Ναυπηγεία: Νέο επεισόδιο στο «θρίλερ» του Σκαραμαγκά

Ακόμα ένα επεισόδιο στο επιχειρηματικό «θρίλερ» που εξελίσσεται τα τελευταία χρόνια και αφορά στην τύχη των μεγαλύτερων ναυπηγείων της χώρας, των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά ΕΝΑΕ , πρόκειται να διαδραματιστεί στις 21 Οκτωβρίου 2011.

Πρόκειται για την εκδίκαση της έφεσης που είχαν καταθέσει πριν από τρία χρόνια τα ΕΝΑΕ στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων κατά της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που επέβαλε πρόστιμο στα ναυπηγεία ύψους 200 εκατ. ευρώ για παράνομες εγγυήσεις και επιδοτήσεις από την ελληνική κυβέρνηση. Πρόστιμο που μαζί με τους τόκους έχει φτάσει σήμερα να ξεπερνά τα 550 εκατ. ευρώ.

Η απόφαση που θα λάβει το δικαστήριο θα ξεκαθάριζε μια και καλή την κατάσταση αναφορικά με την τύχη που θα έχουν τα ναυπηγεία, εάν στο ενδιάμεσο, από το 2008 δηλαδή μέχρι σήμερα, δεν είχαν προστεθεί και νέα κομμάτια στο παζλ.

Στο ενδιάμεσο και αφού η ελληνική κυβέρνηση συνειδητοποίησε ότι το πρόστιμο αυτό δεν ήταν δυνατό να πληρωθεί από κανέναν υποψήφιο επενδυτή, που θα ενδιαφερόταν να αναλάβει τα ΕΝΑΕ προχώρησε σε διαπραγματεύσεις με την Επιτροπή, προσπαθώντας να αλλάξει την αρχική της απόφαση με άλλα ίσου αποτελέσματος μέτρα.

Το Δεκέμβριο του 2010 η ελληνική κυβέρνηση κατέληξε σε συμφωνία με την Επιτροπή, η οποία απεδέχθη να μην καταβληθεί το πρόστιμο εφόσον:

* Τα περιουσιακά στοιχεία της ΕΝΑΕ που δεν έχουν σχέση με τη ναυπήγηση πολεμικών πλοίων θα πωληθούν και το προϊόν της πώλησης θα χρησιμοποιηθεί για τη μερική επιστροφή των ασυμβίβαστων ενισχύσεων.

* Η ΕΝΑΕ θα παραιτηθεί από τη χρήση των εγκαταστάσεων γηπέδων που της έχουν παραχωρηθεί από την Ελλάδα και τα οποία δεν είναι αναγκαία για τις στρατιωτικές της δραστηριότητες.

* Η ΕΝΑΕ δεν θα ασκήσει καμία μη στρατιωτική δραστηριότητα κατά τα επόμενα 15 έτη.

Μάλιστα το Μάιο του 2011 η υπόθεση παίρνει ακόμα χειρότερη τροπή, αφού στους νέους ιδιοκτήτες των ναυπηγείων, την Privinvest, συμφερόντων της οικογένειας του Λιβανέζου επιχειρηματία Ισκαντάρ Σάφα, διευκρινίζεται, σύμφωνα με πληροφορίες, ότι οι εργασίες στις οποίες μπορεί να δραστηριοποιηθούν τα ναυπηγεία αφορούν μόνο σχετικές με το ελληνικό πολεμικό ναυτικό.

Διαπραγματεύσεις

Από τη στιγμή εκείνη και μετά έχει ξεκινήσει ένας νέος γύρος διαπραγματεύσεων ανάμεσα στην Ελλάδα και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε να βρεθεί μια φόρμουλα βάσει της οποίας θα είναι δυνατό να επαναλειτουργήσει το εμπορικό τμήμα των ναυπηγείων, ανεξάρτητα από τη νομική μορφή που θα πάρει. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η κυβέρνηση συνειδητοποίησε στη πράξη ότι το κλείσιμο του εμπορικού τμήματος στερεί από την ελληνική ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία το πλεονέκτημά της. Τη δεξαμενή των 200.000 τόνων των ΕΝΑΕ που αποτελεί «κράχτη» για τα εμπορικά πλοία, γεγονός το οποίο επηρεάζει αρνητικά και τις ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις της χώρας, που αντιμετωπίζουν πρωτοφανή κρίση.

Στο επίκεντρο των διαπραγματεύσεων βρίσκεται η δημιουργία Ενιαίου Φορέα στη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας, στον οποίο θα συμμετέχουν τα ΕΝΑΕ, ο Ομιλος Νεώριον [NEOr.AT] Σχετικά άρθρα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου), αλλά πιθανώς και η ΝΑΥΣΟΛΠ ΟΛΠ (ΚΟ)">[OLPr.AT] Σχετικά άρθρα , η θυγατρική εταιρεία του ΟΛΠ, που διαχειρίζεται σήμερα τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος.

Απαραίτητες προϋποθέσεις για τη δημιουργία του φορέα είναι η εξεύρεση κοινά αποδεκτής λύσης για την επαναλειτουργία του εμπορικού τμήματος των ΕΝΑΕ, αλλά και η ενίσχυση της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας, στο εμπορικό κομμάτι με χρηματοδοτήσεις μέσω ΕΣΠΑ, όπως, για παράδειγμα, η κατασκευή πλοίων για την ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση «των άγονων γραμμών» όσο και στρατιωτικό κομμάτι με υλοποίηση των αποφάσεων που έχουν ληφθεί.

Πιθανή ανατροπή

Σε περίπτωση που το δικαστήριο δικαιώσει τα ΕΝΑΕ, το σκηνικό που έχει στηθεί από το 2008 μέχρι σήμερα ανατρέπεται και τα ναυπηγεία θα μπορούν να συνεχίσουν κανονικά τη δραστηριοποίησή τους σε όλους τους τομείς. Στην αντίθετη περίπτωση όμως οι εξελίξεις θα πρέπει να «τρέξουν» γρήγορα από ελληνικής πλευράς για τη δημιουργία του φορέα, αφού τόσο τα ΕΝΑΕ όσο και το Ναυπηγείο Ελευσίνας, τα δύο μεγάλα ναυπηγεία της χώρας βρίσκονται σε δυσχερή θέση.





ΑΠΟ-marinews.gr
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr

Geo & Art Boutique Hotel

Geo & Art Boutique Hotel
Geo & Art Boutique Hotel αποτελείται από νεόκτιστα δωμάτια, προσφέροντας κομψό σχεδιασμό και ποιοτική διαμονή. Σε μια προνομιακή τοποθεσία στη Χιμάρα 50 μέτρα από το κέντρο, μόλις μια ανάσα μακριά από τις παραλίες, το ξενοδοχείο μας είναι μια θαυμάσια επιλογή για διακοπές για όσους επιθυμούν να απολαύσουν τον τρόπο ζωής της Χιμάρας και οπλοκατοχής και πεντακάθαρες παραλίες του. Η πανοραμική θέα προς τη θάλασσα και το κέντρο της Χειμάρας από το δωμάτιο είναι εκθαμβωτική, αν ημέρας ή της νύχτας, ενώ η εσωτερική διακόσμηση του ξενοδοχείου προσθέτει ένα ιδιαίτερο στυλ. Αυτό που θέλουμε είναι να προσφέρει στους ταξιδιώτες μια όαση ηρεμίας και χαλάρωσης.