτία για τα Panamax έφτασαν τα 151, από 174 που ήταν τον Ιούνιο και άλλα τόσα το Μάιο. Επίσης, να σημειωθεί ότι τον Ιούλιο του 2011 ήταν 224.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις δεν θα υπάρξει ιδιαίτερη βελτίωση, αφού η μειωμένη ζήτηση για άνθρακα και σιδηρομετάλλευμα θα συνεχιστεί, λαμβάνοντας υπόψη και τα υψηλά αποθέματα που έχει η Κίνα. Τα τελευταία στατιστικά στοιχεία από την επίσημη στατιστική υπηρεσία της Κίνας, με ημερομηνία 20 Ιουλίου, για τα 30 κύρια λιμάνια μιλάνε για αποθέματα σιδηρομεταλλεύματος στα 98,52 εκατ. τόνους, αυξημένα κατά 600.000 τόνους από την προηγούμενη εβδομάδα και αυξημένα κατά 3,87 εκατ. τόνους σε σύγκριση με πέρυσι την ίδια περίοδο.
Η μοναδική ελπίδα για το τέταρτο τρίμηνο του έτους είναι οι πολύ χαμηλές τιμές του σιδηρομεταλλεύματος, που βρίσκονται στο χαμηλό δυόμισι χρόνων λόγω της μείωσης της ζήτησης από την οικονομική επιβράδυνση της Κίνας. Τέλος, για τα μικρότερα πλοία το άμεσο μέλλον δεν παρουσιάζεται ιδιαίτερα ευοίωνο, καθώς οι εξαγωγές σε δημητριακά και σόγια από τις ΗΠΑ, που συνήθως ξεκινούν τον Οκτώβριο, υπολογίζεται ότι θα είναι μειωμένες λόγω της συνεχιζόμενης ξηρασίας που επικρατεί.
ΠΗΓΗ: naftemporiki.gr
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr